Hoe schrijf je een webtekst die opvalt? We hebben 4 tips voor je.
Op je website heb je slechts een paar tellen om de bezoeker te verleiden verder te kijken of te lezen. Mislukt dit? Dan klikt de bezoeker weg en gaat hij op zoek naar een concurrent waar hij wel snel datgene vindt dat hij wenst. Of hij belt je klantenservice, waardoor medewerkers het daar onnodig druk hebben. De vormgeving van je website is erg belangrijk bij de beslising van de bezoeker door te lezen of weg te klikken. Maar je webteksten ook. Daarom 4 tips die je helpen je bezoekers direct te laten merken dat ze op jouw website aan het juiste adres zijn.
Voor wie schrijf je? Heb je geen idee? Hou dan maar op! Je tekst slaat alleen aan als je weet wie je lezers zijn. Wat zijn hun motieven? Wat zijn hun vooroordelen? Wat vinden ze boeiend? Zijn ze gevoelig voor rationele of emotionele argumenten? En … hoe speel je hierop in?
Je site heeft succes als je in de juiste taal de juiste dingen zegt. Het is niet alleen wát je zegt, maar ook hóe je het zegt. Serieus of populair? Vriendelijk of dwingend? Ouderwets of modern? Heel veel keuzes. Wat is nou slim? Slim zijn de keuzes die aansluiten bij de lezer en de situatie. Ken je lezer!
Herkenningspunt nummer 1 op een website? De kop! Een kop kan de pagina maken of breken. Zorg daarom dat de kop vertelt waar de pagina over gaat. En breed genoeg is, zodat hij aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker. Zet verder kopjes boven iedere alinea. Dan kan de lezer snel de inhoud van je pagina scannen. Bovendien zijn die kopjes ook goed voor de vindbaarheid van je webtekst als je er de zoekwoorden in verwerkt. En zo komen we gelijk bij tip 4.
Keywords zijn de trefwoorden waar je op gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat je deze keywords op elke pagina in de tekst verwerkt. Lastig? Nee hoor. Kruip in de huid van je bezoekers. Op welke woorden zoeken ze?
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?
Lees meerStop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.
Lees meerBurgemeester Jan Luteijn maakt ingewikkelde onderwerpen 'tastbaar' voor inwoners en ondernemers met vlogs.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer