Beeld bij: zo schrijf je een webtekst die opvalt
27 februari 2019: Loo van Eck

Zo schrijf je een webtekst die opvalt

Hoe schrijf je een webtekst die opvalt? We hebben 4 tips voor je.

Op je website heb je slechts een paar tellen om de bezoeker te verleiden verder te kijken of te lezen. Mislukt dit? Dan klikt de bezoeker weg en gaat hij op zoek naar een concurrent waar hij wel snel datgene vindt dat hij wenst. Of hij belt je klantenservice, waardoor medewerkers het daar onnodig druk hebben. De vormgeving van je website is erg belangrijk bij de beslising van de bezoeker door te lezen of weg te klikken. Maar je webteksten ook. Daarom 4 tips die je helpen je bezoekers direct te laten merken dat ze op jouw website aan het juiste adres zijn. 

Tip 1: weet wie je webtekst leest

Voor wie schrijf je? Heb je geen idee? Hou dan maar op! Je tekst slaat alleen aan als je weet wie je lezers zijn. Wat zijn hun motieven? Wat zijn hun vooroordelen? Wat vinden ze boeiend? Zijn ze gevoelig voor rationele of emotionele argumenten? En … hoe speel je hierop in?

Tip 2: kies de juiste toon

Je site heeft succes als je in de juiste taal de juiste dingen zegt. Het is niet alleen wát je zegt, maar ook hóe je het zegt. Serieus of populair? Vriendelijk of dwingend? Ouderwets of modern? Heel veel keuzes. Wat is nou slim? Slim zijn de keuzes die aansluiten bij de lezer en de situatie. Ken je lezer!

Tip 3: gebruik kopjes in een webtekst

Herkenningspunt nummer 1 op een website? De kop! Een kop kan de pagina maken of breken. Zorg daarom dat de kop vertelt waar de pagina over gaat. En breed genoeg is, zodat hij aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker. Zet verder kopjes boven iedere alinea. Dan kan de lezer snel de inhoud van je pagina scannen. Bovendien zijn die kopjes ook goed voor de vindbaarheid van je webtekst als je er de zoekwoorden in verwerkt. En zo komen we gelijk bij tip 4.

Tip 4: gebruik keywords

Keywords zijn de trefwoorden waar je op gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat je deze keywords op elke pagina in de tekst verwerkt. Lastig? Nee hoor. Kruip in de huid van je bezoekers. Op welke woorden zoeken ze?

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Moties en amendementen

    Waarom zien moties en amendementen eruit alsof ze in 1848 zijn geschreven?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over online content

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Foto van een helm

    Vloggen alleen iets voor tieners? Welnee! Ook burgemeesters gaan met deze trend mee

    Burgemeester Jan Luteijn maakt ingewikkelde onderwerpen 'tastbaar' voor inwoners en ondernemers met vlogs.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje