Afbeelding bij Training Content maken voor de Website
14 april 2018: Loo van Eck

Zo zet je content strategischer in

Creëer een contentmap. Durf je social media uit te besteden. Kies bewuster voor een communicatiemiddel. Houd rekening met de tijd die je klant aan jouw boodschap wil besteden.

Maken, publiceren, delen. Maken, publiceren, delen. Maken, publiceren, delen. Als contentmaker ben je vaak heel druk. Maar hebben al die inspanning wel voldoende rendement? 4 tips om strategischer met je content aan de slag te gaan.

Tip 1: Creëer een contentmap

Je wilt graag dat de kwalitatieve content die je ontwikkelt ook jouw doelgroep bereikt. Een contentmap helpt je daarbij. Die zorgt er namelijk voor dat je grip krijgt op de vele kanalen die er zijn. De vele middelen die je kunt gebruiken. En de verschillende onderwerpen die je behandelt. Ook ben je je meer bewust van je verschillende doelen (informeren, motiveren, werven, instrueren, amuseren) en (sub)doelgroepen.

Tip 2 Durf je social media uit te besteden

LinkedIn, Facebook, Pinterest, Instagram, TikTok etc bijhouden kost veel tijd. De juiste berichten, filmpjes en foto’s plaatsen kost moeite. Want je wilt niet iets plaatsen om iets te plaatsen. Nee, het moet je doelgroep boeien. Je wilt er volgers bij, je wilt geen volgers verliezen. Je wilt uitstralen wie je bent. Want ook dit sociale medium is een volwaardig communicatiekanaal. Vaak is social media een taak die iemand ‘erbij doet’. En waardoor je het optimale effect niet uit dit middel haalt. Je merkt verkoopsignalen bijvoorbeeld niet op. Want met social media kun je zeker meer leads genereren.

Tip 3: Kies bewuster voor een communicatiemiddel

Het middel dat je gebruikt voor je content is heel bepalend voor het effect van je content. We weten echter dat die keuze in de praktijk vaak veel te snel wordt gemaakt. Doe dat niet. Sta er even bij stil. En stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen: Welk middel leent zich het beste voor dit thema? Welk middel vindt de doelgroep die ik wil bereiken fijn? Misschien ben je je niet bewust van hoeveel middelen er zijn:

  • Blog
  • Whitepaper
  • Onderzoek
  • Infographic – Forum
  • How-to-list – Artikel
  • Review
  • Animatie
  • Interview
  • Video
  • FAQ

Tip 4 Houd rekening met de tijd die je klant aan jouw boodschap wil besteden

Klanten hebben steeds minder tijd. Klanten zijn steeds kritischer. Tijd is dus een belangrijke factor geworden in klantcommunicatie. Communiceer dus slim! Dit zijn 2 slimme manieren:

1. Ga ervan uit dat je klant geen tijd wil vrijmaken voor jouw boodschap.

Omdat hij niet geïnteresseerd genoeg is. Of omdat hij te weinig tijd heeft. Dan zit er maar 1 ding op. Zorg dat je boodschap binnen 10 seconden te begrijpen is. Voordat jouw klant jouw bericht weglegt, wegklikt of wegzapt, moet hij weten wat je boodschap is. Hoe doe je dat?

  • Houd je taal extreem simpel.
  • Zorg dat je klant binnen 10 seconden ziet wat je belangrijkste boodschappen zijn.
  • Houd het kort.

2. Zorg dat je meer tijd van je klant krijgt!

Wat doe je als je voor deze strategie kiest?

  • Maak je boodschap 100% relevant voor je klant.
  • Maak je boodschap aantrekkelijk.
  • Sluit aan bij het mediagedrag van je klant.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over online content

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer pijltje
    Foto van een helm

    Vloggen alleen iets voor tieners? Welnee! Ook burgemeesters gaan met deze trend mee

    Burgemeester Jan Luteijn maakt ingewikkelde onderwerpen 'tastbaar' voor inwoners en ondernemers met vlogs.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Wat doet een copywriter

    Wat doet een copywriter?

    'Op een feestje noemde ik mezelf copywriter. Maar eenmaal thuis begon het te knagen. Kon ik mezelf zomaar zo noemen?'

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje