Afbeelding bij Training Content maken voor de Website
14 april 2018: Loo van Eck

Zo zet je content strategischer in

Creëer een contentmap. Durf je social media uit te besteden. Kies bewuster voor een communicatiemiddel. Houd rekening met de tijd die je klant aan jouw boodschap wil besteden.

Maken, publiceren, delen. Maken, publiceren, delen. Maken, publiceren, delen. Als contentmaker ben je vaak heel druk. Maar hebben al die inspanning wel voldoende rendement? 4 tips om strategischer met je content aan de slag te gaan.

Tip 1: Creëer een contentmap

Je wilt graag dat de kwalitatieve content die je ontwikkelt ook jouw doelgroep bereikt. Een contentmap helpt je daarbij. Die zorgt er namelijk voor dat je grip krijgt op de vele kanalen die er zijn. De vele middelen die je kunt gebruiken. En de verschillende onderwerpen die je behandelt. Ook ben je je meer bewust van je verschillende doelen (informeren, motiveren, werven, instrueren, amuseren) en (sub)doelgroepen.

Tip 2 Durf je social media uit te besteden

LinkedIn, Facebook, Pinterest, Instagram, TikTok etc bijhouden kost veel tijd. De juiste berichten, filmpjes en foto’s plaatsen kost moeite. Want je wilt niet iets plaatsen om iets te plaatsen. Nee, het moet je doelgroep boeien. Je wilt er volgers bij, je wilt geen volgers verliezen. Je wilt uitstralen wie je bent. Want ook dit sociale medium is een volwaardig communicatiekanaal. Vaak is social media een taak die iemand ‘erbij doet’. En waardoor je het optimale effect niet uit dit middel haalt. Je merkt verkoopsignalen bijvoorbeeld niet op. Want met social media kun je zeker meer leads genereren.

Tip 3: Kies bewuster voor een communicatiemiddel

Het middel dat je gebruikt voor je content is heel bepalend voor het effect van je content. We weten echter dat die keuze in de praktijk vaak veel te snel wordt gemaakt. Doe dat niet. Sta er even bij stil. En stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen: Welk middel leent zich het beste voor dit thema? Welk middel vindt de doelgroep die ik wil bereiken fijn? Misschien ben je je niet bewust van hoeveel middelen er zijn:

  • Blog
  • Whitepaper
  • Onderzoek
  • Infographic – Forum
  • How-to-list – Artikel
  • Review
  • Animatie
  • Interview
  • Video
  • FAQ

Tip 4 Houd rekening met de tijd die je klant aan jouw boodschap wil besteden

Klanten hebben steeds minder tijd. Klanten zijn steeds kritischer. Tijd is dus een belangrijke factor geworden in klantcommunicatie. Communiceer dus slim! Dit zijn 2 slimme manieren:

1. Ga ervan uit dat je klant geen tijd wil vrijmaken voor jouw boodschap.

Omdat hij niet geïnteresseerd genoeg is. Of omdat hij te weinig tijd heeft. Dan zit er maar 1 ding op. Zorg dat je boodschap binnen 10 seconden te begrijpen is. Voordat jouw klant jouw bericht weglegt, wegklikt of wegzapt, moet hij weten wat je boodschap is. Hoe doe je dat?

  • Houd je taal extreem simpel.
  • Zorg dat je klant binnen 10 seconden ziet wat je belangrijkste boodschappen zijn.
  • Houd het kort.

2. Zorg dat je meer tijd van je klant krijgt!

Wat doe je als je voor deze strategie kiest?

  • Maak je boodschap 100% relevant voor je klant.
  • Maak je boodschap aantrekkelijk.
  • Sluit aan bij het mediagedrag van je klant.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over online content

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer
    Foto van een helm

    Vloggen alleen iets voor tieners? Welnee! Ook burgemeesters gaan met deze trend mee

    Burgemeester Jan Luteijn maakt ingewikkelde onderwerpen 'tastbaar' voor inwoners en ondernemers met vlogs.

    Lees meer
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer