Beeld bij: Hoe Woordenlijstbeheer je helpt om Klinkende Taal op maat te maken
02 februari 2022: Martijn Jacobs

Hoe WoordenlijstBeheer je helpt om Klinkende Taal op maat te maken

Maak Klinkende Taal op maat voor jouw organisatie. Met WoordenlijstBeheer. Voeg woorden toe die voor jouw lezers bekend zijn of kenmerk juist woorden als moeilijk.

Met Klinkende Taal meet je de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van de teksten van je organisatie. Maar je kunt nog een stap verder gaan. Door bijvoorbeeld zelf te bepalen welke ingewikkelde woorden of vaktermen medewerkers wél mogen gebruiken. Woorden waarvan je zeker weet dat jouw klanten of relaties ze begrijpen. Die woorden keurt Klinkende Taal dan goed. 

Klinkende Taal markeert onderdelen van je tekst. De software geeft bijvoorbeeld aan wanneer je een (te) lange zin gebruikt. Of wanneer jouw zin ingewikkeld is. En … dan gaat het alleen nog maar over de zinnen. Klinkende Taal analyseert aan de achterkant jouw tekst op tientallen tekstkenmerken. Zo kijkt Klinkende Taal ook naar je woordgebruik. Gebruik je moeilijke woorden in je tekst? Of lange woorden? Of gebruik je veel vaktermen? Klinkende Taal streept ze aan en geeft tips voor verbeteringen.

De basis is een enorme standaard woordenlijst

Hierbij gaat Klinkende Taal uit van een enorme standaard woordenlijst. Klinkende Taal toetst jouw tekst aan de woorden in deze woordenlijst en besluit om een woord in jouw tekst wel of niet te markeren als moeilijk. Het kan dan voorkomen dat je je afvraagt waarom Klinkende Taal een woord onderstreept. Je weet namelijk dat jouw lezers dat woord wel degelijk kennen. Het is in jouw ogen dan misschien ook onterecht (en onnodig) dat Klinkende Taal het woord in jouw tekst aanstreept.”

Wat als een moeilijk woord voor jouw lezers niet moeilijk is?

Een voorbeeld. Stel je schrijft een tekst en je gebruikt het woord ‘akte’. Dan streept Klinkende Taal dit aan als een moeilijk woord. In de algemene woordenlijst staat ‘akte’ namelijk als een moeilijk woord. Maar … je werkt op een notariskantoor en jouw lezers zijn alleen juristen. Dan is het vervelend als Klinkende Taal elke keer het woord ‘akte’ aanstreept als je het gebruikt.

De oplossing: de module WoordenlijstBeheer

Om dat te voorkomen, kent Klinkende Taal de module WoordenlijstBeheer. Woorden zijn namelijk niet voor iedereen even ingewikkeld of onbekend. Als de lezers van de teksten van je organisatie bekend zijn met bepaalde vaktaal, is het vervelend als Klinkende Taal die vaktermen iedere keer onderstreept. Hetzelfde geldt voor je bedrijfsnaam, productnamen en andere organisatiebekende termen. Dit probleem kun je met WoordenlijstBeheer voorkomen. Je beheert hiermee namelijk de woordenlijst van je organisatie. Je kunt zelf woorden toevoegen die voor jouw lezers bekend zijn of juist woorden kenmerken als moeilijk. Op die manier maak je Klinkende Taal op maat voor jouw organisatie.

Benieuwd hoe Klinkende Taal ook jouw organisatie kan helpen betere teksten te schrijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    "Wij bedienen mensen van 0 tot 100 jaar oud. En ál die mensen moeten onze teksten begrijpen", vertelt Jasja Sikking.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Klanten begrijpen je teksten dankzij Klinkende Taal

    Klanten begrijpen je teksten dankzij de software Klinkende Taal

    Wil je dat jouw klanten de teksten van jouw organisatie begrijpen? Zó lukt dat met de software Klinkende Taal.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Zo geef je een presentatie waarbij het publiek aan je lippen hangt: 4 tips!

    Geef je een presentatie aan bijvoorbeeld klanten of collega's? Pas dan in ieder geval deze tips toe.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: De wereld een beetje fijner maken? Geef een een goed compliment

    Complimenten geven: kleine investering, groots effect

    Hoe geef je goede complimenten? En hoe ontvang je ze op de juiste manier? Lees onze do's en don'ts.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Interview BAM Wonen

    Huurders laten hun woning niet ‘zomaar even’ verduurzamen.

    Waarom het zo belangrijk is dat de teksten van BAM Wonen duidelijk en empathisch zijn. Lotte Franken vertelt erover.

    Lees meer pijltje