Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie
23 juli 2021: Femke Hainja

Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

Een praatje bij het koffiezetautomaat, slaapverwekkende vergaderingen of gewoon een paar woorden in het passeren op de gang: we communiceren er tijdens een gemiddelde werkdag flink op los. Maar hoe ervaart de gemiddelde Nederlander de communicatie binnen zijn of haar organisatie? Wordt er helder gecommuniceerd, houden collega’s zich aan gemaakte afspraken en welke invloed heeft het verplichte thuiswerken hierop gehad?

We vroegen het aan 1067 werknemers in Nederland

Om antwoorden te vinden op deze en andere vragen deden we onderzoek onder 1.067 Nederlanders werkzaam in loondienst. De meest opvallende resultaten vind je hieronder.

Slechte onderlinge communicatie in de logistieke sector

Bijna de helft van alle werkende Nederlanders vindt dat er binnen hun organisatie niet goed wordt gecommuniceerd. Van alle bedrijfssectoren scoren bedrijven in de logistiek het slechts. In de communicatiesector en bij overheidsinstellingen wordt daarentegen het best met elkaar gecommuniceerd. Benieuwd naar de resultaten van jouw vakgebied? Je ziet het in de visual.

Onderzoek communicatie werkvloer 1 logistieke sector

Afspraken in de logistieke sector niet goed nageleefd

Het is als organisatie vrijwel onmogelijk om duidelijke afspraken te maken wanneer er onderling slecht (of zelfs niet) met elkaar wordt gecommuniceerd. Dit heeft vervolgens ook zijn doorslag in de naleving ervan: probeer onduidelijke afspraken namelijk maar eens na te leven. Uit het onderzoek blijkt dat gemaakte afspraken vooral in de logistieke sector slecht worden nagekomen. Benieuwd naar hoe andere bedrijfssectoren het doen? Je vindt het in de visual.

Onderzoek communicatie werkvloer 2 afspraken logistieke sector

Door thuiswerken is de communicatie in organisaties verbeterd

De coronacrisis en bijbehorende lockdown was voor veel organisaties een lastige en zeer uitdagende periode. Desondanks heeft deze periode ook voor positieve veranderingen gezorgd. Zo stelt maar liefst 42 procent van de werkende Nederlanders dat de coronacrisis (en het verplichte thuiswerken) ertoe heeft geleid dat afspraken beter worden nageleefd binnen hun organisatie. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen verschillende bedrijfssectoren? Je ziet het in de visual.

Onderzoek communicatie werkvloer 3 thuiswerken

Dertigers en veertigers blijven graag videovergaderen

 

Salesgesprekken, de dagelijkse opstart en plenaire vergaderingen. Door de coronacrisis moest ieder overleg ineens digitaal plaatsvinden. Een klinkend succes, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim een derde van de ondervraagden stelt zelfs dat zij voortaan alleen nog maar wil videovergaderen. Vooral dertigers en veertigers zijn fanatieke beeldbellers. Benieuwd naar de exacte verhouding tussen de verschillende leeftijdscategorieën? Je vindt het in de visual. 

Onderzoek communicatie werkvloer 4 vergaderen

Mannen verwachten communicatieproblemen op kantoor

Kijk jij reikhalzend uit naar een volledige terugkeer naar kantoor of heb jij al  maandenlang nachtmerries over luidbellende collega’s en bemoeizuchtige koffiejuffrouwen? Maar liefst negentien procent van de werkende Nederlanders verwacht dat een eventuele terugkeer naar kantoor van negatieve invloed zal zijn op de manier waarop er binnen hun organisatie wordt gecommuniceerd. Benieuwd naar hoe mannen en vrouwen verdeeld over de verschillende leeftijdscategorieën hierover denken? Je ziet het in de visual. 

Onderzoek communicatie werkvloer 5 mannen

 

Wil je meer leren over gesprekstechnieken?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Lees meer pijltje
    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over heldere communicatie

    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer pijltje
    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, moeilijker dan je denkt! Gebruik daarom onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Een telefoongesprek voeren is topsport

    Een telefoongesprek voeren is topsport!

    Tijdens een telefoongesprek wil je je gesprekspartner te woord staan op een manier die bij de uitstraling van je organisatie past.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje