Beeld bij: Wat je zegt, ben je zelf
01 september 2021: Karen Jochemsen

Wat je zegt, ben je zelf

We praten zoals we het zelf graag horen. We schrijven zoals we het zelf graag lezen. Daarom gaat het vaak mis. We begrijpen niet wat de ander bedoelt. Psycholoog Carl Jung onderzocht deze misverstanden. Later is dit verder ontwikkeld tot het instrument Myers Briggs Type Indicator (MBTI). In dit artikel 8 irritaties met als simpele oorzaak: we zijn allemaal anders met een eigen communicatiestijl.

“Je hebt echt helemaal niets gezegd tijdens die vergadering.”

De muurbloempjes van een vergadering. Zwijgend en observerend, terwijl de agendapunten oplopen tot de uiteindelijke rondvraag. Sommige mensen vinden het lastig om zich in discussies te mengen. Als ze hun gedachten eindelijk geordend hebben, is de vergadering voorbij. Een eenvoudige tip om muurbloempjes te betrekken: vraag gewoon wat ze ervan vinden.

“Kun je misschien een keer nadenken voordat je iets zegt?”

Spreken met het hart op de tong. Meteen een boze mail terugsturen. Direct reageren geeft duidelijkheid, maar is niet altijd de beste oplossing. Na een uur besef je dat die mail toch wat grof was. Of je struikelt tijdens een vergadering over de woorden waar je nog niet over na had gedacht. De oplossing is eenvoudig: bouw een denkpauze in. Of wacht even met het versturen van die e-mail.

“Leuk zo’n visie, maar wat gaan we nu anders doen?”

De wereld is te verdelen in twee denkers: abstracte en concrete denkers. Abstracte denkers zijn dol op modellen, visies en concepten. Ze denken in uitdagingen, maken zich geen zorgen over de praktische haalbaarheid. Ze zien tijdens hun presentatie niet de afdwalende blikken bij hun hemelbestormende ideeën. Een eenvoudige oplossing: vertaal je ideeën naar de volgende stap. Wat verandert er morgen?

“Kijk nou eens vooruit!”

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Ooit een standaard waarschuwing bij financiële producten die inmiddels overbodig is. Toch kijken sommige mensen vooral terug bij het nemen van een beslissing. Ze zoeken naar bewijzen en voorbeelden. Het verleden als veilige haven. Dit leidt tot irritatie bij de toekomstdenker. De oplossing: probeer eens in mogelijkheden te denken.

“Je vakantieverhalen interesseren me niet.”

Heb je het goed kunnen vinden? Lekker weer, zeg. Wat hebben jullie een mooi kantoor. Allemaal goedbedoelde ijsbrekers. Helaas zit niet iedereen hierop te wachten. Sommige mensen komen liever snel ter zake. Wat zijn de feiten? Waar gaan we het over hebben? Schat in wat de behoefte is van je gesprekspartner. Misschien is er aan het einde van het gesprek alsnog ruimte voor die vakantie.

“Weer een salarisverhoging, maar nog nooit een compliment gehad.”

Waardering is voor iedereen verschillend. Waar de een waardering zoekt op zijn loonstrook, heeft de ander juist behoefte aan een schouderklopje. Het is belangrijk om erachter te komen wat waardering voor de ander betekent. Je kunt namelijk flink de mist ingaan. Ongemeende schouderklopjes kunnen als verraad bestempeld worden. Een salarisverhoging zonder compliment kan weinig waard zijn.

“Nu beginnen we wéér een kwartier te laat!”

Wat ooit begon als een Brabants kwartiertje, heeft zich als een virus verspreid over Nederland. Tot grote ergernis van punctuele mensen. Dezelfde mensen die planningen niet zien als richtlijn, maar als afspraak. Planningen geven orde en brengen rust. Probeer elkaar tegemoet te komen. Wat is er mis met op tijd beginnen?

“We hadden alles toch al helemaal uitgedacht?”

Je hebt net vijf weken gezwoegd op een beleidsplan als je het presenteert aan de directie. ‘Of zullen we het eens helemaal anders doen?’ vraagt een directeur enthousiast. Je hoopt nog even dat hij een grap maakt. Sommige mensen houden echter graag alle opties open, leggen liever niets vast. Dat beperkt de creativiteit. Hoe los je dat op? Zoek naar richtlijnen waar iedereen zich prettig bij voelt. Niet gebeiteld in marmer, maar ook niet weersafhankelijk als een luchtballon.

MBTI en je gedragsvoorkeur.

Het instrument MBTI geeft inzicht in je gedragsvoorkeur. Dat is handig om ruis in communicatie te voorkomen. Ken je het instrument? Dan heb je in de 8 irritaties waarschijnlijk de vertaling van verschillende voorkeuren ontdekt: introversion, extraversion, intuition, sensing, thinking, feeling, judging en perceiving.

Niet goed of slecht.

Goed om te weten is dat een gedragsvoorkeur niet goed of slecht is. Het is wel belangrijk om je van de verschillen bewust te zijn. Je kunt je communicatie namelijk effectiever maken als je de boodschap afstemt op de ontvanger. Dit betekent dat algemene communicatietips voor precies niemand gelden. Daarom gebruiken wij MBTI in trainingen om je écht verder te helpen.

Leren hoe je effectief op verschillende communicatiestijlen reageert?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    LVE logo met roze hartje

    Opleidingsgids: inspirerende verhalen over communicatie

    Lees meer pijltje
    Afbeelding LVE TXT portfolio

    Portfolio: LVE TXT

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Veranderingen in je organisatie? Zo creëer je draagvlak

    Veranderingen in jouw organisatie? Zo creëer je draagvlak!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Populaire blogs

    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Baliegesprekken die passen bij je kernwaarden

    Baliegesprekken die passen bij je kernwaarden

    Doe wat je als organisatie belooft. Ook aan de balie. Dat gaat een stuk beter na het lezen van onze tips.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een boeiend artikel schrijven

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Bumperklevers, afsnijders, linksrijders. Wist je dat je rijstijlen eigenlijk prima kunt vergelijken met schrijfstijlen?

    Lees meer pijltje