We praten zoals we het zelf graag horen. We schrijven zoals we het zelf graag lezen. Daarom gaat het vaak mis. We begrijpen niet wat de ander bedoelt. Psycholoog Carl Jung onderzocht deze misverstanden. Later is dit verder ontwikkeld tot het instrument Myers Briggs Type Indicator (MBTI). In dit artikel 8 irritaties met als simpele oorzaak: we zijn allemaal anders met een eigen communicatiestijl.
De muurbloempjes van een vergadering. Zwijgend en observerend, terwijl de agendapunten oplopen tot de uiteindelijke rondvraag. Sommige mensen vinden het lastig om zich in discussies te mengen. Als ze hun gedachten eindelijk geordend hebben, is de vergadering voorbij. Een eenvoudige tip om muurbloempjes te betrekken: vraag gewoon wat ze ervan vinden.
Spreken met het hart op de tong. Meteen een boze mail terugsturen. Direct reageren geeft duidelijkheid, maar is niet altijd de beste oplossing. Na een uur besef je dat die mail toch wat grof was. Of je struikelt tijdens een vergadering over de woorden waar je nog niet over na had gedacht. De oplossing is eenvoudig: bouw een denkpauze in. Of wacht even met het versturen van die e-mail.
De wereld is te verdelen in twee denkers: abstracte en concrete denkers. Abstracte denkers zijn dol op modellen, visies en concepten. Ze denken in uitdagingen, maken zich geen zorgen over de praktische haalbaarheid. Ze zien tijdens hun presentatie niet de afdwalende blikken bij hun hemelbestormende ideeën. Een eenvoudige oplossing: vertaal je ideeën naar de volgende stap. Wat verandert er morgen?
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Ooit een standaard waarschuwing bij financiële producten die inmiddels overbodig is. Toch kijken sommige mensen vooral terug bij het nemen van een beslissing. Ze zoeken naar bewijzen en voorbeelden. Het verleden als veilige haven. Dit leidt tot irritatie bij de toekomstdenker. De oplossing: probeer eens in mogelijkheden te denken.
Heb je het goed kunnen vinden? Lekker weer, zeg. Wat hebben jullie een mooi kantoor. Allemaal goedbedoelde ijsbrekers. Helaas zit niet iedereen hierop te wachten. Sommige mensen komen liever snel ter zake. Wat zijn de feiten? Waar gaan we het over hebben? Schat in wat de behoefte is van je gesprekspartner. Misschien is er aan het einde van het gesprek alsnog ruimte voor die vakantie.
Waardering is voor iedereen verschillend. Waar de een waardering zoekt op zijn loonstrook, heeft de ander juist behoefte aan een schouderklopje. Het is belangrijk om erachter te komen wat waardering voor de ander betekent. Je kunt namelijk flink de mist ingaan. Ongemeende schouderklopjes kunnen als verraad bestempeld worden. Een salarisverhoging zonder compliment kan weinig waard zijn.
Wat ooit begon als een Brabants kwartiertje, heeft zich als een virus verspreid over Nederland. Tot grote ergernis van punctuele mensen. Dezelfde mensen die planningen niet zien als richtlijn, maar als afspraak. Planningen geven orde en brengen rust. Probeer elkaar tegemoet te komen. Wat is er mis met op tijd beginnen?
Je hebt net vijf weken gezwoegd op een beleidsplan als je het presenteert aan de directie. ‘Of zullen we het eens helemaal anders doen?’ vraagt een directeur enthousiast. Je hoopt nog even dat hij een grap maakt. Sommige mensen houden echter graag alle opties open, leggen liever niets vast. Dat beperkt de creativiteit. Hoe los je dat op? Zoek naar richtlijnen waar iedereen zich prettig bij voelt. Niet gebeiteld in marmer, maar ook niet weersafhankelijk als een luchtballon.
Het instrument MBTI geeft inzicht in je gedragsvoorkeur. Dat is handig om ruis in communicatie te voorkomen. Ken je het instrument? Dan heb je in de 8 irritaties waarschijnlijk de vertaling van verschillende voorkeuren ontdekt: introversion, extraversion, intuition, sensing, thinking, feeling, judging en perceiving.
Goed om te weten is dat een gedragsvoorkeur niet goed of slecht is. Het is wel belangrijk om je van de verschillen bewust te zijn. Je kunt je communicatie namelijk effectiever maken als je de boodschap afstemt op de ontvanger. Dit betekent dat algemene communicatietips voor precies niemand gelden. Daarom gebruiken wij MBTI in trainingen om je écht verder te helpen.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.
Lees meerLees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.
Lees meerDoe wat je als organisatie belooft. Ook aan de balie. Dat gaat een stuk beter na het lezen van onze tips.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer