Foto van cursisten die leren duidelijker te schrijven
06 juni 2020: Femke Hainja

Wat doe je als tekstschrijver bij LVE?

Wat voor teksten schrijf je als tekstschrijver bij LVE? Hoeveel contact heb je met klanten? En wanneer ben je geschikt voor de functie? Dat soort vragen schieten waarschijnlijk door je hoofd als je bij ons wilt solliciteren. Om er alvast een paar voor je te beantwoorden, vertelt LVE-tekstschrijver Femke Ruitenberg je over haar ervaringen.

Wat doe je als tekstschrijver?

“Veel! Mensen vragen vaak aan mij ‘is het niet saai om de hele dag teksten te schrijven?’. Maar dat is het helemaal niet. Want je schrijft veel verschillende tekstsoorten. Voor veel verschillende klanten. Bovendien is het een uitdaging om bij iedere tekst weer op de stoel van de lezer te kruipen. En om ‘m aan te laten sluiten bij wat onze klanten uit willen stralen.”

Krijg je vaak dezelfde vragen van klanten?

“Nee, dat verschilt erg. Soms vragen klanten ons alleen om teksten hier en daar te redigeren. Dan letten we alleen op dingen als spelling, grammatica en kromme zinnen. Soms willen ze dat we de teksten helemaal herschrijven naar een nieuwe schrijfstijl. En soms schrijven we vanuit het niets; maken we hele nieuwe teksten. De ene keer verzamelen we daar zelf input voor. En de andere keer interviewen we onze klanten voor meer informatie. Bij die laatste 2 manieren denken we ook mee over de inhoud. Wat moet een lezer weten? En op welk moment? We schrijven dus niet alleen teksten, maar geven ook advies over de content zelf.”

Om wat voor soort teksten gaat het dan bijvoorbeeld?

“Ik schrijf of herschrijf zelf vooral veel brieven, e-mails, schrijfwijzers, webteksten, polisvoorwaarden en rapporten. Maar het komt ook weleens voor dat ik speeches, socialmediaberichten, persberichten of nieuwsbrieven schrijf. Best uiteenlopend dus!”

Wat voor vragen krijg je daar bijvoorbeeld over?

“Klanten stellen me bijvoorbeeld dit soort vragen:

Kun je onze polisvoorwaarden herschrijven naar begrijpelijke taal, zodat we er minder vragen over krijgen van onze klanten?

Kun je webteksten voor ons schrijven die leuk zijn om te lezen én die goed gevonden worden in Google?

Kun je 120 standaardbrieven herschrijven naar heldere taal? En kun je er daarbij voor zorgen dat ze aansluiten bij onze kernwaarden?

We willen onze schrijfafspraken graag vastleggen in een schrijfwijzer, zodat we allemaal op een eenduidige manier communiceren. Kun je die voor ons maken?”

Wat doe je nadat een adviseur bij je komt met een opdracht?

“Eerst vertelt de adviseur mij meer over de tekstklus en de wensen van de klant. Daarna verdiep ik me zelf in de klant en bel ik hem voor meer informatie. Tijdens het gesprek stel ik inhoudelijke vragen over de tekst. We bespreken de kernwaarden zodat ik die in de tekst kan verwerken. En we stemmen een planning af. Bij grote klussen bespreek ik dit soort dingen tijdens een afspraak. Daarna is het schrijven, schrijven, schrijven geblazen. En tussendoor schakelen met de klant als dat nodig is. Is mijn tekst af? Dan stuur ik de 1e versie naar hem op. Meestal komen daar nog wel wat opmerkingen op. En die verwerk ik totdat de tekst goed is.”

Kom je ook weleens bij klanten op kantoor?

“Jazeker! Sowieso bij grote projecten. Bij het herschrijven van polisvoorwaarden of een groot aantal standaardbrieven heb je bijvoorbeeld reviewsessies met de klant waarin je je teksten bespreekt. Je hebt dan met verschillende partijen te maken die een tekst goed moeten keuren. Bijvoorbeeld met productkenners die inhoudelijk verstand hebben van het product. Met juristen die controleren of de teksten juridisch waterdicht zijn. En met communicatiemedewerkers die kijken of de schrijfstijl overeenkomt met hoe de organisatie normaalgesproken communiceert. Het is dus belangrijk dat je bij het schrijven rekening houdt met verschillende partijen. Maar daarbij nooit de lezer uit het oog verliest!”

Ook weleens langere tijd?

“Dat ook! Soms heeft een klant zoveel overleg nodig dat het makkelijker is als je een bepaalde periode bij hem op kantoor werkt. Je wordt dan dus gedetacheerd. Zelf vind ik dat fantastisch, omdat dit het werk heel afwisselend maakt. En je klanten op die manier écht goed leert kennen.”

Wat vind je het leukst aan jouw baan?

“De afwisseling. Dat je het ene moment bij Loo van Eck zit voor allerlei klussen. En het andere moment bij de klant. En daarnaast zijn de mensen bij LVE, en dan vooral mijn team, ook gewoon heel leuk! Dus het is ook heel fijn om bij LVE op kantoor te werken.”

Wanneer ben je volgens jou geschikt als tekstschrijver?

“Als je je lange tijd kunt concentreren op een tekst. Van een leuke puzzel houdt (want dat is het structureren van teksten soms echt). De wensen van de klant kunt vertalen naar een tekst. De lezer van een tekst nooit uit het oog verliest. Zelfstandig kunt werken. Goed kunt luisteren. Goed door kunt vragen. Flexibel bent. Zelf je planning goed in de gaten kunt houden. Advies kunt geven over tekst. En natuurlijk een echte taalfreak bent :).”

Meer weten over bij ons werken?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Afbeelding van Daniëlle, Hans en Martijn.

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Lees meer pijltje
    Foto van Hans van Eck

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Loo van Eck krijgt een eigen AI-tool

    Wij werken aan onze eigen AI-tool!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten
    Receptioniste

    Populaire blogs

    Afbeelding bij Content maken voor je website

    Dit is nou wat een tekstschrijver de hele dag doet

    “Rikke-tikke-tik, mijn computer en ik. Ik kijk naar het scherm met een kennersblik. Ik weet wat ik doe, dat zie je in een ogenblik.”

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Herschrijven is schrappen. Plus tips voor zinnen herschrijven.

    Herschrijven is schrappen

    Korter is meestal krachtiger. Dus bekijk de boodschap van iedere zin. En schrap alles wat overbodig is.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje