Beeld bij: 3 tips om visueel te communiceren
10 oktober 2016: Femke Hainja

3 tips om visueel te communiceren!

Wil je communiceren in of met beelden? Onze 3 tips voor visuele communicatie helpen je daarbij. Ook als je een hekel hebt aan tekenen.

Misschien herken je dat wel: dat er tijdens familiebijeenkomsten vaak dezelfde verhalen over vroeger naar boven komen. Bij mijn familie is dat bijvoorbeeld het verhaal waarin mijn zus een dure ketting van mijn moeder doorknipte. Gewoon om te testen of ze dat zou kunnen. Of het verhaal waarin ik mijn knuffelbeer in de magnetron deed. Het monotone geluid van het apparaat was immers een perfect slaapliedje. Dat het beestje vlam zou vatten … daar had ik even niet aan gedacht. Of het verhaal waarin mijn broer in een weiland achterna werd gezeten door wilde stiertjes. Ik zie die kleine rennende beentjes elke keer weer voor me. Hilarisch.

Een hekel aan tekenen.

En zo komen we al pratende ook regelmatig uit op het feit dat mijn broer vroeger zo’n hekel had aan tekenen. En op een verhaaltje waarin hij een tactiek inzette om daar zo min mogelijk tijd aan kwijt te zijn. Een tactiek waarmee hij zonder het te weten ook 1 van onze tips om visueel te communiceren te pakken had!

Ik neem jullie even 30 jaar mee terug naar de basisschool van mijn broer …

Op een dag moest Arjen van zijn juf toch echt een keer iets tekenen. Hoe vervelend hij dat ook vond. Dus ging hij met frisse tegenzin aan de slag. Tot hij haar binnen een paar minuten alweer bij zich riep om zijn tekening te laten zien. Lees: 2 strepen met 2 rondjes erbovenop. Toen de juf hem vervolgens verbaasd vroeg waar de armen waren van het jongetje dat hij had getekend, zei mijn broer heel wijs: ‘Die heeft hij op zijn rug, juf!’.

Een kleine Picasso.

En daarmee had die kleine Picasso onbedoeld 1 van onze tips om visueel te communiceren opgevolgd. Namelijk: less is more! Who needs arms? Je ziet zo ook wel dat het een jongetje is.

Communiceren in beelden.

Steeds meer organisaties willen communiceren met infographics of andere beelden. Omdat beelden communicatie aantrekkelijker en begrijpelijker maken. En omdat ze mensen kunnen helpen om concreet na te denken over wát ze willen communiceren. Dus wil jij jouw lange lappen tekst ook eens vervangen door of aanvullen met beelden? Lees dan even verder!

Tip 1. Maak je verhaal concreet.

Voordat je je tekengerei uit de kast trekt, is het belangrijk om je verhaal eerst concreet te maken. Abstracte boodschappen zijn namelijk niet uit te beelden. Probeer bijvoorbeeld maar eens een tekening te maken van onderstaand tekstje. Dat lukt je waarschijnlijk niet, doordat er zoveel abstracte woorden in de tekst staan.

‘Het beleidsvoornemen is om de capaciteit van de landelijke politie op te schalen waardoor de zichtbaarheid van de politie significant groter wordt.’

Hoe beeld je ‘beleidsvoornemen’ of ‘zichtbaarheid’ uit? Lastig. Maar wat als we dit ervan maken: ‘We willen meer politieagenten aannemen. Dat betekent dat er meer politieagenten de straat op gaan.’? Of zelfs dit: ‘We krijgen meer politieagenten op straat.’ Dan lukt het vast en zeker al een stuk beter om beelden te bedenken. Je kunt de concrete woorden ‘meer’, ‘straat’ en ‘politieagenten’ dan namelijk uitbeelden. Hieronder zie je een voorbeeld.

Tip 2. Houd het simpel.

Mijn broer had dit op jonge leeftijd al door: gebruik niet te veel details in je tekeningen. Maar gebruik alleen datgene wat jouw doelgroep nodig heeft om de boodschap te begrijpen. Daarmee maak je het niet alleen gemakkelijk voor jezelf. Je zorgt er ook voor dat mensen je tekening sneller en beter begrijpen. Details leiden namelijk alleen maar af van de kernboodschap die je wilt vertellen. En je kunt daarmee zelfs onbedoeld een andere boodschap communiceren.

Tip 3. Wees niet te origineel.

Wil je jouw boodschap snel en helder overbrengen? Wees dan niet te origineel. Maar gebruik beelden met een bepaalde symbolische betekenis die veel mensen kennen. Zo kun je bijvoorbeeld een pijl gebruiken om richting aan te geven. Een trap om een stapsgewijs proces te laten zien. Of een driehoek om aan te tonen dat er een relatie bestaat tussen 3 verschillende dingen. Denk wel goed na over welke beelden je gebruikt en of ze een tekstuele toelichting nodig hebben. Weten mensen bijvoorbeeld dat een hoefijzer staat voor geluk? Of kun je beter een klavertjevier gebruiken?

Succes met tekenen!

Wil je je doelgroep verrassen met beeld?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: 3, 2, 1 ... actie!

    3, 2, 1 en … actie!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Populaire blogs

    Kaft in 9 stappen naar visuele communicatie

    Boekje: In 9 stappen naar visuele communicatie

    In 9 stappen naar visuele communicatie. Waar begin je? Hoe vertaal je tekst naar beeld? En veel meer ...

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: De tussen-n

    De tussen-n. Weet jij de regels nog?

    Weet jij wanneer je een tussen-n schrijft? En wanneer niet? Doe onze test. Leer de regels. En lees welke uitzonderingen er gelden.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje