Interview Kondor Wessels Amsterdam

Van pantalon naar joggingbroek

Femke Hainja

Van een pantalon naar een comfortabele joggingbroek.
Van een gezamenlijke trainingsruimte naar een individueel ‘thuis-kantoor’.
Van een vraag uitspreken naar een ‘digitaal handje’ en chatberichten.

Op sommige vlakken verschillen online trainingen behoorlijk van klassikale trainingen. “Maar dat neemt niks weg van de informatie en de leermomenten die je krijgt”, vertelt Daphne Sutherland, HRM-medewerker bij Kondor Wessels Amsterdam. “Van een online training steek je net zoveel op als van een klassikale training.” Daphne vertelt verder over de online training Professioneel e-mailen die zij organiseerde voor haar collega’s.

“We willen dat al onze e-mails ‘op niveau’ zijn.”

“We hebben eerder trainingen via Loo van Eck georganiseerd en dat is goed bevallen! Maar we blijven groeien en er komen steeds nieuwe medewerkers bij. Daardoor zien we toch weer verschillende schrijfstijlen voorbijkomen. Zo schrijven sommige collega’s iets té kort en krachtig, dat mag wat uitgebreider en klantvriendelijker. En schrijven anderen juist lappen tekst, waardoor de lezer niet snel ziet wat hij moet weten. We willen dat al onze e-mails duidelijk en klantvriendelijk zijn. Daarom hebben we de online training Professioneel e-mailen van Loo van Eck beschikbaar gesteld voor al onze medewerkers. Van uitvoerders en voorbereiders tot aan projectleiders en secretaresses.”

“We startten met 2 groepen om te testen of een online training beviel. Het beviel goed!”

“2 groepen volgden eerst een online live training. Daarin besprak trainer Sophie theorie en voorbeelden van onze eigen e-mails met de deelnemers. Daarna konden ze zelf verder oefenen met de leerstof via een e-learning. De video’s, oefeningen en opdrachten daaruit had Sophie ook helemaal op maat voor onze organisatie gemaakt. Die herkenbaarheid was fijn, want daardoor werden mensen niet afgeleid door inhoud waar ze niet in thuis zijn. Omdat we tevreden waren over deze aanpak, hebben we hier ook voor de overige groepen voor gekozen.”

“Van tevoren was ik bang dat collega’s afgeleid zouden zijn tijdens de online training.”

“Omdat alle collega’s achter hun eigen computer zaten, was ik bang dat het voor Sophie lastig zou zijn om grip te houden op de groep. Maar ik vond dat ze iedereen op een enthousiaste manier bij de les hield. Allereerst door alle collega’s aan het begin van de live training kort aan het woord te laten. En later door vragen te blijven stellen en iedereen bij de naam te noemen. Zo bleef iedereen betrokken. Daarnaast konden collega’s ‘digitale handjes’ opsteken en chatberichten sturen als ze iets wilden zeggen. Sophie besprak hun vragen dan hardop, zodat iedereen mee kon luisteren. Ik vond dat ze dit op een laagdrempelige manier deed, zodat mensen niet het idee hadden dat ze iets fout konden zeggen.”

“Voor ons was het nú het goede moment om de training te organiseren.”

“Natuurlijk is zo’n online training anders dan een klassikale training. Maar het lijkt erop dat mijn collega’s er net zoveel van hebben geleerd. Bovendien vind ik het heel mooi dat de training nu gewoon door kon gaan. Het zou zonde zijn als we de training nu maandenlang uit zouden moeten stellen. Straks hebben we weer een drukkere periode voor de boeg, waardoor het voor ons juist nu het goede moment was om de training te organiseren.”

“Wij hebben de cursus Professioneel e-mailen van LVE via een webinar gevolgd.
Ik dacht dat ik het wel aardig in de vingers had, maar Sophie heeft mij geholpen om de mails
korter, begrijpelijker en doeltreffender te maken! Dit was één van de meest nuttige cursussen
die ik in de loop der jaren gevolgd heb, omdat het dagelijks toepasbaar is. Bedankt LVE!”
Daan Nanne, uitvoerder bij Kondor Wessels Amsterdam

Kunnen de e-mails van jouw organisatie beter?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    Lees meer pijltje
    Barenbrug_voetbalveld

    In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

    Lees meer pijltje
    Werkorganisatie Druten Wijchen

    Een jaar in het leven van de taalcoaches van werkorganisatie Druten Wijchen …

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, moeilijker dan je denkt! Gebruik daarom onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een doeltreffende en lezersgerichte opbouw van je brief

    Een doeltreffende en lezersgerichte opbouw van je brief

    Wat is de juiste opbouw van een brief? Lees hoe je een lezersgerichte inleiding, kern en slot schrijft. En zo je gewenst doel bereikt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Zakelijke brief schrijven? Vergeet deze onderdelen niet

    Een zakelijke brief schrijven? Vergeet deze onderdelen niet!

    In deze blog lees je hoe je een zakelijke brief schrijft die piekfijn in orde is. Met alle onderdelen netjes op de juiste plaats.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje