Een filmpje of een grappige foto doet het op Twitter altijd goed. Maar … hoe zorg je nu dat je met alleen tekst ook de aandacht pakt?
Twitter is voor tekstschrijvers een fantastisch medium. Het is de ultieme uitdaging. Je hebt namelijk maar 280 tekens om een boodschap te vertellen. En juist deze beperking zorgt ervoor dat je goed moet nadenken over wát je wilt zeggen. En hoe je het zegt.
Belangrijk daarbij is dat je vooraf kiest welk doel je met je tweet nastreeft. In dit artikel pakken we er 3 doelen uit:
– informeren
– amuseren
– activeren
Hieronder lees je hoe je als copywriter een tweet schrijft met 1 van deze doelen in je achterhoofd.
Je wilt je volgers informeren. Maar om een tweet te schrijven die jouw volgers boeit, is het wel belangrijk dat je nieuws hebt dat hen interesseert. Dat is makkelijk als je wereldnieuws hebt. Maar in de praktijk zal je nieuws niet vaak zo boeiend zijn dat het de voorpagina van de krant haalt … En dan moet je dus beter je best doen om je volgers te interesseren. Dat betekent dat je het nieuws moet vertalen naar wat het effect van het nieuws is voor jouw volgers.
Je wilt je volgers bijvoorbeeld vertellen dat jouw organisatie een nieuwe website heeft. Dan kun je natuurlijk twitteren:
Onze nieuwe website is vanaf vandaag live! Neem gerust een kijkje op www.onzenieuwewebsite.nl. Wij zijn benieuwd naar wat u ervan vindt.
Op zich is hier niets mis mee. Alleen is de vraag wat jouw volger met dit bericht moet. Maak het nieuws ook voor hem of haar aantrekkelijk. Bijvoorbeeld:
U hoeft nooit meer te zoeken op onze nieuwe site. Vanaf nu vindt u onze producten met 1 druk op de knop. Kijk op www.onzenieuwewebsite.nl.
De kunst is dus om in te spelen op het belang van je volgers.
Je kunt ook als doel hebben om je volgers te amuseren met jouw tweets. Dat kan door te linken naar leuke plaatjes. Maar in dit artikel gaat het over tekst. Als je daarmee wilt amuseren, moet je zorgen dat je een klein verhaal te vertellen hebt. Dat is moeilijk in 280 karakters, maar het kan wel. De eerste stap is om een clou te hebben. Eigenlijk net als bij een mop. De tweede stap is om heel veel aan de verbeelding van de lezer over te laten: schrappen dus.
Enkele voorbeelden met slechts 140 tekens, de oude Tweetlimiet:
Ze zette er eindelijk een punt achter. Klaar. Af. Basta! Opgelucht klapte ze in haar handen.
De eerst zin van haar roman stond op papier.‘Don’t tell, show it! De klant moet ervaren. Beleven, weet je. We creëren een buzz, man!’
Zucht…
De klant belde snel een ander marketingbureau.
Bij allebei de tweets vertelt de schrijver een mini-verhaaltje. In de eerste tweet is vervreemding de amusementsfactor: het lijkt alsof de hoofdpersoon een flinke klus heeft geklaard. In feite heeft ze maar 1 zin geschreven. In de tweede vormt herkenning de amusementsfactor. Iedereen herkent de snelle reclamejongen in de eerste zinnen.
Het mooiste is natuurlijk als jouw amuserende tweet ook een onderliggende boodschap heeft. In de tweede tweet is dat het geval. De boodschap is: klanten vinden snelle reclamejongens en -meisjes vermoeiend. En daarop haken ze af. Doe dus maar gewoon.
Een andere manier om te amuseren, is door op een scherpe manier in te spelen op actualiteiten. Dat vraagt een nog scherpere pen. Deze tweet verscheen bij @kortschrijvers na de dood van Prince:
Roy verscheurde zijn contract, kocht een gitaar, mascara en zocht een straathoek.
Nu zo veel helden heengingen, moesten er nieuwe opstaan.
Zoek je inspiratie, ga dan eens naar @kortschrijvers. Zij publiceren elke dag een verhaaltje in 140 tekens. Knap hoe ze erin slagen de lezer in 140 tekens te amuseren.
Soms wil je dat je volgers in actie komen. Dat ze bijvoorbeeld een whitepaper gaan lezen, naar een website gaan of reageren op je tweet. Dat doel is misschien wel het moeilijkst te bereiken. Belangrijk hierbij is dat er een trigger is die ervoor zorgt dat jouw volger actie onderneemt. Zijn of haar actie moet dus beloond worden.
Stel, jouw doelgroep bestaat uit verkopers. En je wilt dat ze jouw whitepaper ‘Hoe herken je koopsignalen?’ gaat lezen. Je moet de doelgroep dan overtuigen dat ze er iets aan heeft om jouw whitepaper te downloaden. Schrijf dan niet:
Download onze gratis whitepaper ‘Hoe herken je koopsignalen?’
Met 10 tips over hoe je makkelijker tot een verkoop komt.
Dat is te oppervlakkig. En niet overtuigend genoeg. Je moet de volgers lekker maken. Bijvoorbeeld door 1 van de tips alvast in je tweet te noemen.
Aan de oogbeweging van een klant zien of hij wil kopen. Het kan!
In onze whitepaper lees je tips die je nooit eerder kreeg. Download gratis.
Nog een voorbeeld. Je wilt dat mensen na het lezen van je tweet een enquête invullen.
Doe mee aan de enquête Veiligheid in de wijk. Geef je mening over
hoe veilig jij je voelt in jouw wijk. De enquête vind je hier.
Deze tweet is saai. Niet uitnodigend. Maak ervan:
Een enge man in de straat? Gegil midden in de nacht? Ben jij bang?
Of voel je je juist veilig? Laat het weten. Doe mee aan onze enquête.
Nog beter is als je ook iets kunt ‘verdienen’.
Wil jij gratis nieuwe sloten op jouw huis? Doe mee aan de enquête Veiligheid in de wijk.
We geven 25x nieuw hang- en sluitwerk weg.
Iets gratis weggeven, helpt altijd.
Natuurlijk kun je op Twitter ook meningen peilen, laten zien wat er op jouw kantoor gebeurt, nieuwe medewerkers werven of bijvoorbeeld de dialoog opzoeken. Maar in dit artikel hebben we je vooral laten zien hoe je met tekst kunt amuseren, informeren en activeren.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Hoe zet je social media in als leadgenerator? 3 tips! Content is key. Zonder actie geen interactie. Denk strategisch.
Lees meerHoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?
Lees meerStop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.
Lees meerWe verleggen onze blik naar de andere kant van de wereld. Waar ze net als wij veel aandacht hebben voor heldere taal!
Lees meerBinnenkort een speech geven? Laat je inspireren door onze tips en voorbeelden uit bekende en minder bekende speeches.
Lees meerWat zijn de tips voor een zakelijk chatgesprek? Volgens ons én volgens ChatGPT? En hoe doet de chatbot het zelf?
Lees meer