Beeld bij: Tips voor alle 5 rollen die je hebt als zakelijk vlogger
02 oktober 2019: Femke Hainja

Tips voor alle 5 rollen die je hebt als zakelijk vlogger

Zakelijk vloggen gebeurt steeds vaker. Want organisaties willen hun doelgroep een kijkje achter de schermen geven met vlogs. Hun online zichtbaarheid vergroten. Of meer mensen via social media bereiken. Maar hoe maak je zelf een goede zakelijke vlog? Dat is namelijk lastiger dan je denkt … 

In Hollywood zijn de taken strak verdeeld. Op een filmset lopen acteurs, cameramensen, scriptschrijvers, regisseurs, editors, technische mensen, promotors … Ga je vloggen? Dan ben jij die hele crew in 1 persoon. Jij bent overal verantwoordelijk voor. Van het schrijven van het script tot aan het promoten van je video. Doe daarom je voordeel met een tip voor iedere rol die je moet vervullen! 

Een tip voor jou als scriptschrijver van een zakelijke vlog: maak een werkplan

Begin niet gelijk ijverig aan je script, maar maak eerst een werkplan. Dat is namelijk de basis voor een goed script. Het zorgt ervoor dat je zakelijke vlog beter aansluit op je kijker. Noteer voor jezelf deze dingen:
– Onderwerp: waar gaat mijn vlog over?
– Doelgroep: voor wie maak in mijn vlog?
– Doel: wat wil ik met mijn vlog bereiken?

Denk daarbij goed na over welke vragen jouw doelgroep heeft over jouw onderwerp. De antwoorden daarop vormen de inhoud van je vlog. Je onderwerp bepaalt dus niet alleen de inhoud van je vlog, maar vooral jouw doelgroep. Zo heeft een starter bijvoorbeeld andere vragen over de aankoop van een huis dan een stel van middelbare leeftijd dat al vaker een eigen huis heeft gekocht. Daar moet je rekening mee houden bij het vloggen. En wil je mensen informeren met je vlog? Of wil je dat ze actie ondernemen? Ook die keuze heeft invloed op de manier waarop je je vlog insteekt.

Een tip voor jou als cameraman of –vrouw van een zakelijke vlog: houd je telefoon horizontaal

Omdat we onze telefoon vaak verticaal in onze hand hebben, zijn veel mensen geneigd om ook op die manier te filmen. Zonde! Want veel monteerprogramma’s verwerken dat soort verticale beelden niet goed. Je krijgt 2 zwarte balken aan de zijkant van het beeld en kijkers missen beeldinformatie. Niet professioneel. Houd je telefoon tijdens het filmen dus altijd horizontaal. Doe dit consequent. En let erop dat je niet per ongeluk de microfoon afdekt met je vingers!

Een tip voor jou als acteur van een zakelijke vlog: compenseer je zwakke punten

Niemand is overal goed in. Dus jij hebt vast ook wel een paar punten die jouw presentatie voor de camera minder krachtig maken. Dat is helemaal niet erg, want je kunt deze punten goed compenseren. Heb je bijvoorbeeld een beetje een saaie, vlakke stem? Dan maakt dat je presentatie minder boeiend om naar te luisteren. Het is lastig om je stem te veranderen. Zorg er dan dus voor dat je je stem compenseert met iets anders wat je vlog boeiend maakt. Speel bijvoorbeeld wat meer met verschillende cameraperspectieven, achtergronden en muziek.

Een tip voor jou als editor van een zakelijke vlog: durf te knippen

Het kan snel saai worden om lange tijd naar eenzelfde soort beeld te kijken. Zorg er dus voor dat je beelden opneemt met verschillende achtergronden. En knip en plak die op een vlotte manier achter elkaar. Zodat je je kijker blijft boeien met afwisselende beelden.

Een tip voor jou als promotor van een zakelijke vlog: schrijf boeiende teksten om je vlog te promoten

Je wilt natuurlijk dat jouw vlog je doelgroep bereikt. Dus deel je jouw video via de website en social media. Dan heb je ook een tekst nodig om ervoor te zorgen dat mensen je video überhaupt aanklikken. Mijn tip hierbij: speel in je tekst in op het motief van jouw doelgroep om je vlog te gaan kijken. Het motief van je doelgroep is altijd een wens of een angst. En die verschilt per doelgroep.

Richt je op de doelgroep

Geef je in je vlog tips aan starters die een huis zoeken? Dan is hun angst waarschijnlijk dat ze geen huis gaan vinden in deze markt met veel concurrentie. Je tekst kan bijvoorbeeld zijn:

‘Weer een huis aan je neus voorbij zien gaan? In deze vlog geef ik je 5 tips om je optimaal voor te bereiden op het kopen van een huis. Zodat je de concurrentie voor bent!’.

Is je vlog juist voor mensen die hun eigen huis ook nog moeten verkopen? Dan kun je bijvoorbeeld inspelen op hun wens om zo snel mogelijk in het nieuwe huis te trekken:

‘Tuin op het zuiden. Hoge plafonds. Ruime kamers … Je hebt een prachtig nieuw huis op het oog. Hoe verkoop je je eigen huis zo snel mogelijk, zodat je snel in je nieuwe huis kunt trekken? 5 tips!’.

Wil je meer weten over zakelijk vloggen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: 3, 2, 1 ... actie!

    3, 2, 1 en … actie!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Handleidingen schrijven voor ongeduldige lezers

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over visueel communiceren

    Studenten op busstation_Idealis

    Hoe informeer je bewoners van verschillende nationaliteiten op een leuke en duidelijke manier?

    “Onze huurders zijn studenten van allerlei verschillende nationaliteiten, dus kiezen wij steeds vaker voor beeld."

    Lees meer pijltje
    Beeld bij infographic doelgroep

    Maak in 9 stappen duidelijke en leuke infographics

    Wanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.

    Lees meer pijltje
    Kaft in 9 stappen naar visuele communicatie

    Boekje: In 9 stappen naar visuele communicatie

    In 9 stappen naar visuele communicatie. Waar begin je? Hoe vertaal je tekst naar beeld? En veel meer ...

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een boeiend artikel schrijven

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Bumperklevers, afsnijders, linksrijders. Wist je dat je rijstijlen eigenlijk prima kunt vergelijken met schrijfstijlen?

    Lees meer pijltje