Beeld bij: 3 tips die je kunt afkijken van een geweldige presentator
15 mei 2020: Femke Hainja

3 tips voor storytelling die je kunt afkijken van een geweldige presentator!

Hoe zorg je ervoor dat je publiek je presentatie onthoudt? Hoe vertel je een verhaal tijdens je presentatie om dat te bereiken? En welke storytellingtechnieken kun je inzetten? Dat vertel ik je hieronder aan de hand van een presentatie die mij is bijgebleven … 

Woensdag 31 oktober 2018 was ik aanwezig op een congres. Alweer best een tijd geleden dus. En tóch kan ik me een van de presentaties van die dag nog heel goed herinneren. Dat komt niet doordat de boodschap van die presentatie nou zo verrassend was: overheidsinstanties sturen te veel post. Het komt door de manier waarop de presentator, Stephan Steinmetz, die boodschap vertelde. Namelijk aan de hand van een verhaal! Ik deel 3 storytellingtips die hij die dag toepaste. 

Een verhaal vertellen – tip 1: Vertel over mensen

Iedere expert in storytelling weet: goede verhalen gaan niet over producten, cijfers en planningen. Ze gaan over mensen en menselijke emoties, want daar kunnen luisteraars zich mee identificeren. Zo vertelde Stephan dan ook geen droge feiten over het aantal brieven dat de overheid verstuurt. Maar hij maakte zijn punt door het verhaal te vertellen van een van de ontvangers van al die brieven: mevrouw De Vries. Zijn oude gehandicapte buurvrouw die in 8 jaar tijd maar liefst 8.000 brieven van overheidsinstanties ontving. En daar behoorlijk van in de war raakte. Door zijn buurvrouw als hoofdpersoon te nemen, kreeg zijn boodschap een gezicht. We leefden allemaal mee met mevrouw De Vries (en met die arme Stephan die haar moest helpen). En herkenden haar (en zijn) irritaties en dilemma’s.

Een verhaal vertellen – tip 2: Vul je verhaal met dingen die je in een kruiwagen kunt zetten

Verhalen moeten vol zitten met woorden die je in een kruiwagen kunt zetten. Oftewel: concrete woorden. Woorden die je kunt zien, vastpakken, horen, ruiken … Want dat zijn dingen waar mensen zich een beeld bij kunnen vormen. Zo beschreef Stephan bijvoorbeeld heel concreet en beeldend hoe hij mevrouw De Vries altijd hielp met haar post. Van de manier waarop hij op zijn tenen langs haar appartement sloop om haar te ontwijken. Tot aan haar goede oren die hem tóch altijd wisten te horen. Van haar norse gezichtsuitdrukkingen en onthutste vragen. Tot aan de enorme stapels post die in haar appartement lagen. Van de kwijlende hulphond die altijd als een trouwe lobbes naast haar zat. Tot aan de te krappe gang waar ze met haar kar niet doorheen kon om de post op de te halen. We zagen alles precies voor ons, waardoor ik die feitjes nu nog steeds kan oplepelen!

Een verhaal vertellen – tip 3: Laat je verhaal aansluiten bij het luistermotief van je doelgroep

Goede verhalen sluiten aan bij het motief van de doelgroep om naar het verhaal te luisteren. Wat leeft er bij de luisteraars? Wat speelt er in hun leven? Wat zijn hun overtuigingen, wensen, angsten? Sluit een verhaal daar niet op aan? Dan doet het niks. Het blijft niet hangen, doordat mensen zich er niet door aangesproken voelen. Het verhaal van Stephan had extra veel impact omdat hij het vertelde aan overheidsinstanties en andere publieke organisaties die veel post versturen. Zij zagen dus direct het effect van al die post op hun eigen ontvangers, waar ongetwijfeld ook mensen als mevrouw De Vries tussen zitten. Dat maakte de boodschap heel relevant voor hen, waardoor ‘ie extra goed binnenkwam. Er werden ter plekke beloften gedaan om processen te veranderen!

Wil je mensen in het hart raken en in beweging krijgen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over storytelling

    Beeld bij: Storytelling: met deze 8 tips kun je direct zelf aan de slag

    Storytelling: met deze 8 tips kun je direct zelf aan de slag

    Storytelling is misschien wel de meest effectieve manier van communiceren. Lees onze 8 tips. En ga direct zelf aan de slag.

    Lees meer pijltje
    Kaft What's your story

    Boekje: Storytelling in 16 stappen

    Soms is het beter om een verhaal te vertellen in plaats van een tekst te schrijven. We leren je hoe. In 16 stappen.

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij training Storytelling

    Storytelling: 8 verteltips om je verhalen écht over te brengen

    Mensen houden van verhalen. Ze zijn de perfecte verpakking voor je boodschap. Hoe vertel je je verhaal op een boeiende manier?

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Wat doet een copywriter

    Wat doet een copywriter?

    'Op een feestje noemde ik mezelf copywriter. Maar eenmaal thuis begon het te knagen. Kon ik mezelf zomaar zo noemen?'

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje