Speechen is best spannend. Daarom is een goede tekst voor je speech onmisbaar. Maar hoe schrijf je een goede tekst? Lees de tips in dit artikel en verras je luisteraars met een boeiende speech.
De zaal zit bomvol. Tientallen grote ogen kijken je aan. Alle oren zijn gespitst. Je haalt een keer diep adem. En je voelt dat alle aandacht op jou gericht is. Nu is het jouw beurt. Vol verwachting hangen de luisteraars aan je lippen. Nog wel. Maar hoe houd je hun aandacht vast tot het laatste woord? Oftewel: hoe geef je een boeiende speech?
“Wie van jullie moest vanmorgen ook zo krabben?” Steek je hand eens op. “Hadden jullie ook jeuk, ja?” Oké, een flauw grapje. Maar je hebt wel meteen de aandacht van het publiek te pakken. Een goede opening is onmisbaar voor een sterke speech. Omdat je daarmee de aandacht trekt. Spreek de luisteraars letterlijk aan. Betrek ze bij je verhaal. Stel een vraag. Of begin met een vooroordeel: “Als er 1 vlokje sneeuw valt, staat heel Nederland meteen op zijn kop.”
Het lijkt een open deur. Want je kent je medewerkers toch zeker wel? Laat dat dan ook merken! Dat verhaal dat je voordroeg in het MT-overleg kun je nu echt niet hergebruiken. Welke functies hebben je luisteraars? Wat is hun leeftijd? Komen ze vrijwillig naar je verhaal luisteren of is het een ‘moetje’ op de kerstbijeenkomst? Sta even stil bij de belevingswereld van de luisteraars. Bij hun wensen en angsten. En speel daaropin door pakkende voorbeelden aan te halen.
Vaak wil je in een kerstspeech terugblikken op het jaar. Maar pas op dat je niet blijft hangen in termen als ‘koerswijziging’. En kijk niet vooruit via een nieuwe ‘beleidsvorming’. Leg met voorbeelden uit wat je precies bedoelt. Wat betekent die koerswijziging voor jouw medewerkers? Wat gaat er precies veranderen? Maak de situatie of het probleem tastbaar voor de luisteraars.
Korte zinnen. Ze zijn fijn om te lezen. Én om naar te luisteren. Bovendien zijn korte zinnen een handig stijlmiddel om spanning op te bouwen in je speech. Ze voorkomen dat je luisteraars wegdromen naar wat ze vanavond gaan eten en wie ze zo na de borrel nog even willen spreken, want aan die ellelange zin lijkt geen einde te komen … Weg aandacht. En laat de luisteraar dan maar weer eens de focus vinden om terug het verhaal in te komen.
Herhaling? Dat is toch eigenlijk overbodige informatie? Dat klopt! In tekst vaak wel. Maar in een speech kan herhaling jouw verhaal sterker maken. Kies bijvoorbeeld een uitspraak die je in elk onderwerp terug laat komen. Benadruk je punt. Denk aan ‘I have a dream’ van Martin Luther King. Of ‘Change will come’ van Barack Obama. Bonus: de luisteraar onthoudt jouw boodschap.
Een verhaal dat het publiek aanspreekt. Zorg ervoor dat jouw speech geen opsomming van droge feiten wordt. Maar verpak ze in een mooi verhaal. Een persoonlijk verhaal. Of zelfs een echt kerstverhaal. Bedenk een plaats en 1 of meer personages. Laat personages bijvoorbeeld het jaar met alle veranderingen opnieuw beleven. Wat is er voor hen veranderd? Hoe voelen zij zich daardoor? Een verhaal blaast je speech leven in! Het zorgt voor concrete voorbeelden waarin de luisteraars zich kunnen herkennen. Dit noemen we met een mooi woord ‘Storytelling’.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Saai. Abstract. Veel cijfertjes. Zo klonk de speech van het management een paar jaar geleden. Dat moest dit jaar anders!
Lees meerStorytelling is misschien wel de meest effectieve manier van communiceren. Lees onze 8 tips. En ga direct zelf aan de slag.
Lees meerSoms is het beter om een verhaal te vertellen in plaats van een tekst te schrijven. We leren je hoe. In 16 stappen.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer