Beeld bij: Scorende offertes schrijven? 3 tips!
21 november 2020: Marjon Leemborg

Scorende offertes schrijven. 3 tips!

Hoe stel je de klant centraal in je offerte? Hoe laat je hem zien wat hij heeft aan jouw product of dienst? En hoe zorg je voor een vlotte schrijfstijl? Oftewel: hoe schrijf je een scorende offerte? 3 tips! 

Zijn klanten stom? Hoe kunnen ze nu kiezen voor de offerte van een andere organisatie? Zien ze dan niet dat jij op alle punten veel beter bent? Waarom kijken ze alleen naar de prijs? En dat terwijl jij zoveel meer biedt! Nee, klanten zijn niet stom. En ze zijn ook niet blind. Maar klanten moeten wel verleid worden. Om uiteindelijk het product te kiezen dat het beste bij ze past. Helaas geldt voor veel aanbieders: hoe beter het product, hoe slechter de offerte. Dus is het logisch dat te veel klanten niet voor jouw product kiezen, maar voor een minder goed product met een betere offerte. 

3 tips voor offertes om je klanten te verleiden

Hoe schrijf je een offerte die wel scoort. Ik geef je 3 tips.

Tip 1 voor offertes. Maak echt contact: stel je klant centraal

Vergeet nog even je product. Kom niet direct met alle techniek. Maar praat met je klant. In een offerte? Jazeker: schrijven is praten op papier. Over wat de klant je heeft verteld. Over de problemen die hij heeft. Zijn wensen en zijn dromen. Want het product dat je hebt, is de oplossing voor zijn probleem. De vervulling van zijn wens.

Milieustatement of voordelig rijden?

Zo is een Toyota Prius voor de ene klant een milieustatement aan de buren. En voor de ander een manier om voordelig te rijden. En voor een derde de zekerheid dat je niet gauw met pech staat. Als je alleen een hybride Japanner verkoopt, ben je vergeten te luisteren naar de klant.

Ruimte voor de klant

Maak dus ruimte voor de klant in je offerte. Het maakt niet zoveel uit waar je dat doet. In een aparte brief of e-mail bij de offerte of in de eerste paar alinea’s in de offerte. Dit onderdeel van de offerte heeft ook een andere toon dan de rest: persoonlijk, een tikje gewaagd en inlevend.

Dus niet:
Naar aanleiding van uw proefrit hebben wij het genoegen u als volgt aan te bieden.

Maar:
En beviel hij? Die Prius waar u een proefrit in heeft gemaakt?

Tip 2 voor offertes. Laat zien wat de klant aan je product heeft

Je begrijpt dat je klant geen product zoekt maar een oplossing. Dus moet je je productkenmerken vertalen naar voordelen voor de klant. Dat is even schakelen. Zeker als je erg veel verstand hebt van je product. Want iedereen snapt toch wel wat er zo mooi is aan een 6.144 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1 x 2.048 + 1 x 4.096]? Niet. Dus moet je dat iedere keer weer uitleggen. Tot je er moe van wordt. Dan is er een kans dat de klant het ziet.

Lange zit of meer kans op een gezellige avond?

Bied je een 5-gangen menu aan? Dat duurt alleen maar langer dan 1 hoofdgerecht en het is alleen maar duurder! Welnee. Want tussen iedere gang door is er kans om van plaats te wisselen. Waardoor het niet alleen lekker eten is, maar ook een manier voor de gasten om elkaar te leren kennen, even bij te praten of te netwerken.

Meer werk of sterker?

Zijn de buizen die je in de offerte opneemt in een driehoek gelast? Dat is meer werk en rond is toch prima? Welnee. Want een driehoek-las is drie keer sterker dan rond. En daardoor is je voetbaltribune vandalismebestendig.

Overbodig materiaal of gemakkelijker schoonmaken?

Hebben de stoelen die je aanbiedt een Tefloncoating? Dus? Dus trekt vuil er niet in. Zo zijn ze makkelijker schoon te maken. Dus zien de stoelen er altijd top uit en gaan ze langer mee.

Meer overlast of minder kosten?

Bied je schilderwerk aan volgens het principe schuren – 2 keer voorlakken – 3 keer aflakken? Dat klinkt als een hoop werk, een hoop kosten en een hoop overlast. Niet. Het is juist slimmer. Want hierdoor blijft het schilderwerk geen 3 jaar goed maar 5 jaar. Dat scheelt kosten en het ziet er ook nog eens beter uit!

Tip 3 voor offertes. Zorg voor een aantrekkelijke schrijfstijl

Niet alleen de inhoud van je offerte moet verleiden, ook de verpakking! Reserveer dus tijd om te zorgen dat je offerte er sexy uitziet!  Geen saaie titel (offerte voor een Prius) maar een spannende (offerte voor jaloerse buren). Geen informatiediarree (zoveel mogelijk onzin op een pagina) maar lucht en rust (stevige letter, ruime kantlijnen, witregels en voldoende kopjes). En dan tot slot nog een lastige: let op je taal! Inmiddels is de meeste schrijftaal wel uit de offertes verdwenen.

Niet:
Met referte aan ons aangename onderhoud.

Maar:
Gisteren kwam ik langs op uw kantoor. Dank voor het leuke gesprek!

Is de taal die je gebruikt wel makkelijk genoeg voor de lezer?

Niet:
De onderhoudsintervallen op de apparaten dienen niet groter te zijn dan een periode van 6 maanden.

Maar:
U moet de koffiezetter ieder half jaar laten schoonmaken.

 

 

Wil je meer tips over aantrekkelijk schrijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over commerciële teksten

    Beeld bij: Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Schrijf je regelmatig commerciële teksten? Maar twijfel je of jouw teksten overtuigen en de aandacht trekken? Lees dan onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Aandacht trekken met vervreemding

    Aandacht trekken met vervreemding en 3 andere approaches

    Vervreemding. En nog 3 andere approaches. Om succesvol aandacht te trekken voor je product of dienst.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Afbeelding bij blog Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Onlangs is mijn wereld een beetje beter geworden. Ik heb een nieuwe baan en ontvang van mijn collega’s alleen nog maar mails die ik in 10 seconden kan lezen. Wat een verademing. Geen urenlang geploeter meer om die dagelijkse berg mails weg te werken. Ik kan nu ‘koppensnellend’ mijn mailbox door zonder belangrijke informatie te […]

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Je telefoongesprekken verbeteren? Dat kan met LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen. Lees onze tips over deze gesprekstechnieken.

    Lees meer pijltje

    Theater is er voor íedereen

    Zwolse Theaters schrijft duidelijk en aantrekkelijk om ervoor te zorgen dat iedereen naar het theater kan én wil.

    Lees meer pijltje