Hoe vergroot je de online zichtbaarheid van jouw organisatie? Met 5 praktische tips helpen we je je socialmedia-marketing flink te verbeteren.
Hoe vergroot je de online zichtbaarheid van jouw organisatie op social media? Dat is een goede vraag. Een logische ook! Want voor veel bedrijven zijn de social media dé manier om de doelgroep te bereiken. Maar … wat voor berichten plaats je op social media? En hoe moeten die berichten eruitzien? Ik dit artikel geef ik je 5 praktische tips om goede content voor social media te maken.
Shoeshine is een online schoenenwinkel die een nieuw schoenenmerk aan haar collectie heeft toegevoegd: Walker. Dit Schotse merk produceert exclusieve schoenen die gemaakt zijn voor ruige omgevingen. Ideaal voor buitenmensen dus. De eigenaar vraagt zich af hoe hij dit nieuwe merk het best kan promoten op social media.
Dit klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Sterker nog, het maakt jouw taak alleen maar gemakkelijker. Een werkplan is namelijk niets meer dan een kort overzicht. Hierin staat het onderwerp, het doel en de doelgroep van jouw bericht. Het is belangrijk om dit helder te hebben vóórdat je begint met schrijven. Bedenk vervolgens waarom je volgers jouw bericht moeten lezen. Wat maakt jouw bericht de moeite waard? Houd dat in je achterhoofd als je gaat schrijven.
Het werkplan voor Shoeshine kan er als volgt uitzien:
– Onderwerp: de toevoeging van Walker aan de collectie
– Doel: Walkerschoenen verkopen
– Doelgroep: actieve buitenmensen
Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Youtube; de keuze is reuze. Maar hoe maak je de juiste keuze? Dat hangt van 2 dingen af: het doel en de doelgroep. Vraag je allereerst af wat het doel is van je bericht. Wil je kennis delen (LinkedIn, Twitter) of wil je juist je imago versterken (Facebook, Instagram)? Ga vervolgens na hoe de doelgroep eruitziet. Bestaat de doelgroep vooral uit jongeren (YouTube) of zakenrelaties (LinkedIn)? Focus je alleen op die kanalen die relevant zijn voor jouw doel en doelgroep.
Shoeshine wil graag de nieuwe Walkers promoten onder wandelaars. Niet alleen om meer omzet te genereren, maar ook om haar imago te versterken. Het is namelijk een goede manier om te laten zien dat Shoeshine over een brede collectie beschikt. In dit geval lijken Facebook en Instagram de beste kanalen voor hun berichten.
De gouden tip: houd het kort. Gebruik punten in plaats van komma’s. Dit leest namelijk veel prettiger. Bovendien maak je de boodschap hierdoor krachtiger. Zorg er ook voor dat je geen ingewikkelde zinnen en woorden gebruikt. Zo is je bericht voor iedereen begrijpelijk. Schrijf ten slotte lezersgericht. Vertel je verhaal niet vanuit de wij- of ik-vorm, maar vanuit de jij- of u-vorm.
Een lezersgericht bericht begint bij het verplaatsen in de lezer. Waarom is het voor de lezer de moeite waard om het bericht te lezen? Dat is het niet per se omdat Shoeshine haar collectie uitbreidt (voorbeeld 1), maar omdat de klant een nieuw soort schoen kan kopen (voorbeeld 2). Kijk maar eens naar het verschil tussen de volgende voorbeelden:
Voorbeeld 1 (wij-vorm)
“Nieuw! We hebben onze collectie uitgebreid met het Schotse schoenmerk Walker. Bekijk ons complete aanbod in de webshop!”
Voorbeeld 2 (je-vorm)
“Nieuw! Vanaf vandaag vind je in onze collectie ook de nieuwste Walkers. Shop ze in onze webshop!”
Wist je dat een bericht met een afbeelding 94% beter bekeken wordt dan een bericht met alleen tekst? Zorg daarom altijd voor een passende afbeelding bij je bericht. Zo bereik je meer mensen. Denk er hierbij wel om dat de afbeelding van goede kwaliteit is. Houd dus rekening met scherpte en diepte, maar eventueel ook met de hoogte van de horizon.
De Walkers zijn de perfecte schoenen voor buiten. Dat is het belangrijkste kenmerk van deze schoenen. De foto bij het bericht moet dit kenmerk ondersteunen. Een mooie manier om dit te doen, is bijvoorbeeld door een natuurfoto met de Walkers daarop toe te voegen.
Klaar is kees. Of toch niet? Het is belangrijk om je bericht te volgen zodra je het hebt geplaatst. Misschien heeft iemand een vraag over je boodschap. Of misschien ontstaat er een discussie. Haak hier dan op in, zodat je het contact met je volgers versterkt.
Bij een product zoals een schoen draait veel om smaak. Sommige klanten zullen het nieuwe schoenenmerk waarderen, anderen misschien niet. Het is belangrijk dat Shoeshine aandacht geeft aan zowel positieve als negatieve reacties. Bijvoorbeeld zo:
Voorbeeld 1 (positief)
Reactie klant: “Hier heb ik lang naar uitgekeken. Fijn dat ik mijn favoriete wandelschoenen nu ook kan kopen bij mijn favoriete schoenenwinkel!”
Reactie Shoeshine: “Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent. Veel wandelplezier!”
Voorbeeld 2 (negatief)
Reactie klant: “Ik heb nu 2 keer schoenen van dit merk bij een andere schoenenzaak gekocht. Beide keren waren ze binnen 2 maanden versleten. Van mij had dit merk dus niet aan de collectie hoeven worden toegevoegd.”
Reactie Shoeshine: “Vervelend om te horen dat je slechte ervaringen hebt met Walker. We hopen dat je wel wat kunt vinden in de rest van onze collectie.”
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Hoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?
Lees meerStop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.
Lees meerNetwerken via LinkedIn doe je achter je laptop of telefoon. Wil je dit medium echt benutten? Lees dan onze tips.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer