Beeld bij: Zo voer je een effectief gesprek
02 augustus 2019: Jacques Thoman

Zo voer je een effectief gesprek

Hoe houd je de regie over een gesprek met een klant, inwoner, huurder of patiënt? Wat voor soort vragen stel je in het gesprek? En hoe zorg je ervoor dat de ander het gesprek goed volgt?

Effectieve gesprekken voeren: 6 kneepjes van het vak!

Kneepje 1. Luister. Luister. Luister!

Het klinkt zo voor de hand liggend. Maar ‘luisteren’ is iets heel anders dan ‘horen’. Als je luistert, richt je al je aandacht op je gesprekspartner. Je gaat er goed voor zitten (of staan). En je laat hem of haar merken dat je luistert. Je laat je niet afleiden. Je doet niets anders dan luisteren. En ja, ook als je het verhaal al 1.000 keer hebt gehoord.

Kneepje 2. Vraag goed door in het gesprek

Controleer of je iets echt goed hebt begrepen, door het verhaal van je gesprekspartner samen te vatten en te vragen of het klopt. Doe geen aannames. Maar vraag door. Je kunt een klant altijd beter helpen als je meer van hem weet. Bijkomend voordeel: je komt betrokken en geïnteresseerd over!

Kneepje 3. Trechter je vragen

Stel je klant eerst open vragen. Dan kan hij zijn verhaal doen. En dan heb jij een beeld van zijn situatie. Bijvoorbeeld: Waar bent u niet tevreden over? Stel pas daarna gesloten vragen. Je kunt de klant dan snel en doelgericht helpen. Bijvoorbeeld: Op welke datum heeft u het product gekocht?

Kneepje 4. Gebruik ook metataal in je gesprek

Dat is de taal die niet direct te maken heeft met de inhoud van het gesprek. Maar taal die de structuur van het gesprek aangeeft. Zodat de ander het gesprek goed kan volgen. Bijvoorbeeld: Dan leg ik nu uit welke stappen u het beste kunt zetten. Maar ook als je tijdens een telefoongesprek even iets moet opzoeken: Heeft u een momentje? Dan kijk ik in ons systeem of er nog plaatsen beschikbaar zijn. 

Kneepje 5. Laat de ander uitpraten. Maar onderbreek als dat het gesprek verbetert.

Zo houd je namelijk de regie in het gesprek. En wees niet bang dat je onbeleefd bent. Vraag het op een vriendelijke manier: Mag ik u even onderbreken? Dat is overigens ook metataal! Of: Mevrouw Jansen, ik onderbreek u even omdat …. 

Kneepje 6. Knijp jezelf af en toe

– Zodat je aandacht niet verslapt. Maar je juist scherp blijft.
– Zodat je niet vervalt in routines. Maar steeds weer creatieve oplossingen bedenkt.
– Zodat je optimaal effectief blijft communiceren. En jezelf blijft ontwikkelen.

Wil je het voeren van effectieve gesprekken oefenen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over goede geprekken

    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Cursus Notuleren

    Zo maak je een professionele indruk tijdens het videobellen

    Ga je videobellen? Dan wil je wel een professionele indruk achterlaten. Lees onze tips voor zakelijke Teams meetings en Zoom calls.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje