Hoe houd je de regie over een gesprek met een klant, inwoner, huurder of patiënt? Wat voor soort vragen stel je in het gesprek? En hoe zorg je ervoor dat de ander het gesprek goed volgt?
Effectieve gesprekken voeren: 6 kneepjes van het vak!
Het klinkt zo voor de hand liggend. Maar ‘luisteren’ is iets heel anders dan ‘horen’. Als je luistert, richt je al je aandacht op je gesprekspartner. Je gaat er goed voor zitten (of staan). En je laat hem of haar merken dat je luistert. Je laat je niet afleiden. Je doet niets anders dan luisteren. En ja, ook als je het verhaal al 1.000 keer hebt gehoord.
Controleer of je iets echt goed hebt begrepen, door het verhaal van je gesprekspartner samen te vatten en te vragen of het klopt. Doe geen aannames. Maar vraag door. Je kunt een klant altijd beter helpen als je meer van hem weet. Bijkomend voordeel: je komt betrokken en geïnteresseerd over!
Stel je klant eerst open vragen. Dan kan hij zijn verhaal doen. En dan heb jij een beeld van zijn situatie. Bijvoorbeeld: Waar bent u niet tevreden over? Stel pas daarna gesloten vragen. Je kunt de klant dan snel en doelgericht helpen. Bijvoorbeeld: Op welke datum heeft u het product gekocht?
Dat is de taal die niet direct te maken heeft met de inhoud van het gesprek. Maar taal die de structuur van het gesprek aangeeft. Zodat de ander het gesprek goed kan volgen. Bijvoorbeeld: Dan leg ik nu uit welke stappen u het beste kunt zetten. Maar ook als je tijdens een telefoongesprek even iets moet opzoeken: Heeft u een momentje? Dan kijk ik in ons systeem of er nog plaatsen beschikbaar zijn.
Zo houd je namelijk de regie in het gesprek. En wees niet bang dat je onbeleefd bent. Vraag het op een vriendelijke manier: Mag ik u even onderbreken? Dat is overigens ook metataal! Of: Mevrouw Jansen, ik onderbreek u even omdat ….
– Zodat je aandacht niet verslapt. Maar je juist scherp blijft.
– Zodat je niet vervalt in routines. Maar steeds weer creatieve oplossingen bedenkt.
– Zodat je optimaal effectief blijft communiceren. En jezelf blijft ontwikkelen.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?
Lees meerDe Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.
Lees meerGa je videobellen? Dan wil je wel een professionele indruk achterlaten. Lees onze tips voor zakelijke Teams meetings en Zoom calls.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer