Beeld bij: Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!
05 juni 2020: Mascha van Zwieten

Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

Schrijf je regelmatig commerciële teksten? Maar twijfel je of jouw commerciële teksten overtuigen, de aandacht trekken en aanzetten tot actie? Doe je voordeel met deze tips om een overtuigende commerciële tekst te schrijven. 

Je schrijft regelmatig commerciële teksten. Maar daar komt helaas maar weinig respons op. Je trekt niet genoeg de aandacht. En je bereikt niet je doel: geïnteresseerden die bellen voor een afspraak of een offerte. Terwijl je werk er toch heel flitsend uitziet. En er met je product of dienst ook niks mis is … Maar waar gaat het dan wel mis?

Misschien zet je tijdens het schrijven van je commerciële tekst te vaak dezelfde bril op

Schrijf je voor verschillende doelgroepen? En zet je tijdens het schrijven steeds dezelfde bril op? Dan is het niet gek dat je weinig respons krijgt. Iedere doelgroep vraagt namelijk om een andere bril: een andere invalshoek van je tekst. Verschillende lezers hebben immers verschillende motieven om je product of dienst te kopen. En daar moet je met je tekst op inspelen. Denk dus voordat je gaat schrijven goed na over wie je lezer is en pas je tekst daaropaan.

Een voorbeeld:
Wil je bijvoorbeeld een spaarproduct verkopen? Dan overtuig je ouders waarschijnlijk het beste met het motief zekerheid: ze willen geld sparen voor de toekomst van hun kinderen. Terwijl een motief voor jongeren om te sparen eerder avontuur is: zij willen sparen voor een wereldreis na hun studie.

Je doelgroep bepaalt het lezersmotief, niet je boodschap

Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven steeds je lezer in je hoofd houdt. En dat je zijn motief om jouw product of dienst te kopen, verwerkt in je artikel. Zo’n motief is eigenlijk altijd een wens of een angst. In het voorbeeld hebben ouders de wens voor zekerheid. En hebben jongeren een wens voor avontuur.

Maar er komt meer kijken bij het schrijven van een goede commerciële tekst

Daarom heb ik nog een paar tips voor je op een rijtje gezet die iedere copywriter hoort te kennen:

Tip 1. Zorg voor pakkende openingszin

Als het begin van je commerciële tekst de lezer niet aanspreekt, is hij direct vertrokken. Zorg dus dat de opening van je tekst prikkelt en/of zeer herkenbaar is. Schrijf niet: ‘Aanbieding zonneschermen’. Maar: ‘Een zonnebril van 3 meter’ of ‘Een product waar u de helft van het jaar niets aan hebt’. Natuurlijk moet je bij deze laatste zin wel aangeven dat het product tijdens de andere helft van het jaar onmisbaar is. Ga hier gerust ver in. Je wilt de aandacht van de lezer pakken!

Tip 2. Houd je commerciële tekst kort maar krachtig

De lezer zit niet per se op jouw tekst te wachten. Houd het daarom kort. En schrijf in eenvoudige taal. Streef ernaar om de boodschap in 10 seconden duidelijk te hebben. Je kunt dit doen door heldere tussenkoppen te gebruiken. Zo kunnen de koppen van het vorige voorbeeld er bijvoorbeeld uitzien:

Een product waar u de helft van het jaar niets aan hebt …
… maar dat u in de andere 6 maanden niet kunt missen!
20% korting op zonneschermen
Actie geldig tot 20 september 2020

Tip 3. Kom niet met lege handen aanzetten

Geef een cadeautje. Een monstertje, gratis informatie, een leuk boekje … Eerst geven, dan pas krijgen. Zorg wel dat het cadeautje:

– makkelijk te krijgen is;
– aansluit bij je product;
– origineel is.

Tip 4. Bewijs in je commerciële tekst dat wat je zegt ook waar is

Laat dit zien aan de hand van cijfers, ervaringen van anderen, onderzoeken, demonstratiefilms, recensies, et cetera. Je lezer gelooft je niet zomaar …

Tip 5. Nodig uit voor een afzakkertje

Zorg dat je commerciële tekst een vervolg krijgt. Dat de lezer je website bezoekt, meer informatie aanvraagt, een afspraak met je plant of een aankoop doet. Maak het hem zo makkelijk mogelijk. Door duidelijk aan te geven waar hij meer informatie vindt, hoe hij contact met je kan opnemen of hoe hij jouw product koopt.

Met meer zelfvertrouwen een gedurfde tekst schrijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer
    Beeld bij: Moties en amendementen

    Waarom zien moties en amendementen eruit alsof ze in 1848 zijn geschreven?

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Jolie. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Jolie Verweij (meer informatie)
    Jolie Verweij

    Meer blogs over aantrekkelijk schrijven

    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer
    Beeld bij: Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer
    Beeld bij: Aandacht trekken met vervreemding

    Aandacht trekken met vervreemding en 3 andere approaches

    Vervreemding. En nog 3 andere approaches. Om succesvol aandacht te trekken voor je product of dienst.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer