Beeld bij: een boeiend artikel schrijven
11 februari 2024: Maarten van der Lugt

Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

Moet je weleens een artikel, blog of webtekst schrijven over een onderwerp dat geen nieuwswaarde heeft? En wil je wel dat zoveel mogelijk mensen jouw tekst lezen? Doe dan je voordeel met de tips in dit artikel. En schrijf gegarandeerd boeiende artikelen. 

Het beste artikel dat ik ooit heb gelezen? Dat zullen we nog wel eens zien, hoor ik je denken. Je hebt groot gelijk. Maar het leuke is, je bent wel begonnen met lezen. En dat is precies mijn doel. Het is me gelukt om je dit artikel in te trekken. Maar is het wel een artikel? Misschien kan ik het beter een verhaal noemen. Want dat is wat ik ga doen, ik ga een verhaal vertellen. Dus verwacht geen keihard nieuws. 

Artikel schrijven? Begin met een aantrekkelijke kop.

Waar keek je het eerst naar op deze pagina? Juist. De kop. Een aantrekkelijke kop prikkelt om verder te lezen. Dat hebben we net wel gemerkt. ‘Koning Willem-Alexander stopt ermee’. Lees je het artikel dat onder deze kop staat? Dat doe je vast en zeker omdat het over onze koning gaat. Een bekend en beroemd persoon. Maar wat nou als je iets wilt schrijven over de hobby van Theo Beentjes. Een man die zich jarenlang heeft ingezet voor de volkstuintjes in de stad. Voor veel mensen is Theo niet bekend noch beroemd. ‘Theo Beentjes stopt ermee’. Goh, is waarschijnlijk de enige gedachte die bij je lezer opkomt voordat hij de bladzijde verveeld omslaat of doorklikt op een ander artikel. Zonde! Trek daarom alles uit de kast om je lezer jouw verhaal in te trekken.

Een paar voorbeelden:

Treurige tijden voor tuinman Theo
“Ik kan geen onkruid meer zien!”
Rozen verwelken en Theo (ver)gaat

In deze voorbeelden zie je hoe alliteratie, een citaat en een dichtregel de aandacht van de lezer kunnen trekken. Sterker nog je hebt zijn aandacht! Natuurlijk heeft je lezer nu wel behoefte aan iets meer achtergrondinformatie. Geen zorgen. Daar zijn oplossingen voor. Denk eens aan een onderkop. Een korte zin die meer uitleg geeft over de inhoud van een artikel. Voor het artikel over onze Theo betekent dit: een onderhoudend interview met Sluisterp’s beroemdste tuinman.

Steel de show in de intro van je artikel.

Voordat je artikel echt begint, schrijf je eerst een korte intro. Net zoals je bovenaan deze tekst ziet. Dé plek om een tipje van de sluier op te lichten over je artikel. Maar … houd het spannend! De achterkant van een boek geeft ook nooit de clou prijs. Dat kan op een hele hoop manieren.

Denk eens aan een opsomming van feiten:

250 kilo sperziebonen geoogst, 75 kroppen aangevreten sla, 893 thermoskannen koffie, 1256 kletspraatjes en 2 versleten rugwervels. Maar dat is vanaf volgende maand verleden tijd (behalve die versleten wervels dan). De volkstuintjes moeten plaatsmaken voor een nieuwe basisschool. Hoe kijkt Theo Beentjes terug op zijn vruchtbare tijd tussen het groen?

En hoe ziet het eruit als je een moment uit het leven van Theo omschrijft?

Elke maandag, woensdag en vrijdagochtend gaat zijn wekker om half 7. Tijd om naar kantoor te gaan? Ben je gek! De buitenlucht lonkt voor tuinman Theo. Na een ontbijt stapt hij op zijn fiets en trapt door weer en wind richting de volkstuintjes. Al stekkend, stekend, plukkend en maaiend brengt hij zijn dag door. Het is tijd dat er een einde aan komt. Hij is het onkruid helemaal zat. En dat is zijn rug roerend met hem eens.

Maar een vooroordeel bevestigen werkt ook altijd:

Daar zitten ze dan. Op een rijtje. Het ene tuinstoeltje nog krakkemikkiger dan de ander. Kannetje koffie op de grond, bakje koffie in de hand en een pijp in de mondhoek. En maar opscheppen. “Kijk mijn rozen, daar zitten toch echt meer knoppen aan dan aan de jouwe.” “Die boerenkool van jou, heeft die niet wat water nodig?” “Ben je mal? Dat kruidenkasje heb ik binnen het uur in elkaar gezet.” Afgunst en jaloezie viert hoogtij in de volkstuintjes. Of hebben wij amateurtuinmannen en -vrouwen het helemaal mis? Theo Beentjes vertelt er meer over.

De rest van je artikel schrijven is een eitje.

Het moeilijkste deel zit erop. Met aansprekende koppen en prikkelende intro’s lukt het je vast om de aandacht van de lezer te pakken en vast te houden. Nu niet verslappen! Houd de lezer bij de les. Dit doe je door grappige, opvallende, mooie tussenkoppen te maken. Probeer daarnaast beeldend te schrijven en woordspelingen te gebruiken. Een paar voorbeelden:

‘Zijn vrouw weckte alle rabarber en daar plukken ze nu de vruchten van.’
‘Een versleten rugwervel was het oordeel van de dokter. Zo zie je maar, boontje komt om zijn loontje.’
‘In de bloei van zijn leven was Theo leraar Duits.’
‘Zijn nagels lijken 10 kleine rouwadvertenties.’

Zo wordt je artikel een echte ‘Het diner’ van Herman Koch.

Aan elk artikel komt een eind …

Vooruit, ik geef het toe. Misschien was dit niet het beste artikel dat je ooit gelezen hebt. Maar dit is het einde van mijn verhaal en je bent nog steeds aan het lezen. Toevallig was dat mijn tweede doel. Puntje voor de schrijver!

Zelf aan de slag met boeiende artikelen en blogs schrijven? 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Mijke. Zij helpt je graag verder.

    Mijke van Steenbergen, receptioniste/gastvrouw
    Mijke van Steenbergen
    gastvrouw

    Meer blogs over aantrekkelijk schrijven

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Wat doet een copywriter

    Wat doet een copywriter?

    'Op een feestje noemde ik mezelf copywriter. Maar eenmaal thuis begon het te knagen. Kon ik mezelf zomaar zo noemen?'

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje