‘Een luisterend oor bieden’ klinkt gemakkelijk. Gewoon je mond dichthouden. Maar daarmee voelt de ander zich nog niet echt gehoord. Lees daarom onze tips voor een professioneel luisterend oor.
Luisteren is een essentieel onderdeel van communicatie. Het is even belangrijk, of misschien nog wel belangrijker dan praten. Door te luisteren ontstaat er namelijk begrip tussen jou en je gesprekspartner. Je begrijpt beter hoe iemand anders denkt en komt zo dichter tot elkaar. Ook zorgt luisteren ervoor dat je gesprekspartner zich gewaardeerd en gehoord voelt. Genoeg reden dus om beter te leren luisteren!
Met onderstaande tips verbeter jij je luisterskills.
Richt je aandacht zoveel mogelijk op degene die aan het woord is. Als je merkt dat je gedachten afdwalen naar andere onderwerpen, probeer dan je focus opnieuw te richten op het gesprek. Dit kun je doen door aandachtig te luisteren en de ander aan te kijken. Probeer je te verplaatsen in de situatie van de ander.
Als anderen iets zeggen dan krijg je zelf al snel de neiging om daar meteen op te reageren. Dit is heel normaal. Maar als je beter wil worden in luisteren, probeer dan zelf minder te praten. Geef de ander ruimte om zijn verhaal te doen. Pas wanneer de ander uitgepraat is, is het jouw beurt om je mening en gedachten te delen.
Wil je echt goed kunnen luisteren naar je gesprekspartner, dan is het van belang dat zijn woorden bij jou aankomen. Dit kan alleen wanneer er geen ruis optreedt. Voorkom daarom plekken met veel omgevingsgeluiden. Een druk koffietentje is bijvoorbeeld geen ideale plek om een luisterend oor te bieden. Je hoort mensen door elkaar heen praten of de barista melk opstomen. Dat soort factoren leiden je af van je gesprek(spartner). Ook kun je zorgen voor minder afleiding door je telefoon op stille modus te zetten. Of het geluid van je laptop uit te zetten.
Laat aan je gesprekspartner zien dat je luistert door hem of haar aan te kijken. Zo laat je zien dat jouw volledige aandacht gericht is op zijn of haar verhaal. Dit geeft de ander het gevoel dat jij luistert en dat je iets geeft om wat hij of zij te vertellen heeft. Hierdoor voelt je gesprekspartner zich gehoord en gestimuleerd om verder te praten.
Als aanvulling op het laten zien dat je luistert, kun je knikken of luistergeluiden maken. Denk bij dit laatste aan oké, ja en hmm. Door een van deze gesprekstechnieken toe te passen, bevestig je dat je luistert naar de ander. Je laat merken dat je begrijpt en hoort wat diegene zegt. Doe dit ook weer niet té overdreven, want dat kan al snel irritant worden. Ga op zoek naar een goede balans.
Soms is het goed om te checken of je begrepen hebt wat de ander gezegd heeft. Dit kun je doen door te vragen: “Begrijp ik het goed dat je je nooit helemaal op je gemak hebt gevoeld bij je leidinggevende?”. Door deze vraag te stellen kun je aftasten of je de denkwijze van je gesprekspartner volgt.
Stel vragen en toon oprechte interesse. Doe dit wel op het juiste moment. Ga niet door je gesprekspartner heen praten, maar wacht je beurt rustig af. Door vragen te stellen kun je de ander beter proberen te begrijpen. Luister naar iemands antwoord. En zorg dat je niet in je hoofd te veel bezig bent met je eigen vragen. Laat iemands antwoorden op je inwerken.
Een goed gesprek voer je niet onder tijdsdruk. Zorg daarom dat je beiden de tijd neemt. Laat de ander uitpraten. Denk na over wat je wil vragen. Je kunt pas een luisterend oor bieden als dat het enige is waar je mee bezig bent en je volledig op dat gesprek kunt focussen.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?
Lees meerDe Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.
Lees meerTijdens een telefoongesprek wil je je gesprekspartner te woord staan op een manier die bij de uitstraling van je organisatie past.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer