Beeld bij: 3 tips voor een boeiend einde van je presentatie
02 januari 2020: Mascha van Zwieten

3 tips voor een boeiend einde van je presentatie

Klaar, finito, einde! Duidelijker kan het einde van je presentatie niet. Boeiender wel! Maar waarom moet je je publiek nog boeien als je je verhaal al hebt gedaan?

Besef dat het slot van je presentatie het langste blijft hangen bij je publiek. Dus ik zou zeggen: profiteer daarvan! Daarom lees je in dit artikel een aantal tips om je presentatie boeiend af te sluiten. 

Hierbij wil ik het laten

Natuurlijk: de kern van je presentatie is het allerbelangrijkste onderdeel. Dat moet goed in elkaar zitten. Boeien zowel qua vorm als inhoud. Het is het middelste onderdeel van de natuurlijke opbouw: inleiding – kern – slot. Die eerste 2 onderdelen behandel je waarschijnlijk automatisch. Maar die laatste, wat een wezenlijk onderdeel van de presentatie is, gek genoeg niet. Vaak bloedt het verhaal (hoe mooi, interessant of overtuigend het ook was) langzaam dood. Zo eindigde ik mijn spreekbeurt over Mollen op de lagere school met de allesbehalve boeiende zin ‘dit was mijn presentatie’. Varianten als ‘hierbij wil ik het laten’ en ‘bedankt voor uw aandacht’ zijn evenmin aan te raden.

Zo geef je je presentatie wel een boeiend einde.

Hoe sluit je een presentatie dan boeiend af? Hier komen de 3 tips die ik beloofde:

Tip 1: vat je verhaal kort samen aan het eind van je presentatie

Gebruik daarvoor als leidraad bijvoorbeeld de opbouw van je presentatie die je in de inleiding noemde. Heb je collega’s verteld over een nieuw klantensysteem waar zij mee moeten werken? Zorg dat je aan het eind van je instructie de stappen nog eens op een slide laat zien. En loop ze snel 1 voor 1 nog even door. Heb je beslissers je advies op een beleidsvraagstuk laten weten? Zorg dat je je advies in een paar of 1 zin samenvat. En zet de belangrijkste argumenten nog eens kort op een rij.

Tip 2: trek een conclusie aan het eind van je presentatie

Presenteer je de uitkomsten van een onderzoek dat je hebt gedaan? Zet de resultaten nog eens op een rij. En trek de conclusie. Denk eraan: kort en krachtig. Liefst in 1 pakkende zin. Een zin die je publiek onthoudt. Of koppel je conclusie aan het doel van je presentatie.

Tip 3: kom met een krachtige uitsmijter aan het eind van je presentatie

Bijvoorbeeld na de presentatie over het nieuwe klantsysteem: doe een beroep op de menselijke gevoelens van de collega’s (‘Gebruik het programma, want jij wilt toch ook vroeg naar huis!’), een slagzin of citaat (‘Al het begin is moeilijk’ of ‘De aanhouder wint’), een oproep tot actie (‘Kom op jongens, gebruik het!’) of een terugkoppeling naar het begin (‘Ik begon mijn presentatie met het dagelijkse nut van ons klantsysteem. Ik ben ervan overtuigd dat jullie het nut ervan nu inzien!’). Of zet je publiek aan het denken, formuleer een prikkelende, intrigerende vraag en laat het antwoord achterwege. Als je dit goed uitwerkt, verleng je de levensduur van je presentatie. Of zoek een toepasselijke afbeelding, deel iets uit, maak een mooie belofte na een wervend betoog … wees creatief!

Oh ja: zijn er nog vragen aan het eind van je presentatie?

Natuurlijk kun je je publiek nog vragen laten stellen, maar doe dat dan voordat je je presentatie écht afsluit. En: denk vooraf na wat voor vragen je publiek kan stellen. Dan heb je de antwoorden al voorbereid en sta je niet met een mond vol tanden.

De beste truc voor een boeiende presentatie?

Leer jouw zwakke punten compenseren met jouw sterke punten. Dat is bijzonder effectief. Want het afleren van gewoontes is zoveel moeilijker dan het verbeteren van waar je al goed in bent.

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Lars. Hij helpt je graag verder.

    Lars van der Kaag foto voor bij contact
    Lars van der Kaag
    accountmanager

    Meer blogs over presenteren

    Beeld bij: Zo gebruik je hulpmiddelen tijdens een presentatie

    Zo gebruik je hulpmiddelen tijdens een presentatie

    10 tips over hoe je audiovisuele hulpmiddelen inzet tijdens een presentatie!

    Lees meer pijltje
    5 tips voor een boeiende presentatie

    5 tips voor boeiende presentaties

    Boeiende presentaties geven, hoe doe je dat? We hebben 5 tips voor je.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips die je kunt afkijken van een geweldige presentator

    3 tips voor storytelling die je kunt afkijken van een geweldige presentator!

    Wil je weten hoe je een verhaal vertelt. Deze 3 storytellingtips kun je afkijken van een geweldige presentator!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje