Naomi Buijs
tekstschrijver
‘Dit is een heel mooi mandje dat is gemaakt door de firma Tichelaar, dat werd gebruikt op tafel als versiering en fruitmandje’.
Dit is een prachtige zin. Hij bevat alle informatie die de antiekverkoper wilde delen. Helaas wilde de interviewer een kort antwoord hebben ...
Zo kijk ik graag tegen de teksten aan die ik herschrijf. Wat wil of moet de lezer nou eigenlijk weten? En niet: wat wil de schrijver allemaal kwijt. Ook houd ik het graag simpel.
Waarom zou je een brief retourneren als je hem ook terug kunt sturen? Waarom zou je gegevens wijzigen als je ze ook kunt veranderen? Waarom zou je iets beëindigen als je het ook kunt stoppen?
Kortom: waarom zou je moeilijke woorden gebruiken, als het ook makkelijk kan?
De boodschap moet voor de ontvanger duidelijk zijn, dán pas heb je een succesvolle tekst. Natuurlijk hoeft het niet zo kort als het antwoord dat de antiekverkoper gaf: ‘Mand!’