Beeld bij: Wij hebben de perfecte oplossing voor jou
21 juli 2021: Martijn Jacobs

‘Wij hebben de perfecte oplossing voor jou’

‘Wij hebben de perfecte oplossing voor jou’. Waarom je die claim moet maken.

Geloof in je product

Ik geef al heel wat jaren trainingen Offertes schrijven aan professionals. Tijdens deze trainingen vertel ik dat het belangrijkste uitgangspunt in sales is dat je zelf gelooft in jouw product. Ik laat dan ook regelmatig herschrijvingen van de offertes van de cursisten zien. Vaak zet ik er dan bewust deze zin in:

‘Ons product is de perfecte oplossing voor jou.’

De reacties van de cursisten zijn bijna altijd hetzelfde.

‘Nou, nou … perfect. Zo perfect is onze oplossing ook weer niet.’
‘Kun je dat wel zeggen? Er gaat regelmatig iets mis bij ons achter de schermen.’
‘Is dat niet heel Amerikaans om zo te pochen?’

Ik vind dat verbazingwekkend. Als de verkoper al niet overtuigd is van de kwaliteit van zijn product, hoe lukt het hem dan ooit om de klant te overtuigen?

‘Ja, maar in het verkoopgesprek zeg ik het wel. Alleen op papier staat het zo … zo zwart op wit.’

Ja, en? Juist in het allerbelangrijkste verkoopdocument moet de verkoper alles uit de kast halen om de klant te overtuigen. En niet door zichzelf te overschreeuwen, maar door zelfvertrouwen uit te stralen. En vervolgens te laten zien dat dit zelfvertrouwen terecht is. Hoe? 3 tips om offertes te verbeteren!

1. Laat accountmanagers zo min mogelijk offertes schrijven

Veel accountmanagers zijn van nature geen schrijvers. Ze willen graag in gesprek gaan met de klant. Een relatie opbouwen. Het schrijven van een offerte is vaak een noodzakelijk kwaad. En dat is ook te merken: veel offertes zijn niet meer dan een veredelde prijslijst. Of het is een rammelend stuk proza waaruit de klant geen wijs wordt.

Kun je ze niet trainen?

Accountmanagers beter leren schrijven is vaak een lastige route. Daarom is mijn advies: laat ze zo min mogelijk schrijven. Dat kan als je gebruikmaakt van een slim offertesysteem. Daarin kun je offertes opnemen die zo zijn geschreven (door een professionele tekstschrijver) dat het voor de lezer lijkt alsof ze 100% op maat zijn, terwijl ze voor 95% standaard zijn. Dat scheelt tijd bij het schrijven en is een garantie voor topkwaliteit.

2. Zorg voor offertes die aansluiten bij het gesprek

Standaardoffertes die aansluiten bij een klantgesprek? Kan dat? Ja. Als de teksten in het offertesysteem maar goed geschreven zijn. En als er genoeg tekstfragmenten zijn waaruit de accountmanager kan kiezen. Daarnaast moet de accountmanager ook de situatie van de klant (het probleem waarmee de klant worstelt) goed uitvragen en beschrijven in de offerte. Dat zorgt voor optimale herkenbaarheid.

Spreek de taal van de klant

Bovendien moet de offerte aansluiten bij de toon van het gesprek. Was het een informeel gesprek dan is een formele toon in de offerte misplaatst. Dat doet het effect van het gesprek teniet. Was het gesprek kort en zakelijk, ook dan moet de offerte daarbij aansluiten. Het lijkt eenvoudig: spreek de taal van de klant. Maar voor veel accountmanagers is het een helse klus om dat op papier voor elkaar te krijgen.

3. Houd het simpel

Klanten willen een offerte wel lezen, maar het liefst in zo min mogelijk tijd. Zorg daarom voor eenvoudige taal: normale woorden en korte zinnen. Zorg ook voor een persoonlijk perspectief (de ik- en wij-vorm) en voor behapbare alinea’s. Op die manier kan de klant door de tekst heengaan als een mes door de boter. Uiteindelijk moet dit ertoe leiden dat je een offertesysteem hebt dat 95% van de offerteteksten al klaar heeft. En een offerte waarin de klant zich helemaal herkent, die 100% aansluit bij de sfeer van het gesprek en die lekker leest.

Ik weet uit ervaring dat de conversiegraad van jouw offertes enorm stijgt!

Wil je meer tips over het schrijven van scorende offertes?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over commercieel schrijven

    Beeld bij: Scorende offertes schrijven? 3 tips!

    Scorende offertes schrijven. 3 tips!

    3 tips voor offertes: stel de klant centraal. Laat hem zien wat hij heeft aan jouw product of dienst. Zorg voor een vlotte schrijfstijl.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Vertel eens een verhaal als je een offerte maakt

    Vertel eens een verhaal als je een offerte maakt!

    De offerte is het belangrijkste document in het verkoopproces. Hoe maak je een goede offerte? Vertel eens een verhaal! 3 tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Schrijf je regelmatig commerciële teksten? Maar twijfel je of jouw teksten overtuigen en de aandacht trekken? Lees dan onze tips.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Afbeelding bij blog Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Onlangs is mijn wereld een beetje beter geworden. Ik heb een nieuwe baan en ontvang van mijn collega’s alleen nog maar mails die ik in 10 seconden kan lezen. Wat een verademing. Geen urenlang geploeter meer om die dagelijkse berg mails weg te werken. Ik kan nu ‘koppensnellend’ mijn mailbox door zonder belangrijke informatie te […]

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Je telefoongesprekken verbeteren? Dat kan met LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen. Lees onze tips over deze gesprekstechnieken.

    Lees meer pijltje

    Theater is er voor íedereen

    Zwolse Theaters schrijft duidelijk en aantrekkelijk om ervoor te zorgen dat iedereen naar het theater kan én wil.

    Lees meer pijltje