Mensen houden van verhalen. Of ze die nu in een boek lezen of op Netflix zien. Verhalen zijn dan ook de perfecte verpakking voor je boodschap. Zelfs als je het over abstracte onderwerpen hebt! Zoals een nieuw product, een toekomstvisie of eventuele veranderingen in de organisatie vanwege de pandemie.
De beste verhalen liggen dicht bij jezelf. Uit welke ervaring viel de boodschap die je wilt overbrengen bijvoorbeeld al eens te leren? Gebruik die ervaring voor de inhoud van je verhaal. Maar hoe vertel je je verhaal vervolgens ook op een boeiende manier? Dat is namelijk mínstens zo belangrijk als de inhoud van je verhaal. Doe daarom je voordeel met 8 verteltips!
Concrete woorden staan voor dingen die je letterlijk kunt zien of aanraken. ‘Een grote werkvoorraad’ kun je niet zien. ‘Een stapel dossiers’ wel. Concrete woorden helpen je publiek om jouw verhaal voor zich te zien. Noem ook namen van personen, plaatsen en merken. Hiermee onderstreep je dat je een waargebeurd verhaal vertelt.
Het is belangrijk om beeldend te vertellen, omdat dit zorgt voor een film in de hoofden van je luisteraars. Maar denk ook aan geluid, geur, gevoel en smaak in je verhaal. Wat voelt je hoofdpersoon? Wat hoort hij? Hoe ruikt het? Belangrijk hierbij: overdrijf niet. Vertel alleen de elementen die je publiek helpen om zich de situatie goed voor te stellen.
Storytelling vraagt om veelzeggende woorden. Zo zeggen de woorden ‘dribbelen’, ‘slenteren’ en ‘huppelen’ bijvoorbeeld meer dan ‘lopen’. Andere voorbeelden van veelzeggende werkwoorden zijn: ‘neerploffen’, ‘stuiteren’, ‘uitglijden’, ‘ineenzakken’, ‘knipperen’, ‘staren’, ‘huiveren’.
‘Iedereen had inmiddels 4 lege koffiebekertjes voor zich staan. Het restje koffie in de zoveelste thermoskan was al lang koud geworden.’ Laat de interpretatie van dit soort zinnen aan je luisteraars over. Zij snappen zelf wel dat dit blijkbaar een enorm lange vergadering was waarin deelnemers de knoop maar niet konden doorhakken. Dat hoef je niet letterlijk te zeggen.
Tegenstellingen werken goed in verhalen. Kijk maar eens naar deze zin: ‘Met woeste uithalen stond ik ’s avonds op zolder de babykleertjes te strijken’. Daarin zie je een groot contrast tussen de sterke emotie woede en de grote gebaren en het schattige en kleine van babykleertjes.
Laat je publiek jouw emotie op cruciale momenten in het verhaal meevoelen door deze expliciet te noemen. ‘Mijn mond zakte open. Ik kon geen woord meer uitbrengen. Ik was verbijsterd’. Dit helpt je publiek zich in je te verplaatsen. En midden in het verhaal te blijven.
Dat kan door langzamer te spreken, door een korte stilte te laten vallen of door secondes uit je verhaal op te rekken en heel precies te beschrijven. ‘We zagen hem door de draaideur komen. Keurig in pak. Koffertje in de hand. Hij haalde een hand door zijn haar. Toen hij opkeek en wij oogcontact maakten, wist ik: dit is het moment waarop we horen of de deal doorgaat of niet.’
Varieer tijdens het voorbereiden van je verhaal eens in het gebruik van je stem: volume, tempo, timbre. En bedenk ook welke bewegingen je verhaal ondersteunen. Denk aan: zuchten, schouders ophalen, vuist op tafel slaan of een stap naar voren zetten.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Storytelling is misschien wel de meest effectieve manier van communiceren. Lees onze 8 tips. En ga direct zelf aan de slag.
Lees meerWil je weten hoe je een verhaal vertelt. Deze 3 storytellingtips kun je afkijken van een geweldige presentator!
Lees meerSoms is het beter om een verhaal te vertellen in plaats van een tekst te schrijven. We leren je hoe. In 16 stappen.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer