Afbeelding bij training Storytelling
20 november 2020: Loo van Eck

Storytelling: 8 verteltips om je verhalen écht over te brengen

Mensen houden van verhalen. Of ze die nu in een boek lezen of op Netflix zien. Verhalen zijn dan ook de perfecte verpakking voor je boodschap. Zelfs als je het over abstracte onderwerpen hebt! Zoals een nieuw product, een toekomstvisie of eventuele veranderingen in de organisatie vanwege de pandemie.

De beste verhalen liggen dicht bij jezelf. Uit welke ervaring viel de boodschap die je wilt overbrengen bijvoorbeeld al eens te leren? Gebruik die ervaring voor de inhoud van je verhaal. Maar hoe vertel je je verhaal vervolgens ook op een boeiende manier? Dat is namelijk mínstens zo belangrijk als de inhoud van je verhaal. Doe daarom je voordeel met 8 verteltips!

Verteltip 1. Gebruik concrete woorden in je verhaal

Concrete woorden staan voor dingen die je letterlijk kunt zien of aanraken. ‘Een grote werkvoorraad’ kun je niet zien. ‘Een stapel dossiers’ wel. Concrete woorden helpen je publiek om jouw verhaal voor zich te zien. Noem ook namen van personen, plaatsen en merken. Hiermee onderstreep je dat je een waargebeurd verhaal vertelt.

Verteltip 2. Maak ook gebruik van de andere zintuigen

Het is belangrijk om beeldend te vertellen, omdat dit zorgt voor een film in de hoofden van je luisteraars. Maar denk ook aan geluid, geur, gevoel en smaak in je verhaal. Wat voelt je hoofdpersoon? Wat hoort hij? Hoe ruikt het? Belangrijk hierbij: overdrijf niet. Vertel alleen de elementen die je publiek helpen om zich de situatie goed voor te stellen.

Verteltip 3. Gebruik veelzeggende werkwoorden

Storytelling vraagt om veelzeggende woorden. Zo zeggen de woorden ‘dribbelen’, ‘slenteren’ en ‘huppelen’ bijvoorbeeld meer dan ‘lopen’. Andere voorbeelden van veelzeggende werkwoorden zijn: ‘neerploffen’, ‘stuiteren’, ‘uitglijden’, ‘ineenzakken’, ‘knipperen’, ‘staren’, ‘huiveren’.

Verteltip 4. Zoom in op details die veel zeggen over een situatie in je verhaal

‘Iedereen had inmiddels 4 lege koffiebekertjes voor zich staan. Het restje koffie in de zoveelste thermoskan was al lang koud geworden.’ Laat de interpretatie van dit soort zinnen aan je luisteraars over. Zij snappen zelf wel dat dit blijkbaar een enorm lange vergadering was waarin deelnemers de knoop maar niet konden doorhakken. Dat hoef je niet letterlijk te zeggen.

Verteltip 5. Zorg voor contrast

Tegenstellingen werken goed in verhalen. Kijk maar eens naar deze zin: ‘Met woeste uithalen stond ik ’s avonds op zolder de babykleertjes te strijken’. Daarin zie je een groot contrast tussen de sterke emotie woede en de grote gebaren en het schattige en kleine van babykleertjes.

Verteltip 6. Benoem je eigen emotie op cruciale momenten in je verhaal

Laat je publiek jouw emotie op cruciale momenten in het verhaal meevoelen door deze expliciet te noemen. ‘Mijn mond zakte open. Ik kon geen woord meer uitbrengen. Ik was verbijsterd’. Dit helpt je publiek zich in je te verplaatsen. En midden in het verhaal te blijven.

Verteltip 7. Verhoog de spanning door te vertragen

Dat kan door langzamer te spreken, door een korte stilte te laten vallen of door secondes uit je verhaal op te rekken en heel precies te beschrijven. ‘We zagen hem door de draaideur komen. Keurig in pak. Koffertje in de hand. Hij haalde een hand door zijn haar. Toen hij opkeek en wij oogcontact maakten, wist ik: dit is het moment waarop we horen of de deal doorgaat of niet.’

Verteltip 8. Laat je stem en lichaamstaal je verhaal ondersteunen

Varieer tijdens het voorbereiden van je verhaal eens in het gebruik van je stem: volume, tempo, timbre. En bedenk ook welke bewegingen je verhaal ondersteunen. Denk aan: zuchten, schouders ophalen, vuist op tafel slaan of een stap naar voren zetten.

Een cursus Storytelling volgen? Dat kan!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Zo geef je een presentatie waarbij het publiek aan je lippen hangt: 4 tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over presenteren

    Beeld bij: Storytelling: met deze 8 tips kun je direct zelf aan de slag

    Storytelling: met deze 8 tips kun je direct zelf aan de slag

    Storytelling is misschien wel de meest effectieve manier van communiceren. Lees onze 8 tips. En ga direct zelf aan de slag.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips die je kunt afkijken van een geweldige presentator

    3 tips voor storytelling die je kunt afkijken van een geweldige presentator!

    Wil je weten hoe je een verhaal vertelt. Deze 3 storytellingtips kun je afkijken van een geweldige presentator!

    Lees meer pijltje
    Kaft What's your story

    Boekje: Storytelling in 16 stappen

    Soms is het beter om een verhaal te vertellen in plaats van een tekst te schrijven. We leren je hoe. In 16 stappen.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Zo geef je een presentatie waarbij het publiek aan je lippen hangt: 4 tips!

    Geef je een presentatie aan bijvoorbeeld klanten of collega's? Pas dan in ieder geval deze tips toe.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: De wereld een beetje fijner maken? Geef een een goed compliment

    Complimenten geven: kleine investering, groots effect

    Hoe geef je goede complimenten? En hoe ontvang je ze op de juiste manier? Lees onze do's en don'ts.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Interview BAM Wonen

    Huurders laten hun woning niet ‘zomaar even’ verduurzamen.

    Waarom het zo belangrijk is dat de teksten van BAM Wonen duidelijk en empathisch zijn. Lotte Franken vertelt erover.

    Lees meer pijltje