Wil je dat jouw klanten de teksten van jouw organisatie begrijpen? Dat lukt met de software Klinkende Taal.
“Dat veel mensen teksten niet begrijpen, komt door ingewikkelde woorden, lange zinnen of complexe alinea’s. Lezers stoppen dan namelijk met lezen. Zelfs als de informatie in de tekst belangrijk voor ze is. En dat geldt óók voor hoogopgeleide en ervaren lezers. Want het kost hen te veel tijd om de tekst te lezen. Dus zelfs zíj haken af. Want wie heeft er tegenwoordig tijd over?”, betoogt adviseur Esther Kleverlaan. Hieronder legt zij uit waarom zij adviseert om te schrijven in taalniveau B1 en hoe eenvoudige software daarbij kan helpen.
“Dit taalniveau is namelijk voor 80% van de Nederlanders prettig om te lezen én goed en snel te begrijpen. Dus schrijven je medewerkers op taalniveau B1 naar klanten, huurders, patiënten, verzekerden of inwoners? Dan is de kans heel groot dat hun lezers hun teksten snel begrijpen. En is je organisatie effectief aan het communiceren. Dat is natuurlijk niet alleen fijn voor je lezers. Maar ook voor je organisatie. Effectief communiceren bespaart tijd en geld die nu opgaan aan misverstanden. Of heen en weer bellen en mailen. Zijn de teksten van je organisatie dus geschreven op een hoger taalniveau dan B1 … dan weet je wat je te doen staat.”
“Klinkende Taal is een softwareprogramma dat je installeert in Word en Outlook of ook in je CMS. Óf je gebruikt enkel de webversie waar je dan online teksten in ‘plakt’ en kunt laten meten. Het programma beoordeelt of de tekst begrijpelijk genoeg is voor de mensen die die tekst lezen. Dat beoordelen gebeurt letterlijk met 1 druk op de knop ‘beoordeel tekst’. Zo zien medewerkers niet alleen welk taalniveau hun zelfgeschreven tekst heeft. Maar ook door welke kenmerken van de tekst dat komt. Dus: welke woorden, zinnen of alinea’s zijn te ingewikkeld? En waarom is dat zo? Met díe informatie kan de schrijver de tekst verbeteren. Verduidelijken. En vervolgens weer controleren. Totdat de tekst duidelijk genoeg is en klaar is om te versturen.”
“De medewerkers waarvan de teksten te moeilijk blijken, passen de teksten dus aan. Dat doen zij op basis van de concrete schrijftips die het programma geeft. Denk aan ‘maak van deze lange zin 2 kortere zinnen. Beperk je tot 1 boodschap per zin.’ Zo zorgt Klinkende Taal er niet alleen voor dat er geen onduidelijke teksten meer de deur uitgaan. Medewerkers ontwikkelen tijdens het schrijven ook hun schrijfvaardigheid. Op den duur is het niet meer nodig de teksten te verbeteren, want medewerkers ‘scoren’ met hun teksten direct B1.”
“Zelf zie je in een actueel overzicht (ManagementDashboard) hoe vaak je medewerkers Klinkende Taal gebruiken. En wat de taalniveaus van de gemeten teksten zijn. Zo houd je grip op de duidelijkheid van alle teksten van je organisatie. Blijven de teksten toch te ingewikkeld? Dan weet je dat er extra hulp nodig is.
“Met Klinkende Taal meet je de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van de teksten van je organisatie, maar je kunt nog een stapje verder gaan. Door bijvoorbeeld zelf te bepalen welke ingewikkelde woorden of vaktermen medewerkers wél mogen gebruiken in teksten. Woorden waarvan je zeker weet dat jouw klanten of relaties ze begrijpen. Die woorden keurt Klinkende Taal dan goed. Je kunt zelfs de kernwaarden van je organisatie laten doorvertalen naar concrete schrijfafspraken. En ook díe schrijfafspraken laten meten door Klinkende Taal. Zodat alle teksten die jouw organisatie verstuurt, uitstralen wie je als organisatie bent.”
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!
Lees meerCollega's hebben Klinkende Taal op hun computer, zodat ze hun teksten zelf kunnen controleren op helderheid.
Lees meerEr gebeurt veel online. Dus gemeente Leusden zorgt ervoor dat haar online dienstverlening zo duidelijk mogelijk is.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer