Beeld bij: Klanten begrijpen je teksten dankzij Klinkende Taal
01 februari 2022: Loo van Eck

Klanten begrijpen je teksten dankzij de software Klinkende Taal

Wil je dat jouw klanten de teksten van jouw organisatie begrijpen? Dat lukt met de software Klinkende Taal.

“Dat veel mensen teksten niet begrijpen, komt door ingewikkelde woorden, lange zinnen of complexe alinea’s. Lezers stoppen dan namelijk met lezen. Zelfs als de informatie in de tekst belangrijk voor ze is. En dat geldt óók voor hoogopgeleide en ervaren lezers. Want het kost hen te veel tijd om de tekst te lezen. Dus zelfs zíj haken af. Want wie heeft er tegenwoordig tijd over?”, betoogt adviseur Esther Kleverlaan. Hieronder legt zij uit waarom zij adviseert om te schrijven in taalniveau B1 en hoe eenvoudige software daarbij kan helpen.

“Schrijf teksten in taalniveau B1.”

“Dit taalniveau is namelijk voor 80% van de Nederlanders prettig om te lezen én goed en snel te begrijpen. Dus schrijven je medewerkers op taalniveau B1 naar klanten, huurders, patiënten, verzekerden of inwoners? Dan is de kans heel groot dat hun lezers hun teksten snel begrijpen. En is je organisatie effectief aan het communiceren. Dat is natuurlijk niet alleen fijn voor je lezers. Maar ook voor je organisatie. Effectief communiceren bespaart tijd en geld die nu opgaan aan misverstanden. Of heen en weer bellen en mailen. Zijn de teksten van je organisatie dus geschreven op een hoger taalniveau dan B1 … dan weet je wat je te doen staat.”

“De software Klinkende Taal helpt medewerkers om hun teksten in taalniveau B1 te schrijven.”

“Klinkende Taal is een softwareprogramma dat je installeert in Word en Outlook of ook in je CMS. Óf je gebruikt enkel de webversie waar je dan online teksten in ‘plakt’ en kunt laten meten. Het programma beoordeelt of de tekst begrijpelijk genoeg is voor de mensen die die tekst lezen. Dat beoordelen gebeurt letterlijk met 1 druk op de knop ‘beoordeel tekst’. Zo zien medewerkers niet alleen welk taalniveau hun zelfgeschreven tekst heeft. Maar ook door welke kenmerken van de tekst dat komt. Dus: welke woorden, zinnen of alinea’s zijn te ingewikkeld? En waarom is dat zo? Met díe informatie kan de schrijver de tekst verbeteren. Verduidelijken. En vervolgens weer controleren. Totdat de tekst duidelijk genoeg is en klaar is om te versturen.”

“Medewerkers verbeteren tegelijkertijd hun schrijfvaardigheid.”

“De medewerkers waarvan de teksten te moeilijk blijken, passen de teksten dus aan. Dat doen zij op basis van de concrete schrijftips die het programma geeft. Denk aan ‘maak van deze lange zin 2 kortere zinnen. Beperk je tot 1 boodschap per zin.’ Zo zorgt Klinkende Taal er niet alleen voor dat er geen onduidelijke teksten meer de deur uitgaan. Medewerkers ontwikkelen tijdens het schrijven ook hun schrijfvaardigheid. Op den duur is het niet meer nodig de teksten te verbeteren, want medewerkers ‘scoren’ met hun teksten direct B1.”

“En je hebt tegelijkertijd inzicht in de kwaliteit van de teksten van jouw organisatie.”

“Zelf zie je in een actueel overzicht (ManagementDashboard) hoe vaak je medewerkers Klinkende Taal gebruiken. En wat de taalniveaus van de gemeten teksten zijn. Zo houd je grip op de duidelijkheid van alle teksten van je organisatie. Blijven de teksten toch te ingewikkeld? Dan weet je dat er extra hulp nodig is.

“Je kunt het programma helemaal op maat laten maken voor jouw organisatie.”

“Met Klinkende Taal meet je de begrijpelijkheid en aantrekkelijkheid van de teksten van je organisatie, maar je kunt nog een stapje verder gaan. Door bijvoorbeeld zelf te bepalen welke ingewikkelde woorden of vaktermen medewerkers wél mogen gebruiken in teksten. Woorden waarvan je zeker weet dat jouw klanten of relaties ze begrijpen. Die woorden keurt Klinkende Taal dan goed. Je kunt zelfs de kernwaarden van je organisatie laten doorvertalen naar concrete schrijfafspraken. En ook díe schrijfafspraken laten meten door Klinkende Taal. Zodat alle teksten die jouw organisatie verstuurt, uitstralen wie je als organisatie bent.”

Benieuwd hoe Klinkende Taal ook jouw organisatie helpt betere teksten te schrijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje
    Achterkant gemeentehuis gemeente Coevorden

    Medewerkers van de gemeente Coevorden controleren met 1 druk op de knop of ze duidelijk schrijven

    Collega's hebben Klinkende Taal op hun computer, zodat ze hun teksten zelf kunnen controleren op helderheid.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij een werkplan maken

    Onbegrijpelijke teksten voor inwoners? Voor de gemeente Leusden is dát onbegrijpelijk

    Er gebeurt veel online. Dus gemeente Leusden zorgt ervoor dat haar online dienstverlening zo duidelijk mogelijk is.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje