Beeld bij: 3 tips voor een scorende mailing
22 november 2019: Mascha van Zwieten

3 tips voor een scorende mailing

Hoe trek je de aandacht met een mailing? Hoe overtuig je de klant van de voordelen van jouw product of dienst? En hoe zorg je ervoor dat de klant over gaat tot actie? 3 tips om een scorende mailing te schrijven! 

Voor de derde keer check je de verbinding van je telefoon. Niets aan de hand. Dan zijn al je klanten vast met vakantie! Hoewel, het is niet echt vakantieseizoen. Steeds merk je het weer: de stilte na het versturen van een mailing is oorverdovend …

3 tips voor het schrijven van een scorende mailing!

Voordat je de mailing van je lijst ‘verkoopactiviteiten’ schrapt, even een vraagje. Staat in het onderwerp van je mailing de naam van je product? Bevat ook de eerste zin van je mailing de productnaam of de naam van je bedrijf? Dan loop je te hard van stapel! Maar … je bent niet de enige die in deze mailvalkuil stapt! Daarom 3 tips voor het schrijven van een scorende mailing!

Stap 1: trek de aandacht met je mailing

Is de klant geïnteresseerd in je product of bedrijf ? Waarschijnlijk niet. Toch zet je jouw product prominent op de eerste plaats (onderwerpregel en beginzin). Geen wonder dat de lezer snel afhaakt. Je houdt de aandacht vast door de lezer op de eerste plaats te zetten: je wijst hem op zijn behoefte. Verplaats jezelf in je  klant. Schrijf één alinea waarin hij zich herkent. Pas daarna is er ruimte voor je product.

Stap 2: overtuig de klant van je product of dienst

De klant loopt warm. Hij herkent (én erkent) het probleem dat je in de eerste alinea schetst. Tijd voor de oplossing! Je presenteert je product. Zorg ervoor dat je niet de eigenschappen opsomt, maar de voordelen ervan voor de klant. Vergelijk: ‘Het beeldscherm is lichtreflecterend’ (kenmerk) met ‘U heeft geen last meer van hinderlijk zonlicht, doordat de computer is voorzien van een lichtreflecterend beeldscherm’ (voordeel voor klant). De lezer is bijna overtuigd! Tijd om te bewijzen wat je zegt. Denk bijvoorbeeld aan referenties, een demo, onderzoeksgegevens of een kwaliteitskeurmerk.

Stap 3: zet de klant aan tot actie

Een duidelijke zaak: de lezer wil! Maak de drempel tot actie zo laag mogelijk. Door duidelijk aan te geven waar hij meer informatie vindt, hoe hij contact met je kan opnemen of hoe hij jouw product koopt.

Wedden dat de mailing weer bovenaan je lijstje ‘verkoopactiviteiten’ komt te staan?

Wil je leren hoe je scorende commerciële teksten schrijft?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over commercieel schrijven

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer
    Beeld bij: Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Schrijf je regelmatig commerciële teksten? Maar twijfel je of jouw teksten overtuigen en de aandacht trekken? Lees dan onze tips.

    Lees meer
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer