Hoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?
Vroeger zag je lange verhalen op social media. Nu toch vooral beelden. Alles gaat steeds sneller en gebruikers nemen steeds minder de tijd om stil te staan bij een bericht. Foto’s en korte video’s worden daarmee steeds aantrekkelijker. Toch blijft tekst ook logisch. Zowel op social media als op websites is tekst nog altijd de basis. Het gaat in mijn ogen om de perfecte combinatie tussen beeld en tekst. Maar hoe schrijf je dan een goede tekst voor social media? Een tekst die past bij de huidige snelheid van gebruikers en de beelden die je gebruikt?
Kijk eerst eens naar je eigen organisatie. Wat is jullie missie en visie? Hoe vertaal je dit concreet naar de berichten die je op social media deelt? Ik noem wat voorbeelden. Staat ‘betrokken’ in de kernwaarden van je organisatie? Laat dan empathie in je berichten zien en ga het gesprek aan met je doelgroep. Is ‘professioneel’ een van je kernwaarden? Deel dan je expertise. Staat ‘persoonlijk’ erin? Vertel dan verhalen van je eigen medewerkers.
Hoe groot je je tekst ook maakt, zorg er in ieder geval voor dat de tekst niet verdwijnt achter een ‘lees-meer’ link. Hierdoor moet de lezer namelijk klikken om de hele tekst te zien. Over het algemeen liken en delen mensen je berichten het meeste als je ongeveer deze lengte aanhoudt:
– Facebook: 50 tekens
– LinkedIn: 25 woorden
– Twitter: 100 tekens
Lees ook: Twitter: een fantastisch medium voor tekstschrijvers!
Bovenstaande lengtes zijn écht kort. Je moet dus wel to-the-point schrijven. De belangrijkste tip hierbij is: schrijf actief en voorkom onnodige hulpwerkwoorden. Dus niet het passieve er worden socialmediaberichten gedeeld door mij. Maar wel het actieve ik deel socialmediaberichten. En dus niet een zin met veel hulpwerkwoorden als ik zal volgende week 2 berichten kunnen delen. Maar wel volgende week deel ik 2 berichten.
Hashtags zorgen ervoor dat jouw berichten beter naar voren komen in de zoekresultaten. Wil je bijvoorbeeld gevonden worden op het gebied van communicatie? Gebruik dan #communicatie. Maar overdrijf niet. Onderzoek toont aan dat 2 hashtags het meest effectief zijn. Gebruik dus alleen hashtags die relevant zijn voor jouw doelgroep. Hierbij is er één probleem: er zijn een heleboel hashtags die erg populair zijn onder jouw doelgroep. Zorg daarom voor minder concurrentie. Bijvoorbeeld door je te focussen op jouw gebied (#ede in plaats van #nederland) of een niche (#schrijvenvoorsocialmedia in plaats van #socialmedia).
Deel je een foto of video? Zorg dan dat je tekst hierbij aansluit. Dit lijkt een open deur, maar ik zie het toch regelmatig fout gaan. Bijvoorbeeld een foto waarbij de tekst precies beschrijft wat er op die foto te zien is. Dit is zonde, want dat weet de lezer immers al. Het is veel leuker om extra informatie over die foto te geven. Wie zien we op de foto? Wat is zijn of haar achtergrond? Wat is het doel van de foto?
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.
Lees meerBlogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?
Lees meerWanneer is een infographic een goed idee? En hoe maak je een leuke visual die ook duidelijk is? Lees het in deze blog, met veel voorbeelden.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer