Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

Schrijft jouw organisatie ook onbegrijpelijke teksten?

Deze hypotheek combineert de financiering van de eigen woning met vermogensopbouw in levensverzekering vermeerderd met winstdeling. 

Sorry hoor!
Maar nu weet de klant nog steeds niet of dit de juiste hypotheek is. 

* Uit onze radiospot op NPO1 en NPO2

Volgens de rijksoverheid heeft 1 op de 9 Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar moeite met lezen.

Een enorme groep burgers! Deze groep noemen we laaggeletterd. Van deze groep heeft 65% Nederlands als moedertaal. Schokkende cijfers.

Terwijl de samenleving ondertussen steeds ingewikkelder wordt.

Die combinatie maakt het voor steeds meer mensen lastig om volwaardig mee te doen. Want we vinden zelfredzaamheid van burgers belangrijk. Maar veel mensen begrijpen de meeste communicatie van bijvoorbeeld overheden, banken, verzekeraars, zorginstellingen of woningcorporaties niet.

Een tweedeling ligt op de loer.

Óf een nieuwe toeslagenaffaire. Als je bijvoorbeeld een alleenstaande ouder met 2 kinderen bent en je hebt een deeltijdbaan en een huurhuis, dan moet je per jaar zo’n 18 formulieren invullen. Je krijgt te maken met 12 verschillende regelingen en 8 verschillende instanties. De kans dat je een fout maakt omdat je iets niet snapt, is enorm.

Onduidelijke teksten zijn niet nodig.

Stapel geen regel op regel en uitzondering op uitzondering. En neem communicatie serieus. Iedereen kan duidelijk leren schrijven. Dan weet je zeker dat je je klanten of inwoners echt helpt en hun leven niet juist alleen maar ingewikkelder maakt.

 

Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt?

Meer lezen over de noodzaak van heldere taal?

Beeld bij: Waarom we bang zijn voor spreektaal

AD: Met goede bedoelingen alleen komen we er niet

Met elkaar maken we de samenleving zo complex dat de Toeslagenaffaire geen uitzondering meer is maar regel.

Lees meer pijltje
Beeld bij: Waarom eenvoudige taal alleen niet genoeg is

Onze Taal: Duidelijke taal. Wat hebben we er precies aan?

Waarom is het zo moeilijk om duidelijk te communiceren? En als er al zo lang aandacht voor is, komt het dan ooit nog goed?

Lees meer pijltje
Beeld bij: Haarlems Dagblad: Heldere taal geen luxe, maar noodzaak

Haarlems Dagblad: Klare Taal geen luxe maar noodzaak

Martijn gaat in op de vraag hoe het komt dat de begroting van de gemeente Haarlem zo slecht leesbaar is.

Lees meer pijltje