Je bent gekozen als raadslid. Gefeliciteerd! Hoe maak je er een succesvolle periode van? Lees onze communicatietips.
Als raadslid ga je je de komende 4 jaar inzetten voor jouw gemeente. Je gaat regelmatig vergaderen. Commissievergaderingen voorzitten. Debatteren. Stapels beleidsstukken lezen. Gesprekken met inwoners en andere belanghebbenden voeren. Pittige journalisten te woord staan. Berichten voor social media schrijven. Kortom: je gaat je 3 slagen in de rondte communiceren. En je wilt dat natuurlijk zo professioneel mogelijk doen. Wij helpen je graag een beetje met een paar tips!
Wil je effectief en efficiënt vergaderen? En met heldere afspraken en actiepunten de deur uit lopen? Dan is het benoemen van het doel van een agendapunt essentieel. Een agendapunt kan informerend, opiniërend of besluitvormend zijn. Denk vooraf na over wat je wilt bereiken. Afhankelijk van dit doel bereid je jouw agendapunt voor.
Samenvatten wat een spreker heeft gezegd, is een gesprekstechniek die verheldering geeft voor iedereen. En het geeft een spreker erkenning. Beide factoren zijn belangrijk in een vergadering. Parafraseer of vat samen in eigen woorden. Check bij de spreker of het klopt. Pak daarna door op de regie: ga door naar de volgende spreker of afspraak. Extra tip: check per agendapunt bij de notulist of de afspraken of toezeggingen helder zijn. Vaak is oogcontact hiervoor voldoende.
Vaak willen raadsleden elkaar overtuigen door hun eigen standpunten harder te herhalen. Maar hoe effectief is het om iemand die al een duidelijk standpunt heeft ervan te overtuigen dat het anders moet? Richt het debat daarom niet alleen op de politieke opponenten, maar juist op de rest: de pers, mensen op de publieke tribune en raadsleden die nog geen duidelijk omlijnd standpunt hebben. Vertel daarbij niet alleen wat je zelf wilt vertellen, maar speel in op datgene wat het publiek raakt.
Door een concentratieoefening te doen, kom je makkelijker in de alfastaat. In die staat lees je het makkelijkst, omdat je ontspannen en geconcentreerd bent. 2 voorbeelden:
In gesprek met een emotionele inwoner? Begin niet gelijk een inhoudelijk gesprek, maar benoem eerst welke emoties je hoort of ziet. ‘U begint steeds zachter te praten. Ik kan me voorstellen dat dit u raakt.’ Door emoties voorrang te geven, voorkom je dat ze een enorme druk op het gesprek leggen. Hoe emotioneler de inwoner? Hoe minder hij openstaat voor een inhoudelijk gesprek.
Houd in de voorbereiding van je gesprek met een journalist rekening met de volgende vragen:
Zorg ervoor dat je tekst niet verdwijnt achter een ‘lees meer’-link. Hierdoor moeten lezers namelijk klikken om de hele tekst te zien en dat doen ze vaak niet. Houd je tekst kort en schrijf to-the-point. De belangrijkste tip hierbij is: schrijf actief en voorkom onnodige hulpwerkwoorden. Dus niet het passieve: ‘Er worden socialmediaberichten gedeeld door mij’. Maar wel het actieve: ‘Ik deel socialmediaberichten’. En dus geen zin met veel hulpwerkwoorden, zoals: ‘Ik zal volgende week 2 berichten kunnen delen’. Maar wel: ‘Volgende week deel ik 2 berichten’.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Stop onproductieve, lange, saaie vergaderingen. Volg onze vergadertips en vergader 50% effectiever en korter.
Lees meerHoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?
Lees meerHet is niet makkelijk om de juiste boodschap uit te dragen. In de juiste toon. Op het juiste moment. Tips om met de media om te gaan.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer