Beeld bij: Wij vieren graag een feestje
23 augustus 2021: Marjon Leemborg

Wij vieren graag een feestje!

Daarom staken we direct onze hand op toen we de vraag kregen of we weer plaats wilden nemen in de internationale jury van de Plain English Awards in Nieuw-Zeeland. Met andere heldere woorden: wij zijn van de partij, zet de champagne maar alvast klaar!

Wat is de Plain English Awards?

De Plain English Awards beloont organisaties in Nieuw-Zeeland die op een heldere, duidelijke en klantvriendelijke manier communiceren met hun klanten. De Plain English Awards heeft 3 doelen:

1. Documenten van overheden en organisaties verbeteren. Zodat iedereen deze kan begrijpen.
2. De noodzaak en voordelen van heldere taal onder de aandacht brengen.
3. Ervoor zorgen dat mensen eerder kiezen voor organisaties die heldere taal gebruiken.

Inderdaad, dit sluit naadloos aan bij onze missie

Want wij, de medewerkers van Loo van Eck, helpen mensen en organisaties bij het helder maken van hun schriftelijke en mondelinge communicatie. Omdat heldere communicatie leidt tot een beter bedrijfsresultaat. En tevreden klanten. Om dat te bereiken, leiden we mensen op, geven we adviezen, schrijven we teksten en maken we animaties. Want iedereen heeft het recht om te begrijpen.

Trim the fat, keep the flavour

De Plain English Awards kent verschillende categorieën. Van Best Plain English Legal Document en Annual Rapport tot Best Plain English Sentence Transformation. Een paar jaar geleden zaten wij al in de jury voor de categorie Best Plain English Sentence Transformation. Een prachtige categorie, vond ik zelf. In deze categorie laten de inzenders zien hoe zij zelf complexe zinnen, vaak passief en vol jargon, omtoveren tot heldere pareltjes. Met slechts 1 doel: gelezen en begrepen worden. Oftewel: trim the fat, keep the flavour.

5 inspirerende publieke websites streven naar de trofee

Dit jaar gaan we een stapje verder en buig ik mij over de categorie Best Plain English Website voor de overheid. En wat kregen we een mooie inzendingen! Deze week heb ik samen met mijn mede-juryleden onze shortlist bepaald: 5 inspirerende publieke websites dingen mee naar de gouden plak. De lucky five hebben allemaal hetzelfde doel: de burger zo helder mogelijk informeren.

Maar er kan er maar 1 de winnaar zijn!

We weten het eind deze maand. Dan worden de winnaars van alle categorieën bekend gemaakt. Zij worden beloond met de eer én mogen een opgepoetste glimmende trofee in ontvangst nemen. En wij? Wij heffen trots een glas bubbels op het mooie werk van alle inzenders en de aandacht die zij hebben voor heldere taal! Ook al is dat vanachter onze eigen laptops …

Wil je voortaan ook alleen nog maar heldere teksten schrijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.

    Lees meer pijltje
    Interview Meijers Assurantiën

    Weg met wollig taalgebruik. Op naar klantvriendelijke voorwaarden

    Wij herschreven de voorwaarden van Meijers Assurantiën in heldere taal. En dat was best even wennen.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Zo geef je een presentatie waarbij het publiek aan je lippen hangt: 4 tips!

    Geef je een presentatie aan bijvoorbeeld klanten of collega's? Pas dan in ieder geval deze tips toe.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: De wereld een beetje fijner maken? Geef een een goed compliment

    Complimenten geven: kleine investering, groots effect

    Hoe geef je goede complimenten? En hoe ontvang je ze op de juiste manier? Lees onze do's en don'ts.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Interview BAM Wonen

    Huurders laten hun woning niet ‘zomaar even’ verduurzamen.

    Waarom het zo belangrijk is dat de teksten van BAM Wonen duidelijk en empathisch zijn. Lotte Franken vertelt erover.

    Lees meer pijltje