Opinieonderzoek schriftelijke communicatie
08 juni 2021: Femke Hainja

Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

Zeven op de tien mensen ergert zich aan het schriftelijk taalgebruik van hun collega’s. Dat is een van de conclusies van ons opinieonderzoek onder werknemers in Nederland.

Een e-mail of een brief, aan collega’s of aan mensen buiten je organisatie. Aantekeningen, notities, opmerkingen in de kantlijn, kladjes. We schrijven ongemerkt heel wat af op een gemiddelde kantoordag. Maar weten we hoe de gemiddelde Nederlander aankijkt tegen de schriftelijke communicatie binnen zijn of haar organisatie? Ergeren zij zich wel eens aan het schriftelijk taalgebruik van hun collega’s? Loopt er wel eens iets mis door slechte schriftelijke communicatie? En zijn er daardoor misschien kosten te besparen?

Lees de resultaten van ons opinieonderzoek naar schriftelijke communicatie

Om antwoorden te vinden op deze en andere vragen deed communicatieadviesbureau Loo van Eck en Klinkende Taal onderzoek onder 1.124 Nederlanders werkzaam in loondienst. De meest opvallende resultaten vind je hieronder.

Zeven op de tien Nederlanders ergert zich aan het schriftelijk taalgebruik van hun collega’s

Gemiddeld drie op de tien Nederlanders schrikt wel eens van het schriftelijk taalgebruik van collega’s. In sommige bedrijfssectoren is dat zelfs vier op de tien. Het is opmerkelijk dat zeven op de tien Nederlanders zegt zich wel eens te ergeren aan het schriftelijk taalgebruik van hun collega’s. Er zijn dus veel meer Nederlanders die zich ergeren aan de geschreven taal van hun collega’s, dan Nederlanders die ervan schrikken. De communicatiesector scoort hier met 78 procent erg hoog. Nieuwsgierig naar belangrijkste sectoren? Je ziet het in de visual.

Communicatie op werk 1 onduidelijke teksten

Vrouwen laten hun brieven en e-mails eerder op taal nakijken dan mannen

Voor veel mensen is het een grote stap om aan een collega te vragen of hij/zij een zakelijke brief of zakelijke e-mail wil controleren op schriftelijk taalgebruik. Toch is de helft van de ondervraagden bereid om die horde te nemen. Vrouwen zetten die stap sneller dan mannen, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral vrouwen (én mannen) in de leeftijdscategorie ‘30 tot 39 jaar’ laten wel eens een brief of e-mail controleren. Benieuwd naar de verschillen tussen mannen en vrouwen en naar de verschillende leeftijdscategorieën? Je ziet het in de visual.

Vooral in de Zakelijke dienstverlening problemen door slechte communicatie

Afspraken, de dagelijkse opstart, videovergaderingen, documenten die op tijd af moeten. Er kan nogal wat misgaan met de planning als de schriftelijke communicatie niet goed is. Binnen én buiten de eigen organisatie. Maar liefst 61 procent van de Nederlanders stelt dat er op zijn of haar werk wel eens dingen zijn misgelopen door onduidelijke schriftelijke communicatie. Benieuwd naar de verschillende bedrijfssectoren en hoe zij het ervan afbrengen? Je vindt het in de visual.

Financiële instellingen kunnen tijd en geld besparen

Als er dingen mislopen omdat de schriftelijke communicatie niet op orde is, kan dat tijd en geld kosten. Gemiddeld 67 procent van de Nederlanders stelt dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Bij Financiële instellingen stelt zelfs acht op de tien werknemers dat het tijd en geld zou besparen als collega’s duidelijker zouden formuleren in hun schriftelijke communicatie. Benieuwd hoe Nederlanders in de verschillende sectoren naar deze kwestie kijken? Je ziet het in de visual.

Communicatie op werk 4 tijd en geld besparen

Werknemers willen meer aandacht voor schriftelijke communicatie

Organisaties kunnen veel doen om het niveau van hun schriftelijke communicatie te verbeteren. Toch is gemiddeld slechts 36 procent van de Nederlanders tevreden met de aandacht van hun organisatie voor schriftelijke communicatie. Benieuwd hoe de bazen in jouw sector scoren op aandacht voor geschreven taal? Je ziet het in de visual.

Communicatie op werk 5 Onderwijs en zorg

 

Wil je oefenen met duidelijk schrijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

    Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Loo van Eck krijgt een eigen AI-tool

    Wij werken aan onze eigen AI-tool!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Beste ChatGPT: hoe voer je een zakelijk chatgesprek?

    Beste ChatGPT: ‘Hoe voer je een klantgericht zakelijk chatgesprek?’

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Een zakelijke e-mail schrijven. Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, moeilijker dan je denkt! Gebruik daarom onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een doeltreffende en lezersgerichte opbouw van je brief

    Een doeltreffende en lezersgerichte opbouw van je brief

    Wat is de juiste opbouw van een brief? Lees hoe je een lezersgerichte inleiding, kern en slot schrijft. En zo je gewenst doel bereikt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een boeiend artikel schrijven

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Bumperklevers, afsnijders, linksrijders. Wist je dat je rijstijlen eigenlijk prima kunt vergelijken met schrijfstijlen?

    Lees meer pijltje