Foto van Gijs van ’t Loo en Hans van Eck

Onze geschiedenis

40 jaar visie, plezier en lef!

Wij bestaan sinds 1983. In die tijd is er veel gebeurd. Inmiddels groeide ons bedrijf uit tot een bedrijf met 70 medewerkers. Stuk voor stuk professionals met een passie voor taal en communicatie. Hieronder lees je hoe we zijn uitgegroeid van een start-up tot de grootste opleider in schrijven.

1983: Gijs van ’t Loo en Hans van Eck startten Loo van Eck.
Als studenten Taalbeheersing waren zij ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken oren te hebben naar de kennis van de twee jonge ondernemers. Direct na de start groeide ons bedrijf dan ook hard dankzij de trainingen die ze hadden ontwikkeld.

1983 - 1995: Loo van Eck was een van de eerste bureaus die trainingen schriftelijke communicatie gaf.
Er was vooral veel vraag naar trainingen over brieven, rapporten, raadsvoorstellen en commerciële teksten. Dat kwam met name door de scherpe visie op didactiek en inhoud.

Onze visie op schrijven konden we samenvatten in: ‘anders denken, anders schrijven’.
Dit betekende dat we de mentaliteit van de deelnemers veranderden. Om anders te gaan schrijven (klantgerichter) moet je ook anders naar klanten gaan kijken. Deze aanpak zorgde voor een flinke ommezwaai bij veel gemeenten, woningcorporaties en financiële instellingen.

Al onze trainingen werden volgens het 3D-principe opgebouwd: demonstreren, discussiëren, doen.

Hierdoor konden we de trainingen kort houden, omdat we de deelnemers alleen leerden wat ze daadwerkelijk in de praktijk konden gebruiken. Dit week enorm af van de traditionele schrijfopleidingen van het einde van de vorige eeuw die een duur van meerdere dagen hadden.

1998: van 'leren schrijven' was het een kleine stap naar 'zelf schrijven'.
Daarom ontstond er ook een tekstbureau. Klanten vroegen ons om (naast het opleiden van medewerkers in het schrijven van brieven) meteen ook de standaardbrieven te herschrijven. Of om polisvoorwaarden eenvoudiger te maken. Sinds die tijd is ook het schrijven van teksten een belangrijk onderdeel van ons bedrijf.

1999: een middenkader.
In 1999 waren we inmiddels zo gegroeid dat we een manager nodig hadden. De eerste manager van Loo van Eck werd Daniëlle Westerhof. Uiteindelijk werd zij later directeur en partner.

2000: verhuizing naar Ede.
Het bedrijf groeide. Daarom was het toenmalige pand in Bunnik te klein. We vonden een nieuw kantoor in Ede. Lekker centraal in Nederland.

2001: mondelinge communicatietrainingen.
Eind jaren 90 ontstond een heel nieuwe bedrijfstak: mondelinge communicatie. Presenteren, telefoneren, vergaderen, debatteren, balietechnieken … Zomaar enkele trainingen die toen zijn ontwikkeld en tot op de dag van vandaag zeer succesvol zijn. We zijn deze trainingen gaan ontwikkelen, omdat onze klanten ons steeds vaker vroegen of we ook hun medewerkers beter konden leren bellen. Of verkoopgesprekken voeren. Die uitdaging gingen we natuurlijk graag aan.

2006: een zusje!
In 2006 richtte Hans van Eck en Martijn Jacobs het bedrijf Brutaal op. Martijn kwam hiervoor terug naar Loo van Eck dat hij vier jaar eerder had verlaten. Binnen dit zusje van Loo van Eck experimenteerden zij volop. Ze ontwikkelden een nieuwe visie op opleiden, communicatie, personeelsbeleid, marketing, huisvesting ... Brutaal werd daarmee de R&D-afdeling van Loo van Eck. Uiteindelijk vonden alle nieuwe vondsten een weg naar Loo van Eck. Uiteindelijk werd Brutaal samengevoegd met Loo van Eck toen Martijn Jacobs samen met Daniëlle Westerhof directeur werd van Loo van Eck.

2007: een nieuwe directie.
Vanaf 2007 vormden Martijn Jacobs en Daniëlle Westerhof de directie van Loo van Eck. De oprichters Hans en Gijs zetten een stapje terug naar de achtergrond.

2009: van trainingen naar complete verandertrajecten.
Ons bedrijf was steeds vaker betrokken bij totale veranderprojecten binnen grote organisaties. Communicatie werd steeds belangrijker en dat beseften organisaties. En ze zagen ook dat je niet alleen medewerkers moet leren om anders te communiceren, maar ook processen binnen een organisatie moet aanpassen. Inmiddels helpen wij veel grote organisaties bij een totale omslag naar een heldere en klantgerichte uitstraling.

2010: nieuwe leermiddelen: e-learning, v-training, e-coaching, interactief theater.
Wij bleven onszelf ontwikkelen. Net als de techniek. Daarom boden wij ook allerlei digitale oplossingen binnen onze opleidingstrajecten. Inmiddels doorlopen duizenden cursisten onze e-learningmodules en geven we net zoveel cursisten feedback via de computer.

2011: zelfsturende teams.
In 2011 startten we met het werken in zelfsturende teams. Dat betekende dat de teams zelf:
- verantwoordelijk waren voor hun klanten;
- verantwoordelijk waren voor de kwaliteit van de dienstverlening;
- zorgden voor opleiding en ontwikkeling van de teamleden;
- interne problemen in het team oplosten;
- hun jaarbegroting maakten;
- de salarissen van de teamleden vaststelden;
- de vakantiedagen van de teamleden bepaalden;
- teamleden aannamen en ontsloegen;
Dat was een gigantische omslag voor het werken bij ons bedrijf.

2012: Studio LVE.
In 2012 startten we de LVE-studio. Onder andere om films voor klanten te maken. Daarnaast startten we met het maken van animaties, whiteboardanimaties, infographics en andere grafische producten. We waren daarmee gestart, omdat we zagen dat tekst steeds vaker werd vervangen of begeleid door beelden. En onze klanten wilden graag dat we ze daar ook bij helpen.

2015: gamification.
In 2015 lanceerden wij onze eerste computerspel 'De dilemma's van Diepenburg'. Een interactieve roll playing game voor gemeenten. Het doel? Ambtenaren bewustmaken van het effect van bestuurlijke sensitiviteit.

2016: Gijs van 't Loo stapt uit het bedrijf.
Nadat Gijs zich al enkele jaren niet meer actief had bemoeid met het bedrijf, besloot hij zijn aandelen te verkopen aan de zittende directie, Daniëlle Westerhof en Martijn Jacobs, en aan zijn partner van het eerste uur, Hans van Eck.

2017: mede-eigenaar van Klinkende Taal en trainingen en teksten in de Engelse taal.
In dit jaar werden we voor 50% mede-eigenaar van het bedrijf Klinkende Taal. Klinkende Taal is taalsoftware waarmee iedere schrijver een tekst kan laten analyseren op begrijpelijkheid. Daarnaast startten we dit jaar met Engelstalige trainingen. Hiervoor trokken we speciale trainers en tekstschrijvers aan.

Ons eerste MT

2018: meer persoonlijke aandacht.
We werkten nog steeds in teams, maar de teams waren niet meer zelfsturend. Dit jaar stelden we een managementteam aan, met daarin voor iedere functiegroep een leidinggevende. Dat deden we omdat we de afgelopen jaren waren gegroeid. En we vonden het belangrijk dat iedere LVE’er persoonlijke aandacht kreeg. Gezien werd. En ervaarde hoe waardevol zijn of haar werk is.

2019: ontwikkeling van ME-Learning (maatwerk e-learning).
We hadden een wens. Omdat we onze trainingen op maat maken, wilden we ook onze e-learningmodules per trainingsgroep op maat kunnen maken. Daarom ontwikkelden we zelf software waarmee dit mogelijk werd. Dat noemden we ME-Learning (Maatwerk E-Learning). Vanaf dit jaar konden onze trainers niet alleen de fysieke trainingen, maar ook de e-learningprogramma's helemaal op maat maken. Onze unieke software zorgde ervoor dat de leerresultaten van online programma's zelfs beter werden dan van de fysieke trainingen.

2020: corona en een verdere digitalisering van onze dienstverlening.
Dit jaar stond in het teken van de coronapandemie. Gelukkig is LVE een sterk bedrijf met veel loyale klanten. Corona zorgde ervoor dat we de stap naar digitalisering nog verder konden doorzetten. Niet alleen nam ME-Learning een enorme vlucht, ook andere digitale trainingsvormen werden populair. Helaas moesten we wel snijden in het personeel. We stopten met een groot deel van onze studio-activiteiten en moesten krimpen in de overhead. Dat zorgde wel voor focus op onze belangrijkste diensten en producten.

2021: sterke groei en introductie van het Schrijfstijlkompas.
In 2021 herstelden we ons volledig van de corona-crisis. Sterker nog, we maakten een onstuimige groei door. Ons bedrijf was al snel weer op het niveau van voor corona. Zowel qua resultaat en omzet als bemensing. Dit jaar ontwikkelden we het klantportal waarmee we de dienstverlening aan onze klanten nog verder konden verbeteren. Ook introduceerden we het digitale Schrijfstijlkompas. Hiermee slaagden we erin om de klanten beter te helpen bij het vertalen van hun kernwaarden naar een passende schrijfstijl.

2022: een topjaar en een nieuwe vorm van medezeggenschap.
2022 was voor ons bedrijf een topjaar. We groeiden in omzet met 20%. Inmiddels was onze dienstverlening ook voor 50% digitaal geworden. Daarnaast introduceerden we dit jaar een totaal nieuwe vorm voor de OR. In plaats van met een kleine OR te werken gaven we alle medewerkers via een digitaal platform direct inspraak op de besluitvorming die alle medewerkers raken.

2023: 40-jarig bestaan, afscheid van Hans en samen verder met Babbage Company.
Dit jaar bestaan we 40 jaar. Een reden voor een feest. Bovendien groeit Loo van Eck harder dan ooit dankzij onze mooie klanten en fantastische medewerkers! Daarnaast groeien we doordat we samen met Babbage Company in 1 groep zijn gegaan. Met Synergia Capital als financiële partner. Synergia heeft Loo van Eck dit jaar gekocht. Ons doel: het grootste communicatiebedrijf van Nederland worden. Tegelijkertijd heeft op 1 september Hans afscheid genomen. Na 40 jaar vol passie te hebben gewerkt aan betere communicatie van organisaties vond hij het mooi geweest.

afbeelding van Daniëlle, Hans en Martijn.

Hans, Martijn en Daniëlle bij het tekenen van de verkoop van Loo van Eck aan Synergia. 

Misschien vind je dit ook interessant:

Afbeelding van Daniëlle, Hans en Martijn.

Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

Lees meer pijltje
Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt

Heldere taal als reparatiemiddel voor de giftige cocktail van het laatste decennium.

Lees meer pijltje
Beeld bij: Moties en amendementen

Waarom zien moties en amendementen eruit alsof ze in 1848 zijn geschreven?

Het enige en onbevredigende antwoord: het Recht van Amendement* ontstond in 1848.

Lees meer pijltje