Hoe zet je social media in als leadgenerator? 3 tips!
Hoe belangrijk vinden jullie social media?’
‘Echt belangrijk. Het is de plek voor online klantcontact, hè.’
‘O ja, wat doen jullie er dan mee?’
‘Uh … we hebben een Facebookpagina, een LinkedIn-groep en een twitteraccount.’
‘En hoeveel leads levert dat op?’
‘…’
Na die laatste vraag blijft het vaak een tijdje stil. Niet zo gek, want de meeste bedrijven hebben geen idee hoeveel leads er via social media binnenkomen. Bovendien blijkt uit ons onderzoek ‘Hoe commercieel fit is uw marketing- en salesforce?’ dat bedrijven social media nog steeds niet zien als een plaats waar klanten zich oriënteren op hun producten. De vraag is: komt dit omdat klanten dat niet willen of omdat ze het niet kunnen?
Ik denk dat laatste. Bedrijven gebruiken social media nog steeds niet om klanten echt te verleiden. Dat die wens er wel is, is me ook duidelijk. Ruim 60% van de ondervraagden wil social media wel degelijk als leadgenerator inzetten. De vraag is alleen: hoe doe je dat? Houd jij je bezig met de social media van de organisatie waar je werkt? 3 tips!
Bij social media draait alles om content. Volgers (van welk medium dan ook) zoeken waardevolle content. En waardevolle content definieer ik als content die informatie geeft of amuseert. Liefst allebei tegelijk. Maar als bedrijf is het al erg prettig als je de eerste categorie goed op orde hebt. Laat het amuseren maar over aan de consument zelf.
Weinig bedrijven slagen er echter in om inhoudelijk sterke content te produceren die ook echt iets toevoegt aan het leven van de gebruikers. Veel bedrijven zijn daarbij te sterk gericht op directe sales. Zij zetten hun producten online, laten aanbiedingen zien of benaderen volgers op een agressieve manier.
Terwijl het enige dat echt werkt, het weggeven van kennis is. Daarmee:
Uiteindelijk leidt een slimme contentstrategie zo tot meer leads.
Interactie is heilig. Social media zijn ‘social’, omdat er sociaal contact plaatsvindt. Dat is niet alleen noodzakelijk om überhaupt het aantal volgers te vergroten of aan webcare te doen, het is ook essentieel voor het kunnen beoordelen van de ROI. De belangrijkste manier om namelijk te kunnen volgen of je inspanningen op social media effectief zijn, is door gegevens van volgers te verzamelen. En die af te zetten tegen de opdrachten die je bij die volgers kunt schrijven. Dat kan al vrij eenvoudig: raak in gesprek met je volgers. Leer ze kennen. Dan weet je ook precies wanneer zij afstevenen op een koop.
Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram … Op welke media moet je zijn? Dat hangt sterk af van wat je wilt. Wij onderscheiden 5 kennisdoelen:
Afhankelijk van de doelen die je kiest, kies je ook de media waarop je actief bent. Zo snapt iedereen dat ‘kennismaken’ beter lukt op LinkedIn dan op Instagram. Of dat ‘kennis organiseren’ prima gaat op een Facebookpagina en dat ‘Kennis maken’ weer uitstekend gaat in een LinkedIn-groep.
Met andere woorden: kijk waarin je je energie wilt steken.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Hoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?
Lees meerNetwerken via LinkedIn doe je achter je laptop of telefoon. Wil je dit medium echt benutten? Lees dan onze tips.
Lees meerStop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer