Afbeelding bij social media en verkoopkracht
05 maart 2019: Martijn Jacobs

Onderschat niet wat de verkoopkracht van social media is

Hoe zet je social media in als leadgenerator? 3 tips!

Hoe belangrijk vinden jullie social media?’
‘Echt belangrijk. Het is de plek voor online klantcontact, hè.’
‘O ja, wat doen jullie er dan mee?’
‘Uh … we hebben een Facebookpagina, een LinkedIn-groep en een twitteraccount.’
‘En hoeveel leads levert dat op?’
‘…’

Is jouw organisatie commercieel fit?

Na die laatste vraag blijft het vaak een tijdje stil. Niet zo gek, want de meeste bedrijven hebben geen idee hoeveel leads er via social media binnenkomen. Bovendien blijkt uit ons onderzoek ‘Hoe commercieel fit is uw marketing- en salesforce?’ dat bedrijven social media nog steeds niet zien als een plaats waar klanten zich oriënteren op hun producten. De vraag is: komt dit omdat klanten dat niet willen of omdat ze het niet kunnen?

Verleiden met social media

Ik denk dat laatste. Bedrijven gebruiken social media nog steeds niet om klanten echt te verleiden. Dat die wens er wel is, is me ook duidelijk. Ruim 60% van de ondervraagden wil social media wel degelijk als leadgenerator inzetten. De vraag is alleen: hoe doe je dat? Houd jij je bezig met de social media van de organisatie waar je werkt? 3 tips!

Tip 1. Content is key

Bij social media draait alles om content. Volgers (van welk medium dan ook) zoeken waardevolle content. En waardevolle content definieer ik als content die informatie geeft of amuseert. Liefst allebei tegelijk. Maar als bedrijf is het al erg prettig als je de eerste categorie goed op orde hebt. Laat het amuseren maar over aan de consument zelf.

Waarde toevoegen

Weinig bedrijven slagen er echter in om inhoudelijk sterke content te produceren die ook echt iets toevoegt aan het leven van de gebruikers. Veel bedrijven zijn daarbij te sterk gericht op directe sales. Zij zetten hun producten online, laten aanbiedingen zien of benaderen volgers op een agressieve manier.

Kennis weggeven

Terwijl het enige dat echt werkt, het weggeven van kennis is. Daarmee:

  • bouw je aan je reputatie als expert;
  • doe je een beroep op de wet van de wederkerigheid (de klant wil iets terugdoen voor de gratis kennis);
  • zorg je dat volgers bij je blijven terugkeren.

Uiteindelijk leidt een slimme contentstrategie zo tot meer leads.

Tip 2. Zonder interactie geen actie

Interactie is heilig. Social media zijn ‘social’, omdat er sociaal contact plaatsvindt. Dat is niet alleen noodzakelijk om überhaupt het aantal volgers te vergroten of aan webcare te doen, het is ook essentieel voor het kunnen beoordelen van de ROI. De belangrijkste manier om namelijk te kunnen volgen of je inspanningen op social media effectief zijn, is door gegevens van volgers te verzamelen. En die af te zetten tegen de opdrachten die je bij die volgers kunt schrijven. Dat kan al vrij eenvoudig: raak in gesprek met je volgers. Leer ze kennen. Dan weet je ook precies wanneer zij afstevenen op een koop.

Tip 3. Strategische inzet van de media

Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram … Op welke media moet je zijn? Dat hangt sterk af van wat je wilt. Wij onderscheiden 5 kennisdoelen:

  • Kennis maken: je ontwikkelt samen met je volgers nieuwe kennis, dus producten of diensten. Denk hierbij aan crowdsourcing.
  • Kennismaken: je leert prospects kennen via social media en bouwt aan relaties.
  • Kennis geven: je laat anderen profiteren van jouw kennis en bouwt aan je reputatie als expert.
  • Kennis halen: je zoekt naar informatie die je kunt gebruiken om jouw product te verbeteren.
  • Kennis organiseren: je zorgt dat je alle relevante informatie over 1 thema bundelt en toegankelijk maakt voor een doelgroep.

Afhankelijk van de doelen die je kiest, kies je ook de media waarop je actief bent. Zo snapt iedereen dat ‘kennismaken’ beter lukt op LinkedIn dan op Instagram. Of dat ‘kennis organiseren’ prima gaat op een Facebookpagina en dat ‘Kennis maken’ weer uitstekend gaat in een LinkedIn-groep.

Met andere woorden: kijk waarin je je energie wilt steken.

 

Leer social media slim te gebruiken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over social media

    Beeld bij: Schrijven voor social media: 5 tips

    Schrijven voor social media: 5 tips!

    Hoe maak je social media teksten die aansluiten bij de snelheid van het medium? En bij de beelden die je gebruikt?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 5 tips voor netwerken met LinkedIn

    5 tips voor online netwerken met LinkedIn

    Netwerken via LinkedIn doe je achter je laptop of telefoon. Wil je dit medium echt benutten? Lees dan onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje