Beeld bij: Omgaan met weerstand.
18 mei 2021: Femke Hainja

Weerstand … wat doe je ermee?

Omgaan met weerstand: de eerste stap is te onderzoeken met welk soort weerstand je te maken hebt. Daarna kun je de weerstand gericht wegnemen.

Maandagochtend 9.00 uur. 12 cursisten kijken me afwachtend aan. Ik geef vandaag een communicatietraining. Na een voorstelronde en wat praktische zaken begin ik aan het programma. Ik volg met de groep een stappenplan dat helpt bij het schrijven van brieven en e-mails op taalniveau B1. In de eerste 2 stappen leer ik de cursisten om de belangrijkste boodschap helder te formuleren. Iedereen is het met me eens dat het als lezer prettig is om direct de kern te pakken te hebben. De 3e stap is: ‘maak de kernboodschappen vet’. Met andere woorden: de kernboodschap vormt de kop van iedere alinea. En oei … dat wordt niet zo enthousiast aangenomen door de groep cursisten.

Niet de reactie waarop ik hoopte

Zomaar wat reacties: “Die kernboodschap in de kop is veel te direct! “Wat onvriendelijk komt dát over zeg!” “Ik vind het gewoon lelijk”. Sta je dan met je mond vol tanden en begin je te stotteren? Ga je meteen fel in de verdediging? Negeer je die aanvallende opmerkingen en vervolg je het programma? Of: analyseer je eerst de vorm van weerstand voordat je iets onderneemt?

Omgaan met weerstand begint met onderzoeken

Ik kies voor dat laatste! Ik ben me ervan bewust dat er weerstand is. En daarna ga ik na met wat voor soort weerstand ik te maken heb. Dat helpt me namelijk bij het geven van de juiste reactie daarop. Het soort weerstand is namelijk heel bepalend voor de reactie die je er het beste op kunt geven. Een reactie die ervoor zorgt dat je verder kunt met het programma van de training. Of het gesprek of de mailwisseling die je met iemand hebt.

Er zijn 3 vormen van weerstand

Het is belangrijk dat je herkent met wat voor type weerstand je te maken hebt. Er zijn 3 vormen van weerstand: weerstand op inhoud, op vorm en op gevolg. Ik geef een voorbeeld hoe je die vormen herkent.
.
Stel dat je een brief stuurt naar een klant. De belangrijkste mededeling is deze:
.
U krijgt helaas geen bijzondere bijstand voor het aanschaffen van een nieuwe wasmachine.
.
Ik geef 3 mogelijke reacties in de vorm van weerstand.

1. Weerstand op inhoud

Hoezo? Ik voldoe toch aan de eisen? Mijn inkomen is namelijk …

2. Weerstand op vorm                     

Dat hadden jullie me vorig jaar wel even mogen vertellen. Toen wisten jullie toch ook al wat de nieuwe regels zouden zijn? Waarom kreeg ik die brief zo laat?

3. Weerstand op gevolg

Wat moet ik nu? Mijn kinderen in vieze kleren laten lopen omdat ik geen nieuwe wasmachine kan kopen? Lekker is dat.
.
De mensen die deze reacties geven, hebben allemaal een andere reden waarom ze op deze manier reageren.

Hoe zorg je ervoor dat je weerstand wegneemt?

Als ik terugga naar de situatie tijdens de training … Dat de kernboodschap te direct, onvriendelijk en lelijk is, is weerstand op inhoud. Inhoudelijk waren de cursisten het niet eens met de keuze om kernboodschappen vet te maken. Deze vorm van weerstand kun je wegnemen door te beargumenteren waarom het wel een goede keuze is. In dit geval omdat kopjes voor lezers heel overzichtelijk en duidelijk zijn: ze zien in 1 oogopslag de belangrijkste boodschappen uit een tekst. Dat zorgt voor minder vragen. Ook kan ik een onderzoek aanhalen dat we uitvoerden onder vele lezers, waaruit blijkt dat de meeste lezers kernboodschapkopjes juist heel fijn vinden.

Inleven belangrijk voor omgaan met weerstand

Naast het geven van argumenten is het ook belangrijk dat ik me inleef in de cursisten. Dat ik laat merken dat ik me kan voorstellen dat zij het te direct vinden. En pas daarna vervolg ik mijn training weer.

Negeer weerstand niet!

Doe er iets mee. Analyseer waar het vandaan komt. Door vragen te stellen. Goed te luisteren. Door te vragen. En dan goed aanvoelen wat je er het beste mee kunt doen.

Oefen je gesprekstechnieken in een veilige omgeving.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Zo geef je een presentatie waarbij het publiek aan je lippen hangt: 4 tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel gerust je vraag. We helpen je graag verder.

    Lars van der Kaag foto voor bij contact
    lars

    Meer blogs over goede geprekken

    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Cursus Notuleren

    Zo maak je een professionele indruk tijdens het videobellen

    Ga je videobellen? Dan wil je wel een professionele indruk achterlaten. Lees onze tips voor zakelijke Teams meetings en Zoom calls.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Zo geef je een presentatie waarbij het publiek aan je lippen hangt: 4 tips!

    Geef je een presentatie aan bijvoorbeeld klanten of collega's? Pas dan in ieder geval deze tips toe.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: De wereld een beetje fijner maken? Geef een een goed compliment

    Complimenten geven: kleine investering, groots effect

    Hoe geef je goede complimenten? En hoe ontvang je ze op de juiste manier? Lees onze do's en don'ts.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Interview BAM Wonen

    Huurders laten hun woning niet ‘zomaar even’ verduurzamen.

    Waarom het zo belangrijk is dat de teksten van BAM Wonen duidelijk en empathisch zijn. Lotte Franken vertelt erover.

    Lees meer pijltje