Beeld bij: Oeh, pittige vraag. Wauw, goede reactie.
16 oktober 2018: Mascha van Zwieten

‘Oeh, pittige vraag! Wauw, goede reactie!’

Je wilt geen flater slaan als je de pers te woord staat. Je ook niet door journalisten laten overvallen met onverwachte vragen. Liever neem je zelf de regie in handen. Maar omgaan met de media is niet altijd even gemakkelijk.

Vanmorgen om 7.00 uur werd ik thuis gewekt door opstijgende vliegtuigen vanaf Schiphol. Dat het vliegtuigen van Easyjet waren, was vrij onwaarschijnlijk. Alle Nederlandse piloten van die luchtvaartmaatschappij staakten namelijk tussen 6.00 en 10.00 uur. Dat hoorde ik op weg naar kantoor op de radio in een kort interviewtje met een woordvoerder van Easyjet. Een woordvoerder die zich overigens perfect had voorbereid op de media-aandacht. Logisch, wie staakt hoopt op zoveel mogelijk media-aandacht. Ondanks een gedegen voorbereiding blijft het knap om journalisten de baas te zijn in live interviews.

Omgaan met de media

“Als je solliciteert bij een budgetmaatschappij, kun je natuurlijk niet dezelfde arbeidsvoorwaarden verwachten als bij KLM.” Met die stekelige opmerking probeerde de journalist de woordvoerder van zijn stuk te brengen. Het lukte hem niet. Ik kan niet meer exact citeren wat de woordvoerder zei. Maar in ieder geval kwam het antwoord hierop neer:  “Het komt voor dat een piloot 5,5 uur vliegt naar een bestemming. En na een uur alweer 5,5 uur terugvliegt. Dan is dat een lange werkdag. Vervolgens staat hij de volgende dag om 4.00 uur op om zich klaar te maken voor weer een vlucht. Je bent dan niet optimaal uitgerust. De piloten worden bijvoorbeeld ook niet doorbetaald als zij ziek zijn. En welke passagier wil met een piloot vliegen die koorts heeft?”

Wat deed de woordvoerder hier zo goed?

  • Hij gebruikte een onopvallend ‘bruggetje’ na de vraag, dat leidde tot datgene wat hij graag kwijt wilde. (zo’n onopvallend bruggetje, dat ik zelf niet meer kan reproduceren wat dat bruggetjes was).
  • Hij formuleerde het antwoord op zo’n manier dat hij niet alleen de belangen van de piloten centraal zette, maar ook die van de passagiers.
  • Hij maakte zijn antwoord ook heel concreet. Zodat luisteraars goed begrijpen waarom deze piloten staken.

Je niet laten gebruiken door de media

De journalist gaf nog een mooie afsluiter: “En dat vormt weer een gevaar voor de vliegveiligheid.” Daarop antwoordde de woordvoerder: “Dat zijn jouw woorden.” Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe iemand de media gebruikt en niet andersom. Graag geef ik je meer tips over hoe je het beste kunt omgaan met de media.

Hoe zorg je ervoor dat je de regie houdt tijdens een interview?

Door dus handige koppelzinnetjes (bruggetjes) tussendoor te gebruiken. En het gesprek te sturen naar het (sub)onderwerp waar jij het over wilt hebben. Een aantal van die voorbeeldzinnetjes:

“… maar aan de andere kant moet u niet vergeten …”
“… en voor ons staat voorop …”
“… waar het eigenlijk om gaat …”
“… maar vergeet u niet …”
“… veel belangrijker voor ons is …”

Wat doe je als je het antwoord op een vraag niet weet?

Laat journalisten niet met je aan de haal gaan. Dat zou kunnen als er iets onverwachts gebeurt. En er ineens een journalist op de stoep staat. Je wordt overvallen. Je weet je even geen raad. Dan heb je 2 opties:

 1. Geef geen antwoord, maar stel eerst een relevante tegenvraag.

Waarom? 2 redenen: je wint tijd om even rustig na te denken en je krijgt een beter beeld van de vragensteller en de gestelde vraag. Op die manier kun je de vraag veel beter beantwoorden.

Bijvoorbeeld: “Ik geef graag antwoord op uw vraag, maar mag ik eerst vragen wie u bent?” Of: Kunt u die vraag nog wat toelichten?”.

 2. Wees eerlijk en geef aan wanneer je het wel weet.

Ben je ergens bijvoorbeeld niet verantwoordelijk voor? Verwijs dan door. Toon begrip, wees open zoveel je kunt en buig het gesprek om. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

“Ik begrijp de onrust heel erg goed. Daarom wil ik iedereen graag van de juiste informatie voorzien. Op dit moment heb ik die informatie niet compleet, maar over een uur kan ik uw vraag veel beter beantwoorden. Wat ik wel kan melden, is dat we 3 sporthallen ontruimd hebben. Zodat we alle evacuees daar goed kunnen opvangen.”

Ben jij niet verantwoordelijk voor dit onderwerp? Is een collega geschikter om het interview te doen? Verwijs dan door.

Hoe bereid je je voor op een mogelijke overval van een journalist?

Houd in de voorbereiding van je gesprek rekening met het volgende:

  1.  Wat is je kernboodschap?
  2.  Welke argumenten/onderbouwing heb je?
  3.  Met welke voorbeelden kun je dit illustreren?
  4.  Welke boodschappen wil JIJ nog meer kwijt?
  5.  Welke lastige vragen kun je nog meer verwachten in deze context? Wat zijn dan jouw antwoorden? En wat zeg je vooral niet?
  6.  … en weer volgt stap 1 tot en met 4

 

Oefen je gesprekstechnieken in een veilige omgeving.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Afbeelding bij Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over goede geprekken

    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Iemand interviewen? Lees eerst deze 14 tips

    Iemand interviewen? Lees eerst deze 14 tips!

    Ga je iemand interviewen en kun je nog wel wat hulp gebruiken? Lees onze 14 interviewtips!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Afbeelding bij blog Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Onlangs is mijn wereld een beetje beter geworden. Ik heb een nieuwe baan en ontvang van mijn collega’s alleen nog maar mails die ik in 10 seconden kan lezen. Wat een verademing. Geen urenlang geploeter meer om die dagelijkse berg mails weg te werken. Ik kan nu ‘koppensnellend’ mijn mailbox door zonder belangrijke informatie te […]

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Je telefoongesprekken verbeteren? Dat kan met LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen. Lees onze tips over deze gesprekstechnieken.

    Lees meer pijltje

    Theater is er voor íedereen

    Zwolse Theaters schrijft duidelijk en aantrekkelijk om ervoor te zorgen dat iedereen naar het theater kan én wil.

    Lees meer pijltje