Je wilt geen flater slaan als je de pers te woord staat. Je ook niet door journalisten laten overvallen met onverwachte vragen. Liever neem je zelf de regie in handen. Maar omgaan met de media is niet altijd even gemakkelijk.
Vanmorgen om 7.00 uur werd ik thuis gewekt door opstijgende vliegtuigen vanaf Schiphol. Dat het vliegtuigen van Easyjet waren, was vrij onwaarschijnlijk. Alle Nederlandse piloten van die luchtvaartmaatschappij staakten namelijk tussen 6.00 en 10.00 uur. Dat hoorde ik op weg naar kantoor op de radio in een kort interviewtje met een woordvoerder van Easyjet. Een woordvoerder die zich overigens perfect had voorbereid op de media-aandacht. Logisch, wie staakt hoopt op zoveel mogelijk media-aandacht. Ondanks een gedegen voorbereiding blijft het knap om journalisten de baas te zijn in live interviews.
“Als je solliciteert bij een budgetmaatschappij, kun je natuurlijk niet dezelfde arbeidsvoorwaarden verwachten als bij KLM.” Met die stekelige opmerking probeerde de journalist de woordvoerder van zijn stuk te brengen. Het lukte hem niet. Ik kan niet meer exact citeren wat de woordvoerder zei. Maar in ieder geval kwam het antwoord hierop neer: “Het komt voor dat een piloot 5,5 uur vliegt naar een bestemming. En na een uur alweer 5,5 uur terugvliegt. Dan is dat een lange werkdag. Vervolgens staat hij de volgende dag om 4.00 uur op om zich klaar te maken voor weer een vlucht. Je bent dan niet optimaal uitgerust. De piloten worden bijvoorbeeld ook niet doorbetaald als zij ziek zijn. En welke passagier wil met een piloot vliegen die koorts heeft?”
De journalist gaf nog een mooie afsluiter: “En dat vormt weer een gevaar voor de vliegveiligheid.” Daarop antwoordde de woordvoerder: “Dat zijn jouw woorden.” Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe iemand de media gebruikt en niet andersom. Graag geef ik je meer tips over hoe je het beste kunt omgaan met de media.
Door dus handige koppelzinnetjes (bruggetjes) tussendoor te gebruiken. En het gesprek te sturen naar het (sub)onderwerp waar jij het over wilt hebben. Een aantal van die voorbeeldzinnetjes:
“… maar aan de andere kant moet u niet vergeten …”
“… en voor ons staat voorop …”
“… waar het eigenlijk om gaat …”
“… maar vergeet u niet …”
“… veel belangrijker voor ons is …”
Laat journalisten niet met je aan de haal gaan. Dat zou kunnen als er iets onverwachts gebeurt. En er ineens een journalist op de stoep staat. Je wordt overvallen. Je weet je even geen raad. Dan heb je 2 opties:
Waarom? 2 redenen: je wint tijd om even rustig na te denken en je krijgt een beter beeld van de vragensteller en de gestelde vraag. Op die manier kun je de vraag veel beter beantwoorden.
Bijvoorbeeld: “Ik geef graag antwoord op uw vraag, maar mag ik eerst vragen wie u bent?” Of: “Kunt u die vraag nog wat toelichten?”.
Ben je ergens bijvoorbeeld niet verantwoordelijk voor? Verwijs dan door. Toon begrip, wees open zoveel je kunt en buig het gesprek om. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
“Ik begrijp de onrust heel erg goed. Daarom wil ik iedereen graag van de juiste informatie voorzien. Op dit moment heb ik die informatie niet compleet, maar over een uur kan ik uw vraag veel beter beantwoorden. Wat ik wel kan melden, is dat we 3 sporthallen ontruimd hebben. Zodat we alle evacuees daar goed kunnen opvangen.”
Ben jij niet verantwoordelijk voor dit onderwerp? Is een collega geschikter om het interview te doen? Verwijs dan door.
Houd in de voorbereiding van je gesprek rekening met het volgende:
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?
Lees meerDe Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.
Lees meerGa je iemand interviewen en kun je nog wel wat hulp gebruiken? Lees onze 14 interviewtips!
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer