Beeld bij: Omgaan met de media: "Geen commentaar"
21 augustus 2016: Daniëlle Westerhof

Omgaan met de media: “geen commentaar!”

Het is niet makkelijk om de juiste boodschap uit te dragen. In de juiste toon. Op het juiste moment. Een paar tips om met de media om te gaan.

Regelmatig worden lokale overheden en organisaties met een maatschappelijk belang door de media gevonden. Of ze maar even een statement willen afleggen. Het is niet makkelijk om de juiste boodschap uit te dragen. In de juiste toon. Op het juiste moment.

Brand bij een chemisch bedrijf.

Een mooi voorbeeld daarvan is de reactie van de burgemeester van Moerdijk op de grote brand bij een chemisch bedrijf. Hij reageerde direct na de ramp voor de televisie.
.
Een stukje uit het interview:

– Interviewer: “Welke stoffen zijn er vrijgekomen?”
– Burgemeester: “Dat weet niemand”
– Interviewer: “U heeft een lijst van alle stoffen die daar opgeslagen zijn, kunt u ons daar iets meer over vertellen?”
– Burgemeester: “Dat is een lijst van meer dan 50 pagina’s, daar kan ik u nauwelijks iets verstandigs over vertellen. Er staan heel veel spullen op die ik eng zou vinden.”
.
Nog een laatste uitsmijter van de burgemeester in hetzelfde interview:
– “We kunnen alleen maar zeggen dat we het menselijk mogelijke op dit moment doen, meer dan dat zit er voorlopig niet in.”

Beter omgaan met de media met deze 3 tips:

De burgemeester weet niet te overtuigen en mede daardoor stapt hij op. Wat had hij dan moeten doen? Een uitspraak als ‘geen commentaar’ was hem ook niet in dank afgenomen. Een paar kleine aanpassingen zorgen al snel voor verbetering.

Tip 1: win tijd.

Geef niet direct antwoord maar stel eerste een relevante tegenvraag. Bijvoorbeeld: “ik geef graag antwoord op uw vraag maar mag ik eerst vragen wie u bent” of “kunt u die vraag nog wat toelichten”. Waarom? Twee redenen: je wint tijd om even rustig na te denken en je krijgt een beter beeld van de vragensteller en de gestelde vraag. Op die manier kun je de vraag veel beter beantwoorden.

Tip 2: Blijf de baas.

Laat ze niet met je aan de haal gaan. Weet je het antwoord op de vraag niet? Wees eerlijk en geef aan wanneer je het wel weet. Ben je er niet verantwoordelijk voor, verwijs dan door. Toon begrip, geef openheid van zaken zoveel je kunt en buig het gesprek om. Dat ziet er zo uit: “Ik begrijp de onrust heel erg goed en daarom wil ik iedereen graag van de juiste informatie voorzien. Op dit moment heb ik die informatie niet compleet maar over een uur kan ik uw vraag veel beter beantwoorden. Wat ik wel kan melden is dat we drie sporthallen ontruimd hebben zodat alle evacuees daar goed opgevangen kunnen worden.” Niet vergeten, jij hebt de regie.

Tip 3: Neem de regie.

Zodra je weet wie de interviewer is dan weet je ook waar je hem voor kunt inzetten. Maak van de media je vriend en niet je vijand. Laat je niet overvallen, maar neem de regie!

Oefen je gesprekstechnieken in een veilige omgeving.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over goede geprekken

    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Omgaan met weerstand.

    Weerstand … wat doe je ermee?

    Omgaan met weerstand. Onderzoek met welk soort weerstand je te maken hebt. Daarna kun je de weerstand gericht wegnemen.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje