Interview Meijers Assurantiën

Weg met wollig taalgebruik. Op naar klantvriendelijke voorwaarden

Loo van Eck

Interview Remco Teerhuis Drive vanuit het hart. Dat is 1 van de kernwaarden van Meijers Assurantiën. En die drive zie je terug in de communicatieaanpak van de organisatie. Interne schrijfcoaches. Een handige schrijfwijzer waarin alle concrete schrijfafspraken staan. Duidelijke brieven. Een overzichtelijke website. En nu ook: heldere polisvoorwaarden! Manager Remco Teerhuis vertelt er trots meer over.

Weg met wollig taalgebruik …

“Onze voorwaarden lagen al lang op de plank om herschreven te worden. We wilden af van de wollige en onduidelijke taal. Daarnaast wilden we meer uniformiteit aanbrengen in de opbouw en stijl van onze producten. Zodat de klant de echte Meijersschrijfstijl herkent. En wij in al onze communicatie-uitingen uitstralen wie we zijn. Tijd voor actie dus!”

… op naar klantvriendelijke voorwaarden

“We hadden al eerder met Loo van Eck samengewerkt. En we wisten dat jullie veel ervaring hebben met polisvoorwaarden. Na een uitgebreid gesprek hadden we meteen weer een goed gevoel. We sloegen de handen ineen om de voorwaarden van a tot z opnieuw te schrijven. Dat was een flinke uitdaging. Jullie tekstschrijver heeft eerst voor ons een analyse van de teksten gemaakt. En een advies gegeven voor de nieuwe structuur en de stijl die past bij onze kernwaarden. Tegelijkertijd betrok ik de juiste personen binnen Meijers. Zo stelde ik een werkgroep samen met mensen van verschillende disciplines, bijvoorbeeld een jurist, marketeer en schadebehandelaar.”

Een leerzame en intensieve pilot …

“Tijdens een brainstormsessie hebben we de stijl verder afgestemd. Daarna is jullie tekstschrijver gestart met het herschrijven van 1 set voorwaarden: onze VvE Gebouwenverzekering. Onze pilot. Daar hebben we ontzettend veel van geleerd. Het is uiteindelijk een mooi product geworden. Maar we weten ook wat we anders gaan doen bij het herschrijven van onze andere voorwaarden. We waren bijvoorbeeld veel tijd kwijt aan onderlinge discussies over de interpretatie van de dekking. In het vervolgtraject pakken we dit anders aan: ik neem met mijn team vooraf de voorwaarden inhoudelijk door. Wat willen we verzekeren en wat niet? Staat dat er nu wel goed in? Het zet je echt even goed aan het denken!”

… met een standvastige tekstschrijver

“Ik moet toegeven: de samenwerking met jullie tekstschrijver was in het begin erg wennen. Maar wel op een positieve manier! Ze is heel standvastig en geeft zich niet zomaar gewonnen. En dat zijn wij blijkbaar niet gewend. Ik merk dat we toch vaak in oude patronen terugvallen. Vasthouden aan oude formuleringen. Maar daar wil ik juist vanaf. Jullie tekstschrijver was terecht kritisch als wij weer met jargon aankwamen. Ze bedacht alternatieven die soms even wennen waren. Ze ging voor duidelijke en begrijpelijke taal. Ik vind het erg knap dat ze daar zo strak op stuurde. Het zorgt voor een stuk bewustzijn! Uiteindelijk zijn we tot een set gekomen die klantgericht, helder én juridisch waterdicht is.”

Benieuwd hoe klantvriendelijke voorwaarden eruitzien?

Bekijk de herschrijving hieronder maar eens.

Van ingewikkelde zinnen vol jargon …

Tot een maximum van € 2.500,- per gebeurtenis: kosten van het vervangen, inregelen van sloten, (computer)kaarten of verdere afsluitmiddelen wanneer deze vervanging het noodzakelijke gevolg is van diefstal van sleutels, toegangskaarten etc., mits de diefstal heeft plaatsgevonden op de verzekerde locatie danwel bij bestuursleden of bevoegde ondergeschikten thuis.

… naar heldere en gestructureerde voorwaarden

Kosten voor het vervangen en inregelen van sloten na diefstal van de sleutel(s)

Maximaal € 2.500 per gebeurtenis.

Alleen verzekerd als de sleutel wordt gestolen op 1 van de volgende plekken:

  • Of: in het verzekerde gebouw
  • Of: bij een bestuurslid van de VvE
  • Of: bij iemand die functioneert in opdracht van de VvE. Bijvoorbeeld de huismeester of de klusjesman van uw gebouw

 

Hulp nodig bij het (her)schrijven van je teksten? 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Interview Martijn de Vlaming van Sanquin

    “Ik ga mijn juridische teksten voortaan in begrijpelijke taal schrijven”

    Hoe schrijf je een begrijpelijke juridische tekst? Martijn de Vlaming, legal counsel bij Sanquin Bloedvoorziening, weet het antwoord.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Heldere juridische teksten schrijven. Hoe doe je dat?

    Heldere juridische teksten schrijven. Hoe doe je dat?

    Juridische teksten bevatten vaak ingewikkelde zinnen en jargon. Hierdoor zijn ze vaak moeilijk te begrijpen. Dat kan beter.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje