Beeld bij: Zo maak je een goede eerste indruk
23 oktober 2019: Esther Kleverlaan

Zo maak je een goede 1e indruk

Een baliegesprek dat voelt als een warm welkom. En dat past bij de waarden die je organisatie wilt uitstralen. In deze blog lees je hoe je daarvoor zorgt.

Als een verzopen kat stond ik binnen. Ik veegde mijn natte laarsjes demonstratief luid af aan de deurmat. Ik keek naar de balie, maar niemand had oog voor mijn binnenkomen. ‘Ahum’, schraapte ik mijn keel, toen ik op tientallen centimeters afstand van de baliemedewerker stond. De baliemedewerker keek eindelijk op van haar scherm. ‘Oh, hallo.’ Ze hield met een schuin oog haar WhatsAppgesprek op haar telefoon in de gaten. Ik haalde mijn snotneus op en ze keek me eindelijk weer aan. Niet bepaald een warm bad, waar ik wel op zat te wachten. Hoe zorg je voor een klantvriendelijke 1e indruk achter de balie?

1. Geef klanten aan de balie een welkom gevoel

De 1e indruk is belangrijk. Wees geïnteresseerd in degene die voor je staat. Zit je net lekker middenin je werk terwijl een klant binnenkomt? Begroet de klant dan op zijn minst en zeg dat je er zo aankomt. En kijk de klant aan. Zodat de klant weet dat je hem of haar écht gezien hebt.

2. Let op je non-verbale communicatie vanachter de balie

Onderuitgezakt achter je computer? Voorovergebogen over je mobiele telefoon? Niet doen! Neem een actieve houding aan. Zit of sta rechtop. Met je armen open, niet over elkaar. Kijk de klant aan. Zo laat je zien dat je luistert en geef je de klant alle aandacht.

3. Wees een luisterend oor vanachter de balie

De klant wil waarschijnlijk even zijn verhaal kwijt. Al is het maar om te zeggen dat hij een half uur helemaal door de regen heeft gelopen. Heeft hij ook nog een klacht of is er iets vervelends gebeurd? Dan kan zijn verhaal emotioneel nog wat zwaarder zijn. Bied een luisterend oor en wees begripvol. Misschien heb je niet meteen een oplossing. Maar je kunt wel luisteren en geruststellen. Zo laat je zien dat je betrokken bent en de klant serieus neemt.

4. Bouw het baliegesprek logisch op

Structuur geeft rust. Heeft de klant zijn verhaal gedaan? Vat dit dan kort samen. Zo check je of je de klant goed begrepen hebt. Stel vragen als je meer informatie nodig hebt. Zo voorkom je dat je aannames doet die niet kloppen. Bied de klant vervolgens een concrete oplossing en vraag of de klant daar tevreden mee is. Beiden tevreden? Mooi! Wens de klant nog even een fijne dag. En dan kun je, nadat je de klant de deur uit is, weer even achteroverleunen in je stoel.

Klantvriendelijke baliegesprekken voeren leer je door te oefenen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer
    Beeld bij: Onze vergaderingen zijn een feestje

    Onze vergaderingen zijn een feestje!

    Lees meer
    Beeld bij: Kan die ene praatgrage collega alsjeblieft zijn mond houden

    “Kan die ene praatgrage collega álsjeblieft zijn mond houden?”

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over goede gesprekken voeren

    Beeld bij: gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Gesprekstechnieken voor betere zakelijke gesprekken

    Je wilt dat je zakelijke gesprekken vloeiend en natuurlijk verlopen. Hoe doe je dat? Welke gesprekstechnieken gebruik je daarvoor?

    Lees meer
    Beeld bij: Baliegesprekken die passen bij je kernwaarden

    Baliegesprekken die passen bij je kernwaarden

    Doe wat je als organisatie belooft. Ook aan de balie. Dat gaat een stuk beter na het lezen van onze tips.

    Lees meer
    Beeld bij: Een telefoongesprek voeren is topsport

    Een telefoongesprek voeren is topsport!

    Tijdens een telefoongesprek wil je je gesprekspartner te woord staan op een manier die bij de uitstraling van je organisatie past.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer