Beeld bij: Je polisvoorwaarden als gezellig tijdverdrijf
06 juni 2021: Mascha van Zwieten

Je polisvoorwaarden als gezellig tijdverdrijf

Polisvoorwaarden van reisverzekeringen zijn vaak erg onduidelijk. Irritant? Helemaal niet. In deze blog lees je hoe ze juist daardoor een prima bron van vermaak zijn.

Ik ga op vakantie … En ik neem mee …
Mijn zonnebrandcrème factor 30. Mijn nieuwe hamman-badlaken. Het boek Opgeruimd van Marie Kondo. Mijn hardloopschoenen tegen beter weten in. En … de polisvoorwaarden van mijn reisverzekeraar!

Polisvoorwaarden zijn ideaal voor spelletjes onderweg

Om de saaie reistijd naar je vakantiebestemming te doden, verzin je onderweg misschien weleens gezellige spelletjes. Zoals de vakantie-inpaklijst die steeds langer en lastiger wordt om te reproduceren. Leuk! Maar uhh … wie neemt tegenwoordig nog de polisvoorwaarden van zijn reisverzekering mee? Iedereen die zin heeft in een gezellig spelletje!

Dit zijn de spelregels

De spelregels? Je bent niet jonger dan 18 jaar en niet ouder dan 88 jaar. Je bent met minimaal 2 andere vakantiegangers. Die ieder een andere reisverzekeraar hebben. Digitale polisvoorwaarden zijn extra handig.

Ronde 1: Wie krijgt het vaakst niets?

Zoek op de woorden ‘niet verzekerd’ en ‘niet gedekt’. Degene die de meeste uitsluitingen vindt, heeft 1 punt!

Ronde 2: Zouden ze zelf weten wat ze wel en niet verzekeren?

Tel eerst het aantal pagina’s van je polisvoorwaarden. Zijn je polisvoorwaarden meer dan 10 pagina’s lang? Lucky you! Je mag meedoen met deze ronde. Lees de eerste helft van pagina 5 hardop voor. En wijs iemand aan die moet proberen uit te leggen wat je verzekeraar bedoelt. Lukt diegene dat niet? Dan krijg je 1 punt.

Ronde 3: Waarom zo lang?

Zoek in je polisvoorwaarden zinnen langer dan 40 woorden. Diegene die de eerste zin heeft gevonden met meer dan 40 woorden, krijgt 1 punt. Voor straf moeten de anderen van die lange zin minimaal 4 korte zinnen maken.

Geef nu je polisvoorwaarden door aan de persoon links van je.

Ronde 4: Wel of geen vergoeding voor medische kosten?

Een week voordat je vertrekt naar Spanje voor een vakantie, raak je geblesseerd tijdens de Vierdaagse in Nijmegen. Je besluit de tocht toch uit te wandelen. De week erna houd je last van je knie. Maar het is te doen. Tijdens de hiking op je vakantie gaat het echter flink mis met die knie: je knieband scheurt af. Je wordt in Spanje behandeld in het ziekenhuis. Krijg je deze medische kosten vergoed? Weet je als laatste het antwoord? Dan krijgt diegene van wie jij de polisvoorwaarden in je handen hebt 1 punt.

Ronde 5: Wel of geen vervangend vervoer?

Zoek een passage over vervangend vervoer. En leg vervolgens helder uit of je daar wel of niet op mag rekenen. Weet je als laatste het antwoord? Dan krijgt diegene van wie jij de polisvoorwaarden in handen hebt 1 punt.

Ronde 6: Wel of geen geld voor gestolen bagage tijdens een tussenstop?

Je gaat op vakantie naar Zuid-Spanje, je hebt nog een tussenlanding op Düsseldorf. 5 uur moet je overbruggen. Je besluit om even de stad te verkennen. Maar tijdens dat uitje wordt je bagage gestolen. Vergoedt de verzekeraar deze schade? Weet je als laatste het antwoord? Dan krijgt diegene van wie jij de polisvoorwaarden in handen hebt 1 punt.

Geef nu iedereen zijn eigen polisvoorwaarden weer terug.

Ronde 7: Is dit Nederlands?

Zoek 5 woorden waarvan de anderen de betekenis niet weten. Je hoeft de betekenis zelf ook niet te kennen. Diegene die het snelst 5 onbegrijpelijke woorden heeft verzameld, krijgt 1 punt.

Diegene met de meeste punten is de winnaar!

Zijn verzekeraar geeft hem namelijk de meest onbegrijpelijke, onoverzichtelijke en onvolledige informatie. Ideaal tijdverdrijf voor onderweg dus. Helaas kost het in geval van nood ook langer voordat deze verzekerde weet waar hij aan toe is. Ben jij dit? Dan lijkt het ons verstandig dat je, na de ontvangst van de felicitaties, je verzekeraar wijst op onze blog Frustraties over onduidelijke polisvoorwaarden.

Oefenen met het herschrijven van polisvoorwaarden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

    Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Loo van Eck krijgt een eigen AI-tool

    Wij werken aan onze eigen AI-tool!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Beste ChatGPT: hoe voer je een zakelijk chatgesprek?

    Beste ChatGPT: ‘Hoe voer je een klantgericht zakelijk chatgesprek?’

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: Heldere juridische teksten schrijven. Hoe doe je dat?

    Heldere juridische teksten schrijven. Hoe doe je dat?

    Juridische teksten bevatten vaak ingewikkelde zinnen en jargon. Hierdoor zijn ze vaak moeilijk te begrijpen. Dat kan beter.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie is belangrijk. Maar vaak ook saai en ingewikkeld. Waarom zijn fondsen niet creatiever in hun communicatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Frustraties door onduidelijke polisvoorwaarden

    Frustraties over onduidelijke polisvoorwaarden

    Krijgen we nou wel of geen geld? Stop onduidelijke polisvoorwaarden. Met deze drie schrijfadviezen.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje