Beeld bij: Niemand wedt meer op 1 paard
15 november 2022: Mascha van Zwieten

Niemand wedt meer op 1 paard

Je offerte is cruciaal in het verkoopproces. Ook als je je potentiële klant in een gesprek er al van hebt overtuigd dat hij voor jou moet kiezen. Je weet nooit welke andere beslisser je offerte leest. En om er nu zomaar van uit te gaan dat jouw contactpersoon net zo overtuigend praat over jouw product of dienst als jijzelf … Riskant! Daarom wat tips voor een doorslaggevende offerte. Zodat je daarmee in ieder geval uitblinkt naast die offertes van je concurrenten.

Je verkoopt dát wat het probleem van je klant oplost.

Een klant vertelt je wat hij wil, wat hij belangrijk vindt, wat hij spannend vindt. Dat kan gaan over het bereiken van beleidsdoelen, maar bijvoorbeeld ook over specifieke praktische wensen. Tenminste, dat soort informatie kom je te weten als je de juiste vragen stelt tijdens je verkoopgesprek. In ieder geval: díe informatie is leidend in je offerte. Zorg er vervolgens voor dat jij bij die informatie (wensen of angsten van je klant) een oplossing hebt in de vorm van jouw productvoordelen, -effecten of -processen. Koppel dat logisch aan elkaar. En vermijd dus dat jouw product of dienst centraal staat.

Je verkoopt geen lariekoek.

Natuurlijk, verkoop je geen lariekoek. Dat weet jij, dat geloof ik, maar is je klant daar ook van overtuigd? Als je zelf een hotel boekt in een Europese stad, wat doe je voordat je beslist? Je leest nog wat reviews. Je zoekt een restaurant dichtbij. Je vraagt je buren of ze ergens lekker hebben gegeten. Je leest online onderzoeken. Je zoekt dus naar bewijs voor en tegen dat wat je ‘koopt’, want je wilt de juiste beslissing nemen. Wees je klant dus voor en geef die ‘backing’ zelf al. Denk aan: namen van tevreden klanten met contactgegevens. Voorbeelden van concrete diensten die je leverde aan andere klanten. Informatie waaruit je ervaring en expertise blijkt. Testimonials …

Je verkoopt ook een goed gevoel.

Je product kan geweldig zijn, evenals je prijs en eventuele voorwaarden … maar hoe zit het met het gevoel dat jij achterlaat bij je klant? Besef dat enkel een slecht gevoel ervoor kan zorgen dat de koop niet doorgaat. Een goed gevoel creëren is moeilijk te leren. Eigenlijk moet het vanzelf gaan. Omdat je je klanten oprecht wilt helpen. Omdat je oprecht geïnteresseerd bent in wat jouw klant beweegt. Omdat je passie hebt voor je vak of product of dienst. Want iedereen heeft het door als je een standaard, gevoelloos riedeltje opschrijft.

Wil je meer tips lezen over het schrijven van een overtuigende offerte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over commerciële teksten

    Beeld bij: Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Schrijf je regelmatig commerciële teksten? Maar twijfel je of jouw teksten overtuigen en de aandacht trekken? Lees dan onze tips.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips voor een scorende mailing

    3 tips voor een scorende mailing

    Hoe trek je de aandacht? Hoe overtuig je de klant? En hoe zorg je voor actie? 3 tips om een scorende mailing te schrijven!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Aandacht trekken met vervreemding

    Aandacht trekken met vervreemding en 3 andere approaches

    Vervreemding. En nog 3 andere approaches. Om succesvol aandacht te trekken voor je product of dienst.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje