Beeld bij: Niemand wedt meer op 1 paard
15 november 2022: Mascha van Zwieten

Niemand wedt meer op 1 paard

Je offerte is cruciaal in het verkoopproces. Ook als je je potentiële klant in een gesprek er al van hebt overtuigd dat hij voor jou moet kiezen. Je weet nooit welke andere beslisser je offerte leest. En om er nu zomaar van uit te gaan dat jouw contactpersoon net zo overtuigend praat over jouw product of dienst als jijzelf … Riskant! Daarom wat tips voor een doorslaggevende offerte. Zodat je daarmee in ieder geval uitblinkt naast die offertes van je concurrenten.

Je verkoopt dát wat het probleem van je klant oplost.

Een klant vertelt je wat hij wil, wat hij belangrijk vindt, wat hij spannend vindt. Dat kan gaan over het bereiken van beleidsdoelen, maar bijvoorbeeld ook over specifieke praktische wensen. Tenminste, dat soort informatie kom je te weten als je de juiste vragen stelt tijdens je verkoopgesprek. In ieder geval: díe informatie is leidend in je offerte. Zorg er vervolgens voor dat jij bij die informatie (wensen of angsten van je klant) een oplossing hebt in de vorm van jouw productvoordelen, -effecten of -processen. Koppel dat logisch aan elkaar. En vermijd dus dat jouw product of dienst centraal staat.

Je verkoopt geen lariekoek.

Natuurlijk, verkoop je geen lariekoek. Dat weet jij, dat geloof ik, maar is je klant daar ook van overtuigd? Als je zelf een hotel boekt in een Europese stad, wat doe je voordat je beslist? Je leest nog wat reviews. Je zoekt een restaurant dichtbij. Je vraagt je buren of ze ergens lekker hebben gegeten. Je leest online onderzoeken. Je zoekt dus naar bewijs voor en tegen dat wat je ‘koopt’, want je wilt de juiste beslissing nemen. Wees je klant dus voor en geef die ‘backing’ zelf al. Denk aan: namen van tevreden klanten met contactgegevens. Voorbeelden van concrete diensten die je leverde aan andere klanten. Informatie waaruit je ervaring en expertise blijkt. Testimonials …

Je verkoopt ook een goed gevoel.

Je product kan geweldig zijn, evenals je prijs en eventuele voorwaarden … maar hoe zit het met het gevoel dat jij achterlaat bij je klant? Besef dat enkel een slecht gevoel ervoor kan zorgen dat de koop niet doorgaat. Een goed gevoel creëren is moeilijk te leren. Eigenlijk moet het vanzelf gaan. Omdat je je klanten oprecht wilt helpen. Omdat je oprecht geïnteresseerd bent in wat jouw klant beweegt. Omdat je passie hebt voor je vak of product of dienst. Want iedereen heeft het door als je een standaard, gevoelloos riedeltje opschrijft.

Wil je meer tips lezen over het schrijven van een overtuigende offerte?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over commerciële teksten

    Beeld bij: Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Een overtuigende commerciële tekst schrijven. 5 tips!

    Schrijf je regelmatig commerciële teksten? Maar twijfel je of jouw teksten overtuigen en de aandacht trekken? Lees dan onze tips.

    Lees meer
    Beeld bij: 3 tips voor een scorende mailing

    3 tips voor een scorende mailing

    Hoe trek je de aandacht? Hoe overtuig je de klant? En hoe zorg je voor actie? 3 tips om een scorende mailing te schrijven!

    Lees meer
    Beeld bij: Aandacht trekken met vervreemding

    Aandacht trekken met vervreemding en 3 andere approaches

    Vervreemding. En nog 3 andere approaches. Om succesvol aandacht te trekken voor je product of dienst.

    Lees meer

    Recente blogs

    Loo van Eck en Babbage Company bundelen de krachten

    Loo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]

    Lees meer

    Hans van Eck stopt bij Loo van Eck

    Na 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]

    Lees meer
    Beeld bij: Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden?

    Is het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.

    Lees meer