Afbeelding bij Hoe visuele communicatie bij Welbions niet alleen onduidelijkheid, maar ook ongedierte bestrijdt.

Hoe visuele communicatie bij Welbions niet alleen onduidelijkheid, maar ook ongedierte bestrijdt

Femke Hainja

Dzezana Halilovic van WelbionsWelbions merkte dat de bewoners van sommige wijken brood gaven aan vogels. Dat lijkt onschuldig, maar het leverde wel degelijk problemen op. Er kwamen namelijk ratten op het brood af. De woningcorporatie besloot het probleem op te lossen met visuele
communicatie, omdat veel bewoners niet goed Nederlands kunnen lezen. Dus kwamen er aan alle voordeuren van de wooncomplexen deurhangers te hangen met daarop een afbeelding van een vogel die gevoerd werd met een kruis erdoor. En dat werkte! Minder
bewoners gingen de vogels voeren.

De wijkcoaches en wijkbeheerders van Welbions bedachten dat visuele communicatie ook weleens kon werken voor het naleven van de leefbaarheidsregels. Dus schakelden zij communicatiemedewerker Dzenana Halilovic in om dit te regelen. Omdat zij niet precies wist hoe ze dit aan moest pakken, deed ze mee met onze training Visueel communiceren. Ze vertelt er meer over.

“Ik was benieuwd naar ‘de regels’ van visueel communiceren.”

“Bij de deurhangers zijn we gewoon zelf aan de slag gegaan. Maar ik was benieuwd naar ‘de regels’ van visueel communiceren. Hoe zorg je ervoor dat een boodschap niet te kinderachtig wordt? Moet er tekst bij? Moeten we in bepaalde situaties toch voor andere communicatiemiddelen kiezen? Op dat soort vragen wilde ik graag antwoord krijgen in jullie training.”

“Aan het einde van de dag ging iedereen helemaal los!”

“Ik vond het echt een hele leuke en nuttige training. We gingen meteen aan de slag met tekenen. Daar waren mensen aan het begin van de dag nog een beetje sceptisch over. Maar aan het einde van de dag ging iedereen helemaal los! Zelfs wanneer trainer Martijn iets aan het uitleggen was, zag je mensen direct meetekenen. Ik vond het ook heel leuk om deze training met mensen van andere organisaties te volgen. Zij hadden weer hele andere doelen. Dat bracht mij ook op andere ideeën om visueel communiceren in te zetten.”

“Door beelden maak je een boodschap aantrekkelijker.”

“Ik heb veel geleerd. Bijvoorbeeld dat je eerst na moet denken over hoeveel tijd mensen aan je boodschap willen besteden. Is dat 1 minuut? Dan maak je gebruik van veel afbeeldingen die mensen in korte tijd snappen. Is dat een half uur? Dan kun je meer tekst kwijt, bijvoorbeeld in een rapport met afbeeldingen. Daarnaast vond ik het ook een eyeopener dat je niet alles om hoeft te zetten in beelden. Als je een paar beelden toevoegt aan een tekst maak je deze ook direct al aantrekkelijker. Mensen worden nieuwsgieriger naar wat je te vertellen hebt. Bovendien weet ik nu beter hoe ik vormgevers kan briefen: ik teken hoe ik een uiting wil hebben. Dat is soms veel duidelijker dan wanneer ik het helemaal uitschrijf. Heel simpel, maar daar had ik nooit aan gedacht.”

“Je gaat op een andere manier naar je boodschap kijken.”

“De training heeft me ook andere inzichten gegeven over hoe ik visueel communiceren in kan zetten. Namelijk: intern. Voor een vergadering of overleg kun je het ook gebruiken. Zo liet trainer Martijn allemaal formats zien waarmee je op een andere manier naar een onderwerp kunt kijken. Hij gaf ons bijvoorbeeld een format waarmee we uit moesten leggen wat we op een dag deden. Vervolgens gaf hij ons een nieuw format om dat nog eens te doen. En toen beschreven we onze dag op een hele andere manier. Superinteressant! Want we gingen veel meer out of the box denken.”

“Ik heb de formats uit de training direct de week daarna al gebruikt.”

“Wij hadden de week na de training toevallig een stafoverleg om te vertellen welke projecten er allemaal speelden. En ik heb mijn projectenInterview visueel communiceren Welbions toen gepresenteerd aan de hand van een format: een papier met daarop een ijsberg onder water en een poppetje boven water. Met dat format liet ik zien dat er ook veel projecten zijn die ik doe die collega’s helemaal niet zien: de projecten onder water. Dat werd heel positief opgepakt! 2 collega’s kwamen na het overleg direct naar me toe om te vragen of ik formats voor ze had, omdat zij ook op die manier een presentatie wilden geven. Dus nu heb ik al 2 keer iets getekend voor collega’s. En ook het whiteboard op onze kamer staat inmiddels vol tekeningen om projecten te omschrijven. Heel leuk. Je kunt visuele communicatie voor heel veel dingen gebruiken. Dat had ik niet verwacht!”

Wil je visuele communicatie in jouw organisatie inzetten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    Lees meer pijltje
    Barenbrug_voetbalveld

    In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

    Lees meer pijltje
    Werkorganisatie Druten Wijchen

    Een jaar in het leven van de taalcoaches van werkorganisatie Druten Wijchen …

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Beeld bij: 3 tips om visueel te communiceren

    3 tips om visueel te communiceren!

    Wil je communiceren in of met beelden? 3 tips om je daarbij te helpen. Ook als je een hekel hebt aan tekenen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje
    Studenten op busstation_Idealis

    Hoe informeer je bewoners van verschillende nationaliteiten op een leuke en duidelijke manier?

    “Onze huurders zijn studenten van allerlei verschillende nationaliteiten, dus kiezen wij steeds vaker voor beeld."

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje