Interview Sociale Verzekeringsbank

Presenteren = compenseren. Dus: íedereen kan leren presenteren

Femke Hainja

Wil je collega’s die boeiend presenteren? En meer doen dan alleen ‘informeren’?
Dus niet enkel abstracte adviezen zenden richting hun publiek?
Of platte feiten in een doorsnee PowerPointpresentatie laten zien?
Of hun verhaal zó goed hebben voorbereid dat geen enkele zin meer levendig overkomt? Wij snappen dat.

Bij Loo van Eck vinden we dat in iedere presentatie de presentator iets moet toevoegen aan het inhoudelijke verhaal. Hij of zij moet het  verhaal tot leven brengen. Met een krachtige opbouw. Met sprekende beelden. Met verhalen die het publiek raken. Zodat de informatie overkomt én blijft hangen.

Bij Loo van Eck geloven we dat íedereen kan leren presenteren.

Ja, ook diegenen die al sinds de eerste spreekbeurt op de lagere school plankenkoorts hebben. En diegenen die wat stijfjes voor de groep  staan. En zelfs diegenen die verlegen zijn en iedere presentatie het liefst uit de weg gaan. Dat komt omdat wij geloven in de kracht van compenseren. Daarom werken we met onze Compensatiematrix. Hiermee zorgen we ervoor dat iedere presentator met zijn sterke punten zijn zwakkere punten compenseert. Op die manier leert iedereen snel zijn of haar presentatievaardigheden verbeteren! *

Zo trainden we onlangs een club collega’s van het CIO-office van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

In Amstelveen volgde een mix van collega’s van informatiebeveiliging en privacy tot corporate informatiemanagers en de IT-architecten onze training Presenteren. Inhoudelijk kundige mensen, die regelmatig hun informatie overbrengen op andere collega’s. Maar als dat gebeurde op basis van de vaak lijvige documenten die zij produceerden, bleek de informatie niet altijd te landen bij de andere collega’s. Ondanks de sterke inhoud. Ontzettend zonde! Hun mondelinge (adviserende) presentaties mochten dus wat krachtiger en helderder. En zo geschiedde …

We vroegen 2 deelnemers na afloop wat zij van de training vonden …

Tim van Dantzig en Juriaan Spierenberg van de SVB gaven antwoord op 3 vragen.

1. En … hoe vonden jullie de training?

Tim: “Ik vond het een plezierige training. Het was laagdrempelig, interactief en praktisch. Het was tegelijkertijd een compacte training in presentatievaardigheden, waarin de belangrijkste zaken interactief behandeld werden. Er waren wisselende vormen van theorie (via filmpjes, sheets, vertelde anekdotes). En we werkten toe naar het moment waarop we met een eigen presentatie van 5 minuten de geleerde vaardigheden in de praktijk brachten aan het eind van de middag. Ik geef de training een 8.”

Juriaan: “Er was veel persoonlijke aandacht waarbij we echt individuele tips kregen om onze presentaties te verbeteren. Daarnaast was de structuur van de dag ook erg prettig. Het tweede gedeelte van de middag kwam er wel erg veel informatie, dat voelde een beetje als een ‘college’, doordat het een stuk minder interactieve elementen in zich had. Dit maakte de aandacht vasthouden wat lastiger. Maar: ik vond het een leerzame training waarin ik werd uitgedaagd om creatief met presenteren aan de slag te gaan. Ik geef de training een 9.”

2. Wat vonden jullie van de trainer?

Tim: “De trainer was enthousiast en schatte goed in wat de behoeften van onze groep waren. Zijn ‘verhaal’ inclusief visuele ondersteuning had hij goed voorbereid en hij gaf iedereen in onze groep aandacht ten behoeve van de voorbereiding van zijn/haar presentatie.”

Juriaan: “Hij was enthousiast over het onderwerp, daagde me uit om creatief te denken en nieuwe dingen toe te passen.”

3. Raden jullie de training aan anderen aan?

Tim: “Ja, vooral aan collega’s die veel moeten presenteren. Het ging echt om de presentatieskills en de hierbij behorende PowerPoint als ondersteuning. Het ging dus niet zozeer over hoe je een goede presentatie in PowerPoint maakt.”

Juriaan: “Ja, het is een leuke manier van leren presenteren en dat inzichtelijk maken. Je staat stil bij: waar moet ik de focus leggen? Ik raad de training aan, want voor ieder niveau en ervaring van de deelnemer valt er wat te leren!”

Interesse in tips over presenteren?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    Lees meer pijltje
    Barenbrug_voetbalveld

    In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

    Lees meer pijltje
    Werkorganisatie Druten Wijchen

    Een jaar in het leven van de taalcoaches van werkorganisatie Druten Wijchen …

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Misschien vind je dit ook interessant:

    5 tips voor een boeiende presentatie

    5 tips voor boeiende presentaties

    Boeiende presentaties geven, hoe doe je dat? We hebben 5 tips voor je.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Betere gesprekken met de Roos van Leary

    Actie = Reactie. Betere gesprekken met de Roos van Leary

    De Roos van Leary helpt je betere professionele gesprekken te voeren. De centrale regel: actie = reactie.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 3 tips die je kunt afkijken van een geweldige presentator

    3 tips voor storytelling die je kunt afkijken van een geweldige presentator!

    Wil je weten hoe je een verhaal vertelt. Deze 3 storytellingtips kun je afkijken van een geweldige presentator!

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje