Foto bij Herschrijfdag gemeente Laarbeek

Een herschrijfdag: van klassikaal naar digitaal …

Femke Hainja

Gemeente Laarbeek organiseerde een herschrijfdag. Hélemaal online. Dat klinkt bijna onmogelijk. Want hoe begeleidt een trainer deelnemers tijdens het schrijven als ze niet in dezelfde ruimte zijn? Hoe kunnen deelnemers op afstand vragen stellen? En hoe maakt een trainer zo’n online dag helemaal op maat voor de gemeente Laarbeek? Het antwoord op alle vragen is: met onze software ME-Learning (Maatwerk E-learning). We organiseerden al veel succesvolle ME-Learningtrajecten voor gemeenten en andere organisaties. Linda Jacobs, beleidsadviseur bij de gemeente Laarbeek, nam deel aan de online herschrijfdag en vertelt …

Linda Jacobs van gemeente Laarbeek“Een online herschrijfdag is een heel mooi alternatief.”

“Wij vinden het belangrijk dat onze brieven en e-mails goed leesbaar zijn. Zodat inwoners ze direct snappen en zich vriendelijk benaderd voelen. We hebben Loo van Eck ingeschakeld om ons daarbij te helpen. Dat gaat via een heel stappenplan. Zo hebben we samen bijvoorbeeld eerst een schrijfwijzer gemaakt en hebben jullie een deel van onze standaardbrieven herschreven. De volgende stap was dat wij zelf in een dag een deel van onze brieven zouden herschrijven onder begeleiding van jullie trainer Diede. Maar dat kon door de coronacrisis helaas niet doorgaan. Althans … dat dachten we! Want Loo van Eck-adviseur Esther kwam met een heel mooi alternatief: een online herschrijfdag.”

“Is zo’n online dag niet saai?”

“Van tevoren had ik geen duidelijk beeld van een online herschrijfdag. Hoe zou de dag eruitzien? Moest ik de hele dag achter mijn computer zitten? Zou het een saai standaardprogramma worden? Ik besloot het allemaal maar op me af te laten komen.”

“We kregen precies mee wat we mee moesten krijgen.”

“Een saai standaardprogramma bleek het zeker niet te zijn! Diede had de online herschrijfdag namelijk helemaal op maat gemaakt. Zo had ze alle theorie, filmpjes en oefeningen afgestemd op onze eigen teksten. We kregen precies mee wat we mee moesten krijgen. Bovendien konden we alle leerstof direct toepassen op onze eigen brieven en e-mails. Waardoor we tijdens het oefenen ook al onze eerste brief aan het herschrijven waren. Heel efficiënt! Als we vragen hadden, konden we Diede bellen of mailen. Zij reageerde daar dan meteen op. Nadat we klaar waren met het online programma gingen we zelf verder met het herschrijven van de overige brieven en e-mails.”

“Iedereen kreeg persoonlijk feedback op zijn of haar herschreven brieven.”

“Aan het einde van de dag stuurden we onze herschreven brieven en e-mails naar Diede. Zij gaf ons daar allemaal binnen een week individueel feedback op. Echt goede en uitgebreide feedback moet ik zeggen! Iedereen heeft eigen valkuilen en leerpunten en die werden met die individuele feedback goed zichtbaar.”

“Ik heb niet minder geleerd dan tijdens een klassikale dag.”

“Ik vond dit een hele prettige vorm van leren. In de online leeromgeving kon ik de leerstof namelijk op mijn eigen tempo doorlopen. Als ik iets niet goed had meegekregen, kon ik even terugkijken. En als ik bepaalde leerstof snapte, kon ik er sneller doorheen gaan. Je bent in zo’n online training dus flexibel in je dagindeling. Voor sommige mensen kan dat misschien een valkuil zijn, omdat je ook andere dingen tussendoor kunt doen. Ik merkte dat ik dat zelf af en toe ook wel deed. Maar ondanks dat heb ik het idee dat ik niks heb gemist! En dat ik niet minder heb geleerd dan tijdens een klassikale dag.”

“Heel fijn dat ons schrijfproces nu gewoon door kan gaan.”

“Ik vond deze online herschrijfdag een goede oplossing! Als we de herschrijfdag uitgesteld hadden, was ons schrijfproces misschien stil komen te liggen. Door de online variant, kunnen we weer verder met het herschrijven. Heel fijn! Want dat is iets wat we prima thuis kunnen doen.”

Volledig online. Volledig op maat. Volledig gebaseerd op jullie eigen e-mails. Hoe uitgebreid, dat bepaal je zelf.
Volledig online. Volledig op maat. Volledig gebaseerd op jullie eigen e-mails. Hoe uitgebreid, dat bepaal je zelf.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    Lees meer pijltje
    Barenbrug_voetbalveld

    In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

    Lees meer pijltje
    Werkorganisatie Druten Wijchen

    Een jaar in het leven van de taalcoaches van werkorganisatie Druten Wijchen …

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Interview gemeente Utrecht_verordening huisvesting scholen

    Een moderne verordening huisvesting scholen voor gemeente Utrecht

    De verordening van gemeente Utrecht: van 200 kantjes vol wollige taal naar een kraakheldere tekst van 40 pagina's.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Checklist duidelijk schrijven

    Benieuwd of je duidelijk schrijft? Volg onze checklist!

    Duidelijk schrijven is belangrijk als je wilt dat je boodschap aankomt. Met deze checklist controleer je of je duidelijk schrijft!

    Lees meer pijltje
    Afbeelding van mensen op bankje met telefoon

    “Wij kunnen wel zeggen dat onze teksten duidelijk zijn. Maar vinden inwoners dat ook?”

    Enschede betrekt inwoners met Direct Duidelijk Enschede bij haar communicatie. Heldere communicatie gaat verder dan taalniveau B1.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje