Barenbrug_voetbalveld

In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

Femke Hainja

Mirelle van de Sant van Koninklijke Barenbrug GroupGraszadenspecialist Barenbrug schakelde Loo van Eck in om collega’s van over de hele wereld op te leiden in het schrijven van wervende artikelen. In 1 dag! Dus maakte LVE-trainer Lieke op een doodgewone dinsdag een ‘digitaal’ rondje om de wereld door 3 online trainingen te geven. Netjes geordend op tijdzone. Ze startte met de collega’s uit Australië en Nieuw-Zeeland. ‘Reisde’ toen naar Europa en Zuid-Afrika. En eindigde in de Verenigde Staten en Zuid-Amerika. Global Marketing Director Mirella van de Sant vertelt meer over dit mooie project.

Een nieuwe communicatiestijl …

“Eind 2018 kreeg Barenbrug een nieuwe corporate identity. Onze klant, de eindgebruiker van gras, moest meer centraal staan. En dat betekende natuurlijk ook een nieuwe manier van communiceren: persoonlijker, warmer en meer in de taal van de lezer.”

… is best even wennen.

“Het klinkt gemakkelijk om warm en persoonlijk te communiceren. Maar hoe doe je dat nu precies? En hoe combineer je ‘warm en persoonlijk’ met schrijven over een vrij technisch product? Best een uitdaging! Zelf hadden we alleen een algemene beschrijving van onze nieuwe tone of voice en een paar voorbeeldzinnen op papier staan. Maar we misten concrete handvatten om de schrijfstijl toe te passen. Daarom hebben we Loo van Eck ingeschakeld om samen een concrete invulling aan onze nieuwe schrijfstijl te geven.”

Barenbrug_jongen met frisbeeWe startten de reis live in Nederland.

“Loo van Eck heeft eerst onze Nederlandse collega’s in een 3-daagse klassikale training opgeleid om wervende artikelen te schrijven in onze nieuwe schrijfstijl. De kwaliteit van die training vond ik zó hoog dat ik dacht: deze kennis moeten collega’s uit andere landen ook hebben. We zijn namelijk 1 groot familiebedrijf met vestigingen over de hele wereld. En we vinden dat klanten bij iedere vestiging hetzelfde warme en positieve gevoel moeten krijgen. We willen overal hetzelfde uitstralen. Dus hebben we de training ook voor onze andere vestigingen georganiseerd.”

Daarna maakten we een digitale reis over de hele wereld.

“We konden collega’s uit andere landen natuurlijk niet net als in Nederland bij elkaar krijgen in 1 ruimte. Dus hebben we ze een online opleiding aangeboden. Alle groepen kregen 2 keer een online training van 2 uur. En ze hadden de mogelijkheid om hun teksten na de training in te sturen voor persoonlijke feedback. Trainer Lieke gaf hun die feedback vervolgens via een filmpje. Ik vond dat briljant! Collega’s zagen in het filmpje zowel Lieke als hun eigen tekst in beeld. Lieke vertelde wat er goed was aan de tekst. En ze paste de tekst in beeld aan om collega’s te laten zien wat ze nog konden verbeteren. Heel persoonlijk, concreet en visueel.”

De training zorgde voor bewustwording.

“De online training zelf was ook heel persoonlijk. Voor de training had iedereen namelijk eigen teksten ingestuurd en die besprak Lieke tijdens de training. Dat werkte zo verhelderend. Collega’s waren namelijk gewend om vooral informatieve teksten over gras en graszaden te schrijven. Maar in de training zagen ze dat hun artikelen nog aantrekkelijker werden als ze andere schrijftechnieken, zoals storytelling, toepasten. Een mooie uitdaging om daarmee aan de slag te gaan!”

Barenbrug_koe en boer

En leverde een hoop eyeopeners op.

“In de training hebben we vooral geleerd om lezers te verleiden om onze artikelen te gaan én blijven lezen door een boeiende schrijfstijl te gebruiken. En om ons beter in onze lezers te verplaatsen door de voordelen van onze producten voor ze te benadrukken. Eerder zouden we bijvoorbeeld schrijven dat ons gras ‘droogtolerant is’ of ‘lange wortels heeft’. Maar we kunnen de boodschap nog makkelijker overbrengen door te zeggen: ‘Het gras is goed bestand tegen droogte, wat een hogere opbrengst garandeert’. Of: ‘Het gras heeft minder beregening nodig, waardoor je er minder werk aan hebt’. Afhankelijk van of we schrijven voor een boer die opbrengst belangrijk vindt of voor een boer die voor gemak gaat.”

Met als resultaat: boeiende en lezersgerichte artikelen.

“Ik zie inmiddels heel andere artikelen voorbijkomen. Boeiendere titels, een andere indeling van de tekst, de lezer centraal in plaats van onze producten. De artikelen lezen écht lekker weg. Ze zijn zo anders dan hoe we gewend waren te schrijven. Maar door de trainingen durven we de drempel die we hadden om dingen anders op te schrijven nu over te gaan. Samen hebben we een mooie invulling gegeven aan onze nieuwe schrijfstijl!”

Willen jij en je collega's leren om wervende artikelen te schrijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    Lees meer pijltje
    Werkorganisatie Druten Wijchen

    Een jaar in het leven van de taalcoaches van werkorganisatie Druten Wijchen …

    Lees meer pijltje
    Achterkant gemeentehuis gemeente Coevorden

    Medewerkers van de gemeente Coevorden controleren met 1 druk op de knop of ze duidelijk schrijven

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Iemand interviewen? Lees eerst deze 14 tips

    Iemand interviewen? Lees eerst deze 14 tips!

    Ga je iemand interviewen en kun je nog wel wat hulp gebruiken? Lees onze 14 interviewtips!

    Lees meer pijltje
    Herschrijven cao voor veiligheidsbranche

    Van cao naar ca-ohh! Over het herschrijven van de cao voor de Particuliere Beveiliging

    Wij herschreven de cao voor de veiligheidsbranche volledig in duidelijke taal. Een mooi project van de lange adem.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een boeiend artikel schrijven

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Automobilisten en schrijvers. Vergelijkbaar?

    Bumperklevers, afsnijders, linksrijders. Wist je dat je rijstijlen eigenlijk prima kunt vergelijken met schrijfstijlen?

    Lees meer pijltje