Femke Hainja
Graszadenspecialist Barenbrug schakelde Loo van Eck in om collega’s van over de hele wereld op te leiden in het schrijven van wervende artikelen. In 1 dag! Dus maakte LVE-trainer Lieke op een doodgewone dinsdag een ‘digitaal’ rondje om de wereld door 3 online trainingen te geven. Netjes geordend op tijdzone. Ze startte met de collega’s uit Australië en Nieuw-Zeeland. ‘Reisde’ toen naar Europa en Zuid-Afrika. En eindigde in de Verenigde Staten en Zuid-Amerika. Global Marketing Director Mirella van de Sant vertelt meer over dit mooie project.
“Eind 2018 kreeg Barenbrug een nieuwe corporate identity. Onze klant, de eindgebruiker van gras, moest meer centraal staan. En dat betekende natuurlijk ook een nieuwe manier van communiceren: persoonlijker, warmer en meer in de taal van de lezer.”
“Het klinkt gemakkelijk om warm en persoonlijk te communiceren. Maar hoe doe je dat nu precies? En hoe combineer je ‘warm en persoonlijk’ met schrijven over een vrij technisch product? Best een uitdaging! Zelf hadden we alleen een algemene beschrijving van onze nieuwe tone of voice en een paar voorbeeldzinnen op papier staan. Maar we misten concrete handvatten om de schrijfstijl toe te passen. Daarom hebben we Loo van Eck ingeschakeld om samen een concrete invulling aan onze nieuwe schrijfstijl te geven.”
“Loo van Eck heeft eerst onze Nederlandse collega’s in een 3-daagse klassikale training opgeleid om wervende artikelen te schrijven in onze nieuwe schrijfstijl. De kwaliteit van die training vond ik zó hoog dat ik dacht: deze kennis moeten collega’s uit andere landen ook hebben. We zijn namelijk 1 groot familiebedrijf met vestigingen over de hele wereld. En we vinden dat klanten bij iedere vestiging hetzelfde warme en positieve gevoel moeten krijgen. We willen overal hetzelfde uitstralen. Dus hebben we de training ook voor onze andere vestigingen georganiseerd.”
“We konden collega’s uit andere landen natuurlijk niet net als in Nederland bij elkaar krijgen in 1 ruimte. Dus hebben we ze een online opleiding aangeboden. Alle groepen kregen 2 keer een online training van 2 uur. En ze hadden de mogelijkheid om hun teksten na de training in te sturen voor persoonlijke feedback. Trainer Lieke gaf hun die feedback vervolgens via een filmpje. Ik vond dat briljant! Collega’s zagen in het filmpje zowel Lieke als hun eigen tekst in beeld. Lieke vertelde wat er goed was aan de tekst. En ze paste de tekst in beeld aan om collega’s te laten zien wat ze nog konden verbeteren. Heel persoonlijk, concreet en visueel.”
“De online training zelf was ook heel persoonlijk. Voor de training had iedereen namelijk eigen teksten ingestuurd en die besprak Lieke tijdens de training. Dat werkte zo verhelderend. Collega’s waren namelijk gewend om vooral informatieve teksten over gras en graszaden te schrijven. Maar in de training zagen ze dat hun artikelen nog aantrekkelijker werden als ze andere schrijftechnieken, zoals storytelling, toepasten. Een mooie uitdaging om daarmee aan de slag te gaan!”
“In de training hebben we vooral geleerd om lezers te verleiden om onze artikelen te gaan én blijven lezen door een boeiende schrijfstijl te gebruiken. En om ons beter in onze lezers te verplaatsen door de voordelen van onze producten voor ze te benadrukken. Eerder zouden we bijvoorbeeld schrijven dat ons gras ‘droogtolerant is’ of ‘lange wortels heeft’. Maar we kunnen de boodschap nog makkelijker overbrengen door te zeggen: ‘Het gras is goed bestand tegen droogte, wat een hogere opbrengst garandeert’. Of: ‘Het gras heeft minder beregening nodig, waardoor je er minder werk aan hebt’. Afhankelijk van of we schrijven voor een boer die opbrengst belangrijk vindt of voor een boer die voor gemak gaat.”
“Ik zie inmiddels heel andere artikelen voorbijkomen. Boeiendere titels, een andere indeling van de tekst, de lezer centraal in plaats van onze producten. De artikelen lezen écht lekker weg. Ze zijn zo anders dan hoe we gewend waren te schrijven. Maar door de trainingen durven we de drempel die we hadden om dingen anders op te schrijven nu over te gaan. Samen hebben we een mooie invulling gegeven aan onze nieuwe schrijfstijl!”
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?
Lees meerGa je iemand interviewen en kun je nog wel wat hulp gebruiken? Lees onze 14 interviewtips!
Lees meerWij herschreven de cao voor de veiligheidsbranche volledig in duidelijke taal. Een mooi project van de lange adem.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer