Femke Hainja
De analisten van het CDD Expertise Center van Rabobank Nederland zijn inhoudelijk experts. Ze achterhalen alle relevante informatie over nieuwe of bestaande klanten. En evalueren of deze risicofactoren vormen voor interne klanten (Lokale Banken, Grootbedrijf, Wholesale en Retail NL). Een complex proces waaruit een bulk aan informatie naar voren komt. Maar hoe krijg je die informatie vervolgens ook duidelijk en overtuigend op papier in een CDD-rapport? Pas dán komt de boodschap immers over bij de interne klant! Met die vraag heeft Loo van Eck inmiddels al zo’n 250 schrijvers van CDD-rapporten geholpen. Angela van der Klugt, HR-professional bij het CDD Expertise Center van Rabobank Nederland, vertelt er meer over.
“Wij merkten dat vooral nieuwe analisten het lastig vonden om analyses op een goede manier op te schrijven. Ze hadden moeite om hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Om hun belangrijkste boodschappen helder over te brengen. En hun argumenten en risico’s verdwenen vaak in een brij van woorden. Bovendien zat er te veel diversiteit in de analyses. Waardoor onze boodschap niet duidelijk was voor onze interne klanten.”
“De CDD-rapporten werden vaak heen en weer gepingpongd tussen ons en onze interne klanten. Omdat ze uit de rapporten niet goed konden opmaken waarom wij een bepaald advies gaven. Dat is niet alleen tijdrovend en inefficiënt. Het levert ook ergernissen op. Een CDD-rapport moet niet leiden tot wedervragen of discussie. Onze interne klanten moeten direct snappen welk advies we geven en waarom we dat advies geven. Dus dat moeten onze analisten zo duidelijk en overtuigend mogelijk opschrijven. Op uniforme wijze. En daarvoor hebben we de hulp van Loo van Eck ingeschakeld.”
“Inmiddels heeft Loo van Eck al heel wat schrijvers opgeleid in het schrijven van duidelijke en overtuigende CDD-rapporten. Zowel in het Nederlands als in het Engels. Een traject dat we vorig jaar zijn gestart en waar we nog steeds mee bezig zijn. In de trainingen leren de analisten onder andere hoe ze hun informatie het beste kunnen structureren. En hoe ze hun bevindingen duidelijk formuleren en krachtig beargumenteren. Zodat de interne klanten binnen de Rabobank snel zien wat hun advies is en waarom ze dat advies geven.”
“The practical tips and examples can be applied directly in your work. The writing training teaches you to become more aware of the message that you want to convey to the reader. You can apply this way of writing in many functions!” Mariska van den Boer-Kuhn, FML bij Rabobank Nederland
“De reacties van analisten op de trainingen zijn positief! Ze zijn blij dat ze handvatten krijgen bij het schrijven van de CDD-rapporten. Het helpt hen om hun informatie sneller op papier te krijgen en hun stapels dossiers sneller weg te werken. Bovendien moeten de trainingen voor uniformiteit in de CDD-rapporten zorgen, waardoor de rapporten gemakkelijker te lezen zijn en analisten minder tijd kwijt zijn aan het beantwoorden van vragen. Natuurlijk blijven we het project monitoren. En gaan we aankomend jaar kijken of de behoefte van alle collega’s nog steeds aansluit op de inhoud van de training. Is dat niet het geval? Dan kijken we samen met Loo van Eck hoe we het programma kunnen aanpassen.”
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Hoe schrijf je duidelijke, aantrekkelijke en overtuigende rapporten? Met deze 9 tips lukt het je om helder te rapporteren!
Lees meerInterview met Rosanne Nigten, projectmanager financial restructurering & recovery bij Rabobank Nederland.
Lees meerWil je een duidelijke tekst schrijven? Dan moet je altijd eerst nadenken en dán pas schrijven. Een paar tips!
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer