Foto van een helm

Vloggen alleen iets voor tieners? Welnee! Ook burgemeesters gaan met deze trend mee

Femke Hainja

burgemeester Jan Luteijn Zo plaatst burgemeester Jan Luteijn van de gemeente Geertruidenberg regelmatig vlogs op social media sinds hij heeft meegedaan met onze training Vloggen. “Ik vind het belangrijk dat een burgemeester kan uitleggen wat hij doet. En met een vlog kun je een onderwerp dat niet zo makkelijk is voor inwoners en ondernemers toch tastbaar maken.” Burgemeester Jan Luteijn vertelt verder …

Handen en voeten aan een onderwerp geven.

“Ik merk dat veel jonge en ook oudere mensen niet precies weten wat er allemaal speelt in een gemeente. Ons communicatiegedrag is er dan ook op gericht om op een begrijpelijke manier uit te leggen wat wij doen in een gemeentehuis. En hoe ingewikkeld het soms kan zijn in het politiek bestuurlijke veld. Daar zoeken we goede instrumenten bij en een vlog is wat mij betreft heel geschikt om meer van ons werk te laten zien. Om op een mooie manier uit te leggen wat ons werk inhoudt en wat inwoners eraan hebben.”

Oefenen, oefenen en oefenen in de training Vloggen.

“De afdeling Communicatie, de wethouders en ik deden mee met de training Vloggen van Loo van Eck om handvatten voor het vloggen te krijgen. Tijdens de training kregen we niet alleen theorie van een ontzettend leuke jongeman die ons echt meenam in het vak. Maar we gingen vooral ook zelf veel aan de slag. Hoe vlog je nu daadwerkelijk in de praktijk? Hoe monteer je je beelden aan elkaar? Hoe verspreid je je vlog vervolgens? Vooral dat oefenen, brengt mij altijd heel veel. Daar krijg ik energie van, omdat je merkt dat je een vlog heel goed zelf kunt maken. Met een paar kleine toevoegingen, zoals muziek en ondertiteling, kun je al een heel bescheiden filmpje maken met grote betekenis.”

Van sceptisch naar onder de indruk.

“De wethouders en ik begonnen de training met het idee: ‘moeten we hier nu met z’n allen 6 uur mee bezig zijn? Is dat niet een hele grote investering voor bestuurders? Dat is bijna een werkdag.’ Maar toen we aan het einde van de dag de conclusies opnamen, zeiden we: ‘dit was echt een hele waardevolle dag’.”

Met een helm op het werkveld in.

“We zijn nog echt in de opstartfase, maar ik heb mijn eerste vlogs inmiddels gemaakt. Zo heb ik een vlog gemaakt toen ik op een scheepswerf was. Helm op. Veiligheidsschoenen aan. Overal geluiden van hameren, trillen en spuiten: ik stond echt in het werkveld. En ik kon aan de kijker laten zien hoe het eraan toegaat op een scheepswerf. Dat is toch leuker dan wanneer ik er alleen maar over vertel. Bovendien is het voor een ondernemer ook leuk dat een bestuurder in zijn bedrijf komt en iets over zijn unieke product laat zien.”

De eerste reacties …

“Met een vlog kun je je heel nadrukkelijk aan een onderwerp verbinden door er ook haast fysiek in te duiken. En dat vinden mensen over het algemeen erg fijn om naar te kijken. Van inwoners krijg ik dan ook terug: ‘Toen u het op beeld uitlegde, toen ik het zág gebeuren, begreep ik pas echt waar het om ging’. Daarnaast vind ik het ook heel mooi om te laten zien hoe rijk een gemeenschap is. Van ondernemers tot cultuur. Van religie tot verenigingsleven. Iedereen voegt iets toe. En dat kan ik met een vlog goed laten zien.”

Meer vlogs in de toekomst.

“Ik denk dat ik over veel verschillende onderwerpen kan vloggen. Zo kan ik bijvoorbeeld een vlog maken als ik op een school een gastles geef over de verkiezingen. Of ik kan er eentje maken over het zonnebloemproject dat in de tuin van ons gemeentehuis is gestart. Of over de opening van een onderneming waar iets unieks te zien is. Genoeg ideeën. Dus er blijven zeker vlogs komen!”

Jouw organisatie een gezicht geven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    Lees meer pijltje
    Barenbrug_voetbalveld

    In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

    Lees meer pijltje
    Werkorganisatie Druten Wijchen

    Een jaar in het leven van de taalcoaches van werkorganisatie Druten Wijchen …

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten
    Receptioniste

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Beeld bij: Tips voor alle 5 rollen die je hebt als zakelijk vlogger

    Tips voor alle 5 rollen die je hebt als zakelijk vlogger

    Zakelijk vloggen, hoe doe je dat? Door al je rollen als vlogger serieus te nemen. Gebruik deze 5 tips.

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Hoe visuele communicatie bij Welbions niet alleen onduidelijkheid, maar ook ongedierte bestrijdt.

    Hoe visuele communicatie bij Welbions niet alleen onduidelijkheid, maar ook ongedierte bestrijdt

    Ongedierte bestrijden? Welbions doet dat met visuele communicatie, omdat veel bewoners geen Nederlands spreken.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Content maken op een strategische manier

    Content creëren op een strategische manier

    Stop met het maken van content met als enige doel je media te vullen. Lees hoe je content creëert om je strategische doelen te bereiken.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Wat doet een copywriter

    Wat doet een copywriter?

    'Op een feestje noemde ik mezelf copywriter. Maar eenmaal thuis begon het te knagen. Kon ik mezelf zomaar zo noemen?'

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Spreken zonder woorden. De kracht van non-verbale communicatie

    Spreken zonder woorden: de kracht van non-verbale communicatie

    Non-verbale communicatie is alle communicatie die niet via woorden verloopt. Denk aan lichaamstaal, maar ook aan de toon waarop je iets zegt.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Je brief of e-mail afsluiten

    Je e-mail of brief afsluiten? Gebruik deze tips en voorbeelden

    Het afsluiten van je e-mail of brief. Hoe doe je dat? Vermijd clichézinnen en 'houd de deur open voor je lezer'.

    Lees meer pijltje