Beeld bij: Interview BAM Wonen
17 juni 2024: Femke Hainja

Huurders laten hun woning niet ‘zomaar even’ verduurzamen.

Beeld bij: Lotte Franken_interview_BAM WonenBAM Wonen verduurzaamt jaarlijks duizenden woningen. En voor de huurders van die woningen kan dat best een ingrijpend proces zijn. “Onderhoud aan de buitenkant van een woning, zoals een schilderbeurt, is zo gepiept”, vertelt Lotte Franken, communicatieconsultant bij BAM Wonen. “Maar het verduurzamen van een huis maakt een huurder vaak maar 1 keer mee. Dat is veel ingrijpender. Er komen allemaal mensen over de vloer voor verschillende werkzaamheden. Van het vervangen van een ventilatiesysteem tot aan het verwijderen van een cv-ketel of het aanleggen van extra buizen en kanalen … Het is dus heel belangrijk dat de teksten die huurders hierover van ons ontvangen duidelijk en in de juiste toon geschreven zijn. En daarvoor hebben wij Loo van Eck ingeschakeld.”

“Zonder de hulp en het geduld van huurders kunnen wij ons werk niet doen.”

“Huurders ontvangen allerlei teksten van ons. Een belangrijke tekst is bijvoorbeeld de brochure waarin wij ze om toestemming vragen om te verduurzamen. 70% van een buurt moet akkoord gaan voordat wij überhaupt kunnen starten. Je kunt je voorstellen dat het dus heel belangrijk is dat huurders die brochure snappen én vertrouwen. En gedurende het hele proces hebben we hun hulp en begrip nodig. Zo moeten huurders ons bijvoorbeeld toegang geven tot hun woning. Of ervoor zorgen dat er geen onnodige spullen staan op de plekken waar wij moeten werken. Dat vraagt om duidelijke teksten met precies de juiste toon.”

“Voor huurders moet het verduurzamen goed voelen.”

“Om zich voor te bereiden op dit herschrijftraject zijn tekstschrijvers Femke en Nienke en adviseur Stans dan ook op de bouwplaats geweest. Zodat ze kennis hadden van de inhoud. En nog beter begrepen wat de belangen van huurders zijn. Waar eigenaren van koopwoningen zelf de regie in handen hebben bij het verduurzamen van hun woning, ligt de regie van huurwoningen bij de opdrachtgevers van BAM Wonen. Voor huurders moet het echt goed voelen om de controle uit handen te geven. Belangrijk dus dat Femke en Nienke daar rekening mee hielden bij het schrijven.”

“We wilden de teksten per project gemakkelijk kunnen aanpassen.”

“Wij hadden een aantal wensen. Zo wilden we graag alle teksten in taalniveau B1. Daarnaast vonden we dat er meer empathie in onze teksten voor mag komen. Omdat we merkten dat we in gesprekken heel empathisch zijn, maar in onze teksten minder. Én we wilden dat we de alinea’s in onze teksten gemakkelijk kunnen wisselen per project. De communicatiestappen zijn namelijk voor alle huurders hetzelfde, maar de voorbereiding en maatregelen verschillen per project. Zo hebben woningen uit de jaren 60 iets anders nodig dan woningen uit de jaren 80. En hebben we bij sommige projecten te maken met de Wet natuurbescherming: we mogen bijvoorbeeld de leefruimte van de gierzwaluw, huismus en vleermuis niet verstoren.”

“Ik vind het een flinke verbetering: van bouwjargon naar taalniveau B1.”

“Femke en Nienke zijn met onze wensen aan de slag gegaan. In een gedeeld document en Teams-gesprekken hebben we de aanpassingen steeds besproken. En ik ben heel blij met het uiteindelijke resultaat! Ik vind het een flinke verbetering: van bouwjargon naar taalniveau B1. Terwijl ik van tevoren dacht dat je bepaald jargon echt niet anders kunt uitleggen, bleek dat toch te kunnen. Ook voelen de teksten warmer en minder zakelijk. Zelfs kleine aanpassingen als de lezer persoonlijk aanspreken met ‘u’ of een woordje als ‘bel gerust’ maken al een groot verschil. En huurders vinden snel de antwoorden op hun belangrijkste vragen.”

“Het proces scheelt tijd en het eindresultaat is gelijker.”

“Het proces hebben we ook veranderd. Voorheen hadden we een ‘bak standaardbrieven’. Daaruit moesten de sociaal werkvoorbereiders – die met deze teksten werken – soms verschillende onderdelen combineren. Omdat alle projecten dus zo van elkaar verschillen. Nu hebben we 1 Excelbestand waarin de werkvoorbereiders gemakkelijk kunnen filteren op de informatie die ze zoeken. Die informatie kopiëren ze vervolgens naar een template Word. Zo kan iedere werkvoorbereider heel snel een duidelijke tekst schrijven die helemaal aansluit bij het project. Voor onze opdrachtgevers is dat ook fijn: het maakt nu niet meer uit welke werkvoorbereider de communicatie met huurders doet. Ze schrijven allemaal ongeveer op hetzelfde niveau.”

 

“We hebben al een aantal mooie reacties gekregen.”

“Ook de sociaal werkvoorbereiders zelf zijn blij met deze nieuwe werkwijze. In een training van Loo van Eck hebben ze geleerd hoe taalniveau B1 in elkaar zit en hoe ze eenvoudig de nieuwe teksten kunnen toepassen in hun project. Sommigen lieten weten dat ‘er een wereld voor ze openging’. En zelfs van een huurder kreeg ik al een leuke reactie onder ogen. Die vertelde uit zichzelf dat hij de brochure zo duidelijk vond. Mooi, toch? Daar doen we het voor!”

Hulp nodig bij het (her)schrijven van teksten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Theater is er voor íedereen

    Lees meer pijltje
    Interview GGD Hollands Midden

    Hoe Klinkende Taal GGD Hollands Midden helpt om begrijpelijk te schrijven voor … íedereen!

    Lees meer pijltje
    Barenbrug_voetbalveld

    In 1 dag de wereld rond met de Koninklijke Barenbrug Group

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Bel of mail ons gerust. Wij helpen je graag verder.

    Marieke van Beem voor contactfoto
    Marieke van Beem
    accountmanager

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Herschrijven cao voor veiligheidsbranche

    Van cao naar ca-ohh! Over het herschrijven van de cao voor de Particuliere Beveiliging

    Wij herschreven de cao voor de veiligheidsbranche volledig in duidelijke taal. Een mooi project van de lange adem.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Samenwerking LVE en Monuta

    LVE en Monuta: al 10 jaar doodgewoon een setje

    Wij schrijven al 10 jaar columns voor Monuta! Dat zijn heel veel columns! Een momentje om even bij stil staan vinden wij.

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Content maken voor je website

    Dit is nou wat een tekstschrijver de hele dag doet

    “Rikke-tikke-tik, mijn computer en ik. Ik kijk naar het scherm met een kennersblik. Ik weet wat ik doe, dat zie je in een ogenblik.”

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Afbeelding bij blog Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Onlangs is mijn wereld een beetje beter geworden. Ik heb een nieuwe baan en ontvang van mijn collega’s alleen nog maar mails die ik in 10 seconden kan lezen. Wat een verademing. Geen urenlang geploeter meer om die dagelijkse berg mails weg te werken. Ik kan nu ‘koppensnellend’ mijn mailbox door zonder belangrijke informatie te […]

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Een top telefoongesprek dankzij LSD

    Je telefoongesprekken verbeteren? Dat kan met LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen. Lees onze tips over deze gesprekstechnieken.

    Lees meer pijltje

    Theater is er voor íedereen

    Zwolse Theaters schrijft duidelijk en aantrekkelijk om ervoor te zorgen dat iedereen naar het theater kan én wil.

    Lees meer pijltje