Beeld bij: Geef je artikel kleur met een verrassend perspectief
13 december 2019: Maarten van der Lugt

Geef je artikel kleur met een verrassend perspectief

Je kunt artikelen natuurlijk op veel verschillende manieren ‘kleur’ geven. Door de keuze van het onderwerp, de schrijfstijl, de keuze van het journalistieke genre of door de opbouw van het verhaal. 

De sfeer in je artikel verandert op slag als je van perspectief wisselt. In dit artikel zie je het verschil tussen een aantal perspectieven.

Meer reacties op je artikel met een verrassend perspectief

Misschien vind je een bepaald perspectief te ver gaan of juist wat te ingetogen. Dat verschilt per persoon en natuurlijk moet het bij de organisatie passen. Maar bedenk wel: een goed gekozen perspectief brengt vaart in je artikel én spreekt mensen vaak meer aan! Je bent in ieder geval verzekerd van meer reacties op je artikel! Kijk maar naar het volgende voorbeeld.

De oorspronkelijke tekst

Stelt u zich eens voor
.
U staat er plotseling alleen voor
.
Als één van de ouders wegvalt, blijkt hoe je als jong gezin op elkaar bent aangewezen. Dan blijkt opvang van kinderen moeilijk te combineren met een volledige baan of overvolle agenda. Omdat een opgroeiend kind alle aandacht nodig heeft. De Partner & Kind Verzekering verzekert het gezin in zo’n situatie van de nodige financiële armslag.

Een beetje saai, een beetje neutraal. Het kan ook anders. Dezelfde tekst, maar dan steeds met een ander perspectief.

Derdenperspectief (ook wel literair perspectief genoemd)

Op een ochtend fietste ze naar haar werk. Vlakbij het kantoor werd ze geschept door een auto. Marjolein was pas achtentwintig. Haar man Peter stond er vanaf dat moment alleen voor. Hij moest zijn drukke baan combineren met de opvoeding van hun tweejarige zoon Roy. Een zware klus, een overvolle agenda. De Partner & Kind Verzekering gaf hem meer financiële armslag. Daardoor kreeg Peter de tijd om zijn opgroeiende zoon te verzorgen.

Reportersperspectief (met interview)

Meteen nadat ik heb aangebeld, doet Peter de deur open. Op zijn arm draagt hij zijn zoon Roy. Zijn flat is schaars ingericht. “Geen geld meer,” zegt Peter verontschuldigend als hij mijn blik volgt. “Ik heb moeten verhuizen toen Marjolein stierf. Ik kon mijn baan niet blijven combineren met de opvoeding van Roy.” Hij geeft zijn zoon een aai over zijn bol. “Maar we redden het wel, hè jongen.”  Een schrijnende situatie.
.
Wees deze situatie voor. De Partner & Kind Verzekering geeft ouders die er alleen voorstaan na het overlijden van hun partner extra financiële armslag.

Bronnenperspectief

Vijf procent van de ouders met een kind onder de tien jaar komt vroegtijdig te overlijden. Dat blijkt uit een onderzoek van het CBS. Volgens de onderzoekers komt de achtergebleven ouder daardoor bijna altijd in financiële problemen. De oorzaak? De opvoeding van een kind en de drukke baan zijn moeilijk te combineren. De onderzoekers concluderen dan ook dat de ouder zijn of haar baan moet opzeggen. De Partner & Kind Verzekering geeft op zo’n moment extra financiële armslag.

Interviewperspectief

“En toen stierf mijn vrouw. Ze was pas achtentwintig. Dan pas ervaar je hoe kwetsbaar je gezin is, hoe erg je op elkaar bent aangewezen. Ik stond er in één klap alleen voor. Alleen ons kind opvoeden. En dat gecombineerd met mijn fulltime baan. Een overvolle agenda. Gelukkig kon ik terugvallen op de Partner & Kind Verzekering. Kreeg ik wat meer financiële armslag en kon ik genoeg tijd aan ons kind besteden.”

Interesse in meer tips en tricks om boeiende artikelen te schrijven? 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over aantrekkelijk schrijven

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven

    Boeiende zakelijke blogs schrijven? Zo doe je dat!

    Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: een boeiend artikel schrijven

    Dit is het beste artikel dat je ooit hebt gelezen

    Hoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wel lezen

    Als jouw tekst een staart en snorharen had, zou ik hem wél lezen

    Lees hoe je als copywriter een tekst schrijft die kan wedijveren met een schattig poesje dat op de rug van een labrador zit.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje