Beeld bij: Herschrijven is schrappen. Plus tips voor zinnen herschrijven.
13 oktober 2022: Mascha van Zwieten

Herschrijven is schrappen

Korter is meestal krachtiger. Dus bekijk de boodschap van iedere zin van de tekst die je gaat herschrijven. En schrap alles wat overbodig is.

Je kijkt nog eens kritisch naar de brief die je hebt geschreven. De brief leest niet lekker, loopt niet soepel. Ja, de structuur klopt. Maar nee, de zinnen zijn te langdradig. De schrijfstijl klopt niet. Je besluit de brief te herschrijven. Maar hoe begin je?

Kijk kritisch naar iedere zin.

Wil je je zinnen herschrijven? Maak dan een printje. En bekijk de boodschap van iedere zin. Schrap vervolgens alles wat overbodig is. Een voorbeeld:

Bij brief d.d. 2 oktober 2022 (ontvangen 4 oktober 2022, kenmerk XX08.08123) heeft u een verzoek ingediend om uw winkel aan de Dorpsstraat 30 in Lutjebroek op vrijdag 6 december 20122 tussen 22.00 uur en 24.00 uur geopend te hebben voor publiek in verband met het dorpsfeest.

Schrap herhalingen en overbodige informatie.

Dit maakt de zin lastig te lezen:

  • ´d.d.´
  • dat het over het jaar 2022 gaat (dit staat 3 keer in de zin)
  • ‘ontvangen 4 oktober 2022’
  • welk kenmerk de brief in uw eigen administratie gekregen heeft
  • aan welk adres en in welke plaats de winkel ligt (dat weet de lezer zelf ook)
  • de eerste keer het woordje ‘uur’
  • het hulpwerkwoord ‘hebben’
  • voor publiek (voor wie anders?)
  • ´in verband met´

Houd het lekker kort en begrijpelijk.

Zo leest het een stuk makkelijker:

Op 2 oktober stuurde u een brief. U wilt uw winkel op vrijdag 6 december tussen 22.00 en 24.00 uur openen voor het dorpsfeest.

Korter is meestal krachtiger.

Dat geldt voor je tekst als geheel. Het geldt ook als je zinnen gaat herschrijven. Dus succes met schrappen. Ook als je een tekst van een ander gaat redigeren of herschrijven.

 

Geen tijd om zelf teksten te herschrijven of te redigeren?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

    Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Loo van Eck krijgt een eigen AI-tool

    Wij werken aan onze eigen AI-tool!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Beste ChatGPT: hoe voer je een zakelijk chatgesprek?

    Beste ChatGPT: ‘Hoe voer je een klantgericht zakelijk chatgesprek?’

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over duidelijk schrijven

    Beeld bij: In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    In 11 stappen naar een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen

    Welke taalniveaus zijn er? En hoe schrijf je een tekst die lezers met taalniveau B1 snel begrijpen? 11 tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    5 schrijftips voor aantrekkelijke teksten in begrijpelijke taal

    Iedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.

    Lees meer pijltje
    Interview gemeente Utrecht_verordening huisvesting scholen

    Een moderne verordening huisvesting scholen voor gemeente Utrecht

    De verordening van gemeente Utrecht: van 200 kantjes vol wollige taal naar een kraakheldere tekst van 40 pagina's.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek

    Hoe luister je actief tijdens een telefoongesprek?

    Tijdens een telefoongesprek zie je de ander niet. Daardoor mis je non-verbale signalen en is luisteren éxtra belangrijk.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje