Beeld bij: Begrijpelijke huurvoorwaarden schrijven. Een voorbeeld!
08 januari 2020: Loo van Eck

Begrijpelijke huurvoorwaarden schrijven? Een voorbeeld!

Hoe schrijf je begrijpelijke huurvoorwaarden? Doe je voordeel met een voorbeeld!

Als woningcorporatie wil je natuurlijk dat huurders de regels naleven. Maar dat is bést een uitdaging voor ze … als ze niet snappen wat die regels zijn!

Snappen de huurders hun verplichtingen?

We pakken er eens een willekeurige set huurvoorwaarden bij. Snappen huurders wat hun verplichtingen zijn, denk je?

De verplichtingen van een huurder
Artikel 6
.
6.3.
Huurder zal het gehuurde gebruiken en onderhouden zoals het een goed huurder betaamt.
.
6.4.
Huurder zal het gehuurde, waar­onder begrepen alle aan­horig­heden en de eventuele gemeenschap­pelijke ruimten, over­een­komstig de bestemming gebruiken en deze be­stemming niet wij­zigen. Het is huurder niet toegestaan bedrijfsmatige activiteiten in het gehuurde, delen van het gehuurde of in de gemeenschappelijke ruimten te ontplooien.
.
Onder gemeenschappelijke ruimten wordt onder meer verstaan ruimten zoals trappenhuizen, liften, kelders, zolders, garages, bergingen, galerijen, tuinen, binnenplaatsen, voor zover huurder het gebruik van deze ruimten met andere huurders of gebruikers deelt.

Deze huurvoorwaarden zijn lastig om te begrijpen voor huurders.

Waarom?

Omdat er geen overzicht in de tekst is

Alle informatie staat achter elkaar. Terwijl een huurder houvast nodig heeft.
Bijvoorbeeld in de vorm van kopjes, witregels en opsommingen.

Omdat de tekst niet concreet is

Hoe betaamt het een goede huurder? Dat staat niet in de voorwaarden.
Dus hoe moet een huurder dan weten hoe hij zich moet gedragen?

Omdat de tekst onpersoonlijk is

De tekst heeft een zakelijk perspectief.
De huurder wordt niet direct aangesproken met ‘u’.

Omdat de zinnen te lang zijn

Er staan te veel boodschappen in 1 zin.

Omdat de woorden te moeilijk zijn

Betaamt? Aanhorigheden? Ontplooien?
Niet bepaald woorden die de gemiddelde huurder dagelijks gebruikt.

Dat kan anders!

Kijk nu eens naar deze begrijpelijke huurvoorwaarden …

Artikel 6 – Uw plichten
Uw plichten bij het gebruik van de woning
.
6.3 U gedraagt zich als een goede huurder
Dit betekent bijvoorbeeld dat u:
– ervoor zorgt dat uw buren en anderen in de buurt geen last van u hebben;
– een vloer, meubels en gordijnen in de woning plaatst;
– kleine reparaties zelf doet;
– zich netjes gedraagt tegenover ons en onze mensen;
– zich aan al uw andere plichten houdt.
.
6.4 U gebruikt de woning als woonruimte voor uzelf en uw gezin
Of voor uzelf en iemand anders met wie u samenwoont. U mag de woning dus niet gebruiken als bedrijf, als opslagplaats of iets dergelijks. Dit geldt ook voor de gemeenschappelijke ruimte, de tuin of onroerende zaken die bij de woning horen. U mag ook de bestemming van de woning niet veranderen. 

Een stuk duidelijker, concreter en persoonlijker, toch? Zo is de kans een stuk groter dat huurders zich aan de regels houden.

Heb je hulp nodig bij het (her)schrijven van huurvoorwaarden?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde blogs

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Opinieonderzoek schriftelijke communicatie: fouten kosten tijd en geld

    Lees meer pijltje
    Foto bij opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    AllesoverHR en SYNC: opinieonderzoek schriftelijke communicatie

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie

    Wat vinden werknemers van de communicatie van hun organisatie?

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Stel je vraag aan Gonda. Zij helpt je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Meer blogs over juridische teksten

    Interview Martijn de Vlaming van Sanquin

    “Ik ga mijn juridische teksten voortaan in begrijpelijke taal schrijven”

    Hoe schrijf je een begrijpelijke juridische tekst? Martijn de Vlaming, legal counsel bij Sanquin Bloedvoorziening, weet het antwoord.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Begrijpelijk juridisch schrijven: hoe doe je dat?

    Begrijpelijk juridisch schrijven, hoe doe je dat?

    Teksten die juridisch waterdicht én begrijpelijk zijn. Het kan echt! 4 tips om begrijpelijke juridisch te schrijven.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie is belangrijk. Maar vaak ook saai en ingewikkeld. Waarom zijn fondsen niet creatiever in hun communicatie?

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Hoe motiverende gespreksvoering voor gedragsverandering kan zorgen op de werkvloer

    Hoe motiverende gespreksvoering voor gedragsverandering kan zorgen op de werkvloer

    Hoe help je iemand om op lange termijn te veranderen? Probeer eens motiverende gespreksvoering.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: 4 criteria voor een goede (korte) speech

    Diploma’s en daverend applaus: 4 kenmerken van een goede (korte) speech

    Tijdens de diploma-uitreiking van de havo zagen we 57 mini-speeches voorbijkomen. Aan welke kenmerken voldeden de beste speeches?

    Lees meer pijltje
    Afbeelding bij blog Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Een betere wereld begint bij jouw zakelijke mails

    Onlangs is mijn wereld een beetje beter geworden. Ik heb een nieuwe baan en ontvang van mijn collega’s alleen nog maar mails die ik in 10 seconden kan lezen. Wat een verademing. Geen urenlang geploeter meer om die dagelijkse berg mails weg te werken. Ik kan nu ‘koppensnellend’ mijn mailbox door zonder belangrijke informatie te […]

    Lees meer pijltje