Loo van Eck
Juridische teksten zijn vaak lang en ingewikkeld. Geen wonder dat veel mensen moeite hebben om ze te begrijpen. Martijn de Vlaming, werkzaam bij stichting Sanquin Bloedvoorziening, herkent dit probleem. Als legal counsel vroegen collega’s hem geregeld om extra toelichting bij zijn advies. Vaak omdat ze bepaalde stukken niet begrepen. Tijd voor verandering, vond hij. Tijd voor de training Heldere juridische teksten schrijven!
“Mijn teksten waren juridisch en inhoudelijk gezien wel oké, maar ik merkte dat ze vaak niet aankwamen bij collega’s. Bepaalde nuances kwamen niet over of ze trokken andere conclusies. De teksten sloten niet aan bij de belevingswereld van mijn collega’s. Onder meer doordat ik veel juridische termen gebruikte die zij niet kenden. Hierdoor kreeg ik achteraf vaak de vraag of ik bepaalde zaken nog een keer wilde uitleggen. Dit was totaal niet efficiënt. Een goede reden dus om mee te doen aan de training.”
“Ik wilde vooral leren om doelgroepgerichter te schrijven. En om mijn ingewikkelde adviezen te vertalen naar begrijpelijke teksten. Bij juridische teksten gaat het namelijk vaak om een probleem dat opgelost moet worden. Als jurist ben ik niet degene die de problemen oplost, maar ik stel wel de kaders. Die moeten duidelijk zijn. Want zonder duidelijk beschreven kaders is het moeilijk om een passende oplossing te vinden.”
“Onbewust gebruikte ik vaak moeilijke woorden of lange constructies, terwijl het allemaal veel makkelijker kan.”
“Jazeker. Een belangrijke tip die ik heb meegekregen, is om te schrijven vanuit de conclusie. Ik had vaak de neiging om mijn teksten andersom in te delen. Ik begon met de argumentatie en eindigde met de clou. Terwijl het voor de lezer veel fijner is om eerst de conclusie te lezen. Want dan weet hij meteen wat de kern van het verhaal is. En kan hij de rest van de tekst beter plaatsen. Dat maakt een tekst een stuk efficiënter en overzichtelijker. Bovendien werd ik me tijdens de training weer bewust van het hoge taalniveau in mijn teksten. Onbewust gebruikte ik vaak moeilijke woorden of lange constructies, terwijl het allemaal veel makkelijker kan.”
“Mijn doel is nu om juridische teksten zo begrijpelijk mogelijk te schrijven. Dus meer vanuit de conclusie, op een minder complex taalniveau en in een logischer volgorde. Ik heb het gevoel dat mijn teksten hierdoor meer op z’n plek vallen. En ik zie dat het werkt. Zo schreef ik laatst een advies waar ik erg positieve feedback op kreeg.”
“Het was voor mij een soort schop onder de kont om uit mijn eigen referentiekader te komen.”
“Ik vond het een hele goede training. Er hing een relaxte, open sfeer. En het sprak me erg aan dat we met allemaal juristen bij elkaar waren. Bovendien had de trainer veel ervaring met het verhelderen van juridische teksten. Hierdoor kwamen we gemakkelijk met elkaar in gesprek. Inhoudelijk was de training eigenlijk een soort praktische uitwerking van wat ik al wist. Maar dan onbewust. Het was voor mij een soort schop onder de kont om uit mijn eigen referentiekader te komen.”
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Pensioencommunicatie is belangrijk. Maar vaak ook saai en ingewikkeld. Waarom zijn fondsen niet creatiever in hun communicatie?
Lees meerJuridische teksten bevatten vaak ingewikkelde zinnen en jargon. Hierdoor zijn ze vaak moeilijk te begrijpen. Dat kan beter.
Lees meerWij herschreven de voorwaarden van Meijers Assurantiën in heldere taal. En dat was best even wennen.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer