Interview Martijn de Vlaming van Sanquin

“Ik ga mijn juridische teksten voortaan in begrijpelijke taal schrijven”

Loo van Eck

Juridische teksten zijn vaak lang en ingewikkeld. Geen wonder dat veel mensen moeite hebben om ze te begrijpen. Martijn de Vlaming, werkzaam bij stichting Sanquin Bloedvoorziening, herkent dit probleem. Als legal counsel vroegen collega’s hem geregeld om extra toelichting bij zijn advies. Vaak omdat ze bepaalde stukken niet begrepen. Tijd voor verandering, vond hij. Tijd voor de training Heldere juridische teksten schrijven!

Waarom deed je mee aan de training Heldere juridische teksten schrijven?

“Mijn teksten waren juridisch en inhoudelijk gezien wel oké, maar ik merkte dat ze vaak niet aankwamen bij collega’s. Bepaalde nuances kwamen niet over of ze trokken andere conclusies. De teksten sloten niet aan bij de belevingswereld van mijn collega’s. Onder meer doordat ik veel juridische termen gebruikte die zij niet kenden. Hierdoor kreeg ik achteraf vaak de vraag of ik bepaalde zaken nog een keer wilde uitleggen. Dit was totaal niet efficiënt. Een goede reden dus om mee te doen aan de training.”

Wat wilde je graag leren over het verhelderen van juridische teksten?

“Ik wilde vooral leren om doelgroepgerichter te schrijven. En om mijn ingewikkelde adviezen te vertalen naar begrijpelijke teksten. Bij juridische teksten gaat het namelijk vaak om een probleem dat opgelost moet worden. Als jurist ben ik niet degene die de problemen oplost, maar ik stel wel de kaders. Die moeten duidelijk zijn. Want zonder duidelijk beschreven kaders is het moeilijk om een passende oplossing te vinden.”

“Onbewust gebruikte ik vaak moeilijke woorden of lange constructies, terwijl het allemaal veel makkelijker kan.”

En? Schrijf je nu duidelijker?

“Jazeker. Een belangrijke tip die ik heb meegekregen, is om te schrijven vanuit de conclusie. Ik had vaak de neiging om mijn teksten andersom in te delen. Ik begon met de argumentatie en eindigde met de clou. Terwijl het voor de lezer veel fijner is om eerst de conclusie te lezen. Want dan weet hij meteen wat de kern van het verhaal is. En kan hij de rest van de tekst beter plaatsen. Dat maakt een tekst een stuk efficiënter en overzichtelijker. Bovendien werd ik me tijdens de training weer bewust van het hoge taalniveau in mijn teksten. Onbewust gebruikte ik vaak moeilijke woorden of lange constructies, terwijl het allemaal veel makkelijker kan.”

Wat doe je nu anders dan voorheen?

“Mijn doel is nu om juridische teksten zo begrijpelijk mogelijk te schrijven. Dus meer vanuit de conclusie, op een minder complex taalniveau en in een logischer volgorde. Ik heb het gevoel dat mijn teksten hierdoor meer op z’n plek vallen. En ik zie dat het werkt. Zo schreef ik laatst een advies waar ik erg positieve feedback op kreeg.”

“Het was voor mij een soort schop onder de kont om uit mijn eigen referentiekader te komen.”

Dus: wat is je eindconclusie over de training Heldere juridische teksten schrijven?

“Ik vond het een hele goede training. Er hing een relaxte, open sfeer. En het sprak me erg aan dat we met allemaal juristen bij elkaar waren. Bovendien had de trainer veel ervaring met het verhelderen van juridische teksten. Hierdoor kwamen we gemakkelijk met elkaar in gesprek. Inhoudelijk was de training eigenlijk een soort praktische uitwerking van wat ik al wist. Maar dan onbewust. Het was voor mij een soort schop onder de kont om uit mijn eigen referentiekader te komen.”

Teksten die juridisch waterdicht én begrijpelijk zijn. Het kan echt!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.

    Ja, ik ga akkoord met hetprivacybeleid

    Gerelateerde cases

    Beeld bij: Hoe schrijf je een klantgerichte brief? Denk na!

    Waarom heldere taal de komende jaren steeds belangrijker wordt

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Loo van Eck krijgt een eigen AI-tool

    Wij werken aan onze eigen AI-tool!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Beste ChatGPT: hoe voer je een zakelijk chatgesprek?

    Beste ChatGPT: ‘Hoe voer je een klantgericht zakelijk chatgesprek?’

    Lees meer pijltje

    Meer informatie?

    Bel of mail ons gerust. Wij helpen je graag verder.

    Foto van Gonda ter Maaten (meer informatie)
    Gonda ter Maaten

    Misschien vind je dit ook interessant:

    Beeld bij: Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie hoeft niet saai te zijn

    Pensioencommunicatie is belangrijk. Maar vaak ook saai en ingewikkeld. Waarom zijn fondsen niet creatiever in hun communicatie?

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Heldere juridische teksten schrijven. Hoe doe je dat?

    Heldere juridische teksten schrijven. Hoe doe je dat?

    Juridische teksten bevatten vaak ingewikkelde zinnen en jargon. Hierdoor zijn ze vaak moeilijk te begrijpen. Dat kan beter.

    Lees meer pijltje
    Interview Meijers Assurantiën

    Weg met wollig taalgebruik. Op naar klantvriendelijke voorwaarden

    Wij herschreven de voorwaarden van Meijers Assurantiën in heldere taal. En dat was best even wennen.

    Lees meer pijltje

    Recente blogs

    Beeld bij: Boeiende zakelijke blogs schrijven: zo doe je dat

    Hoe vertaal je de eigenschappen van je product naar aantrekkelijke koopmotieven?

    Laat zien hoe jouw product het leven van je klant een stuk beter of gemakkelijker maakt. In deze blog lees je hoe je dat doet.

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Constructief feedback geven op de werkvloer

    Constructief feedback geven op de werkvloer. 5 tips!

    Feedback krijgen, kan gevoelig liggen. Dus: hoe breng je je feedback op een constructieve manier? 5 concrete tips!

    Lees meer pijltje
    Beeld bij: Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Gratis whitepaper Zakelijke gesprekken voeren

    Hoe voer je een effectief zakelijk gesprek? In deze whitepaper lees je tips over verschillende soorten zakelijke gesprekken.

    Lees meer pijltje