Hoe schrijf je een goed artikel? Hoe zorg je ervoor dat de lezer start met het lezen van je artikel? En dat hij door blijft lezen? Daar is een dosis lef voor nodig … Een aantal tips om artikelen met lef te schrijven!
‘Ik ben helemaal niet creatief! Dus loop ik vast als ik weer een artikel moet schrijven. Zo saai. Zo voorspelbaar. Zo niet leuk voor de lezer. En de deadline hangt als een loden last om mijn nek.’
Herkenbaar? Geen zorgen, met wat eenvoudige tips schrijf je al een artikel dat de lezers tot aan de laatste letter verslinden. Grijp de lezer bij zijn strot en sleur hem naar binnen. Hoe boeiend en begrijpelijk je artikel ook is: je hebt er niets aan als de lezer het niet leest. Dus moet je die lezer eerst vangen en je artikel binnen sleuren. En dat vraagt om meer lef dan gebruikelijk.
Zoek de twist in je artikel, blaas die op en maak er je kop van. Schroom niet een quote als kop te kiezen. Het chapeau (de onderkop) zorgt wel voor de nuance. Bijvoorbeeld:
Kop: Ik heb slecht nieuws: ik neem ontslag …
Chapeau: Zo staat op maandagochtend een collega aan uw bureau. Het is één van uw high potentials. Het laatste wat u wilt is dat diegene weggaat.
Kop: Raadsleden zijn lui en kunnen niet lezen!
Chapeau: De drukke baan, alle verantwoordelijkheden, de stápels stukken die ze door moeten lezen. Geen wonder dat een raadslid niet ieder voorstel van A tot Z uitpluist.
Trek de aandacht van je lezer. Heel even, heel hard. Doe dit met een goede afbeelding en gebruik dat moment met een bijschrift dat de lezer de tekst in jaagt.
Mensen zijn benieuwd naar mensen. Naar hun dramatiek. Hun gevoel. Hun realiteit. Introduceer dus mensen in je artikel. Die de cijfers een menselijk gezicht geven. Durf eens iets van jezelf als schrijver te laten zien. Je diepste emotie. Want dat bindt de lezer.
Hij wil lezen over dingen die hij herkent. Over mensen die hem boeien. Je zal dus op je knieën moeten. Om je informatie zo te verpakken dat de lezer die herkent en begrijpt. Schrijf niet zoals jij het kwijt wilt maar schrijf zoals de lezer het wil lezen. Kruip daarvoor in de huid van je lezer.
Ook wil hij taal lezen die hij herkent. Woorden die hij zelf ook gebruikt. Zinnen die hem niet moe maken.
Dus …
… niet inzake maar over
… niet krachtens maar door
… niet aangezien maar omdat
Daarom, beste schrijver, met je grote woordenschat. Kom van je troon. En schrijf zo simpel als de lezer wil.
Blijf op de hoogte van de laatste blogs en beste schrijf- en spreektechnieken.
Blogs schrijven is een van de allerleukste dingen om te doen. Hoe pak je dat professioneel aan?
Lees meerHoe schrijf je een boeiend artikel? Lees onze tips om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je tekst lezen.
Lees meerIedereen wil begrijpelijke taal. Maar worden de teksten dan niet saai? 5 tips om begrijpelijk én aantrekkelijk te schrijven.
Lees meerLoo van Eck en Babbage Company slaan de handen ineen en zijn vanaf 1 september 2023 als groep een nieuwe fase ingegaan. Samen gaan we bouwen aan het grootste communicatiebedrijf van Nederland. Ons bedrijf blijft, net als Babbage Company, wel gewoon zelfstandig opereren onder de eigen naam. De komende periode onderzoeken we op welke gebieden […]
Lees meerNa 40 jaar is oprichter Hans van Eck op 1 september 2023 bij ons bedrijf gestopt. Hij startte ons bedrijf samen met Gijs van ’t Loo in 1983. Zij waren ervan overtuigd dat bedrijven konden profiteren van wat ze hadden geleerd tijdens hun studie Taalbeheersing. Hun intuïtie bleek juist. Zowel commerciële bedrijven als overheidsinstanties bleken […]
Lees meerIs het beide of beiden? Alle of allen, sommige of sommigen en andere of anderen? Je leest de regels in dit artikel.
Lees meer